Hybride constructie(s)

OWC

Nieuw lid
1 apr 2017
7
0
Voor een project voor iemand (semi klant) ben ik op zoek naar een lichte, doch sterke constructie.
Het gaat hier om een basgitaarversterker/combo.

Het doel is om deze zo licht mogelijk te maken, echter moet het ook stevig zijn (akoestisch) en moet tegen een stootje kunnen.

Normaliter bouw ik speakers ed van berken (voorkeur), soms meranti of mdf (goedkoper).
In dit geval zit ik echter te denken aan populieren, aangezien het een stuk lichter is.
Hoewel de kast wel gecoat wordt (waarschijnlijk met Warnex), heb je zo een deuk in populieren.

Ik zat er daarom om te denken om bijvoorbeeld 12mm populieren multiplex te nemen en dat te beplaten met 4 of 6 mm berken of merantimultplex.
Tegenwoordig zie ik ook allerlei gekke dingen als 'Powerplex', heeft iemand ervaring hiermee en met hybride constructies?

Een andere oplossing is te gaan klooien met aluminium en houten beplaten.
Aluminium laat zich echter niet zo heel makkelijker bewerken.....
 
P

Pel

Guest
9 mm multiplex, en dan in de hoeken latjes lijmen, in m.i. sterk en licht genoeg.

Groet Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben bang dat de combi licht met een basgitaar geen keuze is. Als het ook nog een beetje moet klinken.
Als je de wanden te dun maakt gaan ze mee-resoneren wat het geluid niet ten goede komt.
Ook dempen met dempingsmateriaal zal voor de lage tonen niet het gewenste resultaat geven. Of je moet dempen met bitumen, dat werk wel maar is ook weer zwaar.
9 mm wanden vind ik dun akoestisch gezien. Misschien dat een raamwerk van latjes er tegenaan lijmen soelaas biedt. Of je dan nog gewicht bespaard???

Moet het per sé een combi worden? Als je de versterker apart houdt kan die wel in een lichtere kast.
Maar heel veel bespaar je dan niet aan gewicht.

Trouwens een basgitaar is ook zwaar. Basgitaristen zijn toch echte kerels?
Is er een speciale reden dat het licht moet zijn, misschien dat we andere ideeën hebben.

Is/zijn de speaker(s) al gekozen? Zo ja:
Wat voor speaker gaat erin 12"? Eentje of twee?
 

OWC

Nieuw lid
1 apr 2017
7
0
Misschien had ik wat meer info moeten geven.

Buiten houtwerk ben ik namelijk al heel wat jaren elektro- akoestisch technicus en concept designer.
Wat betreft mee-resoneren, in de basis klopt dit, maar er zijn een tal van bracing technieken om dit op te lossen.
Zeker wanneer dit op de juiste plaatsen toegepast wordt.
Latjes in de hoeken werd traditioneel veel gedaan, maar qua bracing is dat niet optimaal.
Hoewel daar wel ergens een compromis gevonden kan worden, dus ik hou het even in mijn achterhoofd.
Overigens kan bitumen voor (sub)laag zelfs tegen gaan werken in bepaalde situaties.

Dikke grote (bas)gitaarversterkers zijn trouwens tegenwoordig achterhaald.
Ik heb direct contact gehad met een veel fabrikanten en winkels, en de 50-100W buizenbakken krijgen ze aan de straatstenen niet meer kwijt.
Het is allemaal compact en licht tegenwoordig. De rest wordt immers toch doorversterkt met een PA systeem.
Ze beginnen blijkbaar dan toch eindelijk ook daar in te zien dat zulke vermogen waanzin zijn, lol ;)
Je ziet dan ook de markt daar volledig aan het veranderen is.

Speakers zelf zijn nog niet helemaal zeker.
Maar wordt waarschijnlijk een dubbele 6" of 8" in een impuls gecorrigeerde kast.
Misschien lukt het zelfs met een enkele 8 inch.

Terug naar de originele vraag.
Het ging mij specifiek om populieren en de ervaring met bijvoorbeeld stabiliteit, kromtrekken, betrouwbaarheid en duurzaamheid in hybride constructies.
En/of er typische materialen zijn die goed zijn voor beplaten.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb zo het idee dat het redelijk stabiel is, ze maken er ook grafkisten van, is lastig als die niet meer dicht wil :)
ook klompen worden er van gemaakt, hebben redelijk wat te verduren (nat/droog/nat, weer en wind etc) heb eigenlijk nooit echt klompen gezien die doormidden scheurde

Dus: betrouwbaarheid, duurzaamheden, kromtrekken, ik denk dat het wel te doen is
het zacht is natuurlijk ook op te lossen met een harde laag (Hpl bijvoorbeeld)

dit vond ik nog:

DrogenMatig snel. Na droging kan ongelijkmatige vochtverdeling (waternesten) voorkomen. Om verkleuringen te voorkomen, moet met droge stapellatten worden gewerkt. Bij drogen wordt aanbevolen de stapels aan de bovenzijde te verzwaren om vervorming zoveel mogelijk tegen te gaan. Door aanwezigheid van trekhout is de kans op krom- en scheluwtrekken groot. Bij versneld drogen kan de kans op schade door collaps, krom- en scheluwtrekken worden beperkt door populieren vooraf aan de lucht te laten drogen.
BewerkbaarheidIn populierenhout komt veel trekhout (reactiehout) voor. Op het langsvlak van bewerkt hout veroorzaakt dit natuurlijke gebrek veel ruwe, harige of wollige plekken in het verder gladde oppervlak. Losgerukte vezels kunnen een cirkelzaag vast laten lopen. Stammen met een excentrisch hart, waar in het ene gedeelte veel trekhout aanwezig is (kops beoordeeld), zijn daarom als zaaghout minder ge schikt. Populieren is matig sterk, zacht en voor zijn gewicht taai. Populieren laat zich goed zagen en schaven met een tot 20° gereduceerde snijhoek. De soms talrijke kwasten kunnen problemen opleveren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
OWC Misschien had ik wat meer info moeten geven.

Buiten houtwerk ben ik namelijk al heel wat jaren elektro- akoestisch technicus en concept designer.
Wat betreft mee-resoneren, in de basis klopt dit, maar er zijn een tal van bracing technieken om dit op te lossen.
Zeker wanneer dit op de juiste plaatsen toegepast wordt.
Latjes in de hoeken werd traditioneel veel gedaan, maar qua bracing is dat niet optimaal.
Hoewel daar wel ergens een compromis gevonden kan worden, dus ik hou het even in mijn achterhoofd.
Overigens kan bitumen voor (sub)laag zelfs tegen gaan werken in bepaalde situaties.

Dikke grote (bas)gitaarversterkers zijn trouwens tegenwoordig achterhaald.
Ik heb direct contact gehad met een veel fabrikanten en winkels, en de 50-100W buizenbakken krijgen ze aan de straatstenen niet meer kwijt.
Het is allemaal compact en licht tegenwoordig. De rest wordt immers toch doorversterkt met een PA systeem.
Ze beginnen blijkbaar dan toch eindelijk ook daar in te zien dat zulke vermogen waanzin zijn, lol ;)
Je ziet dan ook de markt daar volledig aan het veranderen is.

Speakers zelf zijn nog niet helemaal zeker.
Maar wordt waarschijnlijk een dubbele 6" of 8" in een impuls gecorrigeerde kast.
Misschien lukt het zelfs met een enkele 8 inch.



Je vroeg in je eerste posting een akoestisch stevige constructie. Dan verwacht ik geen poppenkastformaat;)
Ipv van je CV te plaatsen heb ik meer aan info wat die bassist wil. Verschilt nogal of ie in een trashmetallband speelt of een kamerorkest.

Zelf stel je voor om 12mm populier te nemen met daartegen 4 of zelfs 6mm meranti. Dan zit je ook aan 16-18mm totaal.
Dus dat ik 9 mm akoestisch gezien wat dun vind is dan toch niet vreemd? Mechanisch is het sterk zat. Kan je ook op staan.

Het formaat van je kast weten we dus niet, maar die wordt dus klein.
Hoeveel m3 hout zit daar dan in? Vraag ik me af of je nog veel gewicht kan besparen door een lichte houtsoort te kiezen. Zeker als je daar dan nog extra raamwerk in moet maken.
Een raamwerk kan net zoveel tegenwerken als de bitumen die ik als voorbeeld gaf.
2 speakers in push-pull,( welke variatie dan ook) geeft ook weer extra gewicht.
Praktijk is dan een kleine combo vaak op een stoel beland omdat de bassist niet steeds wil bukken om de knoppen te bedienen.
(en een stoel onder je combo is ook niet bevorderlijk voor het geluid)
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik ben benieuwd wat het wordt, deel je de resultaten hier ook? Zelf ook begonnen met bass te spelen maar eigenlijk te weinig tijd er voor.
6 of 8 inch, dat is wel echt een mini kastje dan, is het voor boven op een klein zolderkamer? Voor bass gitaren wordt namelijk vaak 10", 12" en 15" gebruikt.
 

OWC

Nieuw lid
1 apr 2017
7
0
Ik ben benieuwd wat het wordt, deel je de resultaten hier ook? Zelf ook begonnen met bass te spelen maar eigenlijk te weinig tijd er voor.
6 of 8 inch, dat is wel echt een mini kastje dan, is het voor boven op een klein zolderkamer? Voor bass gitaren wordt namelijk vaak 10", 12" en 15" gebruikt.
Traditioneel wordt dat idd gedaan.

Tegenwoordig zijn er echter genoeg kleinere speakers die voldoende SPL (geluidsdruk) kunnen uithoesten.
Uiteraard hangt het er vanaf hoe hard je wilt spelen.
Versterker vermogen (en het gewicht) is geen issue meer tegenwoordig.

Dat is ook de trend die je trouwens ziet marktbreed.

Anyway, het ging mij eigenlijk vooral om de ervaring met hybride constructies.
Het verschil in gewicht is nmlk toch zeker significant!
12mm populieren + 3 mm berken tov 15mm berken levert toch zo'n 20-25% lichtere constructie op.

Zal kijken of ik tegen die tijd wat foto's kan posten :)
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik heb ook jaren lang speakers gebouwd, en ook menig sub.
Van zware kasten met hoge massa, naar lichte compacte kastjes met de bracing dáár waar je het nodig hebt.
Paneelresonanties kun je zo perfect elimineren.

Bij basgitaar zijn de golflengten niet zo klein. Je hebt dus snel de eigen resonantie van een paneel buiten het werkingsgebied van de speaker gelegd.
Als je speelt met verschillende resonanties kun je ook een dode kast krijgen.

Impuls gecompenseerde behuizing is helemaal top!

Als erg hoge SPL niet gewenst is, dan kun je nog eens denken aan een isobaische opstelling voor een nog kleiner kastvolume.

(Of een tapped horn :cool:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.