Keukenfrontjes spuiten (XVLP)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben momenteel in een afrondende fase vh gronden van mijn zelf gemaakte keukendeurtjes. Aanvankelijk had ik de eerste laag gegrond, maar heb ondertussen de beschikking over een XVLP spuit systeem en moet daar aan wennen...

Ik vroeg me af hoe doe je dat nu het best? Ik heb de frontjes (die ik wil spuiten) horizontaal op een paar balkjes op oude deuren liggen (met karton er tussen) en spuit 1 zijde+randen... Maar straks bij het aflakken, zit ik er aan te denken de onderzijde af te plakken (ivm spray)...

Hoe doen jullie dat, losse elementen spuiten die straks aan beide zijden netjes moeten zijn?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ook de kleine objecten, zoals een lade front aan één haakje ophangen? dat wiebelt toch?

Op foto's zie ik ook wel eens zgn droogrekken, maar wordt dat alleen gebruikt om te drogen of te spuiten? Daar waar je matteriaal opstaat kun je immers niet spuiten.

ik heb 22 objecten dus ik moet sowieso in meerdere etappen werken want ik kan al deze fronten nergens kwijt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ophangen is inderdaad de beste manier. Als je in twee keer spuit krijg je ergens een overgang en dat is niet mooi, en inderdaad last van overspray die neerslaat op je werkstuk.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Mja, ik heb daar inderdaad over nagedacht hoe dat te doen, vlak leggen dan de ene zijde spuiten en na droging en afplakken de andere zijde met randen erbij spuiten ... Ik zag eigenlijk bezwaar in het gaatjes maken in de fronten en het wiebelen van kleine objecten, maar 22mm MDF is zwaar. De XVLP geeft weinig nevel maar wel overspray, dus ik zal echt een spuithoek moeten inrichten en in etappen moeten werken. Daar staat dan wel tegen over dat je in één keer beide zijden doet, zonder opnieuw te moeten afplakken, schoonmaken etc..
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Gaatjes maken waar de grepen komen of wordt het greeploos?
Ik ben benieuwd naar je resultaat. Ik wil binnenkort beginnen met een meubel (mijn eerste) te maken en deze dan ook spuiten.

Succes
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het ophangen van je werkstuk kun je vergeten. Ik ben daar gisteren mee bezig geweest en dat haalt niets uit icm XVLP spuiten...

Ik heb geen relevante ervaring met airless of klassiek spuiten, maar een XVLP (en ik denk ook HVLP) is een turbine aangedreven spuitsysteem welke een aanzienlijke luchtverplaatsing geeft, waardoor je hangende werkstuk weggeblazen wordt, zelfs 22mm MDF deuren van 120x60cm waaien weg, laat staan een ladefront van 15x60. Het doet een beetje denken aan het werken met een hogedrukreiniger.... XVLP is een soort stofzuiger die niet zuigt maar blaast...dat heeft voordelen, maar ook nadelen...zoals (heel) veel luchtverplaatsing.

Tot gisteren alleen grondverf gespoten met dit systeem, maar gisteren avond (liggend) met een ander opzetstuk (fijner) ook voor het eerst lak gespoten en dat ging een stuk beter, veel gelijkmatiger nevel/spray, maar nog steeds veel luchtverplaatsing. Bij dit type verfspuiten dient je werkstuk gewoon vast te staan en niet hangend... Het ea betekend nogal wat voor je spuitlogistiek, waar spuit je ? en waar blijf je met alle je gespoten en te spuiten onderdelen?

Er zit niets anders op dan horizontaal leggen en eerste de ene kant met zijkant en dan de andere zijde, zonder evt zijkant. Er komt overigens geen overspray of nevel aan de onderzijde vh paneel, dus het volstaat in principe om de randjes af te plakken om te voorkomen dat evt (en dat valt reuze mee) verf naar onder zou zakken. Ik plak het vooral af uit voorzorg en om het aan op te kunnen pakken.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ondertussen al klaar met spuiten? Ben erg benieuwd hoe je het uiteindelijk aangepakt hebt.

Ik zou zelf eerst de achterzijde spuiten, dan op 4 kleine spijkertjes leggen en dan de zijkanten en front van de panelen spuiten. Dan kan je toch in 1 gang alles spuiten wat makkelijker is voor je logistieke uitdaging.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb de keuken inmiddels bijna in elkaar staan, ik moet alleen het deel vd corpus rondom de afzuigkap nog in de kleuren schilderen/spuiten. Daarnaast moet ik de laden nog wat na stellen want deze zijn iets gaan zetten nu ze geladen zijn. Voor het spuiten geef ik het resultaat een 8, maar dat ging niet vanzelf. De kale MDF heb ik aanvankelijke met de rol in de grondverf gezet (Sikkens Primer BL rezisto) in ca 4 lagen... Daarbij had ik aanvankelijk te maken met het streperig wegtrekken vd verf. Na contact met Sikkens waarschijnlijk veroorzaakt door de door mij gebruikte thinner. Acryl verven kunnen absoluut niet tegen vettigheid en blijkbaar zat er iets in mijn thinner, want op advies heb ik brandspiritus gebruikt en toen was het over.

Ik heb eerst de voorzijden met randen afgeplakt en toen de achterzijden gespoten met de afronding (r=3). Vervolgens heb ik ca 2 dagen later de achterzijden afgeplakt en de voor en zijkanten gespoten. Op zich ging dat goed, je ziet eigenlijk geen overgang op de zijkanten, behalve daar waar je iets te veel verf hebt opgebracht. Dit is weer makkelijk te verhelpen met een waterproof schuurpapiertje, even deze 'plakband streepjes' kuisen. Een groter probleem was visogen....ik heb er alles aan gedaan om super schoon en stofvrij te werken, maar uitgerekend bij het spuiten vd voorzijden ontstonden er op de eerst 5 panelen (kleinere) ca 1 oog per paneel... Weer SIkkens gebeld, zeer waarschijnlijk siliconen verontreiniging...maar waarvan dan. Algoed, ik heb antisiliconen toegevoegd (Avis, acryl) en ben verder gegaan, maar dit hielp niet alles...

Na een bak koffie kon ik maar één ding bedenken en dat is dat het wel uit de verfspuit zelf moest komen (Wagner XVLP 5000, turbine + spuitmond). De slang welke de turbine (blazende stofzuiger) is via een verwarmde slang verbonden met het pistool/beker. Ik bedacht me dat door het telkens starten/stoppen en het feit dat het apparaat 2 dagen had stilgestaan, het misschien condens uit de turbine of slang zou kunnen zijn. Ik heb toen de spuit een paar minuten continue laten blazen (zonder verf) om het systeem schoon te krijgen...en dat had wel effect. Ik heb vervolgens zonder verdere grote problemen het kunnen afwerken....maar wel een gestress.

Ik ben uiteindelijk één lange dag met de achter en nog een dag met de voorzijde bezig geweest, alleen spuiten...zonder afplakken etc...

Een droogrek zou een reuze uitkomst zijn geweest, zodat je alle werkstukken netjes van boven naar beneden kunt opstapelen en je niet het hele huis (letterlijk) vol met materiaal moet leggen.

Ik had een 3mx3m spuit cabine gemaakt en deze was redelijk stofvrij en ook nodig voor de nevel. De werkstukken had ik op een draaiplateau gelegd, eigenlijk moet je ook spuiten met strijklicht, ik heb zoveel ligt dat het niet altijd goed te zien was of ik alles goed had geraakt. Het plateau heb ik gemaakt vd 2 meubelpanelen, via een draadeind aan elkaar gezet en geplaatst op een oude Black en Decker Workmate. De workmate had ik met folie afgedekt, maar dit is niet handig want de sneldrogende verf gaat vd folie bladeren en stuif vervolgens weg vanwege de aanzienlijke luchtverplaatsing vd XVLP spuiten.

Wat me ook tegen is gevallen is het glad krijgen vd MDF.. Ik ben gewend bij oude alkyd verven, Onol bijvoorbeeld, dat deze diep in de MDF trekt en de vezels verlijmt. Maar deze watergedragen primers liggen vooral op de MDF. Zelfs na 4 lagen grondverf en met P320 machinaal tussen schuren, zie je op kletsnatte verf nog de vezels ietwat doorschijnen... terwijl het handmatig ultra glad voelt. Wanneer de verf (halfglans) droog is na 1-2 dagen, zie je er nauwelijks nog wat van. Ik weet niet hoe of dat beter had gemoeten, de eerste lagen verdunnen, of dikkere lagen, nog meer lagen, de 2e/3e grondlaag iets grover schuren, of 2x lakken met tussen schuren.

Ik had de verf hoeveelheid uitgerekend afgaande op ca 10m2 per liter en dan 2 lagen. De volledig berekende hoeveelheid verf is er in één keer spuiten doorheen gegaan, dus één spuitgang is ca 2 lagen... Wat ook lastig is om in één keer voldoende verf op te brengen. Wanneer je te dun opbrengt droogt deze te snel op, nog voor je met de volgende spuitbaan langs hetzelfde punt komt...en dat blijf je zien met strijk ligt.

Het kan geen kwaad het spuit project in 2 delen te doen, ervaring op doen met de achterzijden en dan de voorzijden in één keer 'perfect'. Het is ook raadzaam om een spuitpak aan te trekken, niet alleen voor jezelf, maar ook omdat je dan geen vezels van je kleding in de lak krijgt, je beweegt je armen immers over de natte panelen heen.

Of XVLP nu zo geweldig is ben ik niet zo over uit. Het apparaat blaast keihard en veroorzaakt veel lucht verplaatsing, wat ook stof doet opwaaien. Ook ontstaan er belletjes in de lak, maar deze trekken snelweg...meestal.

Zie bijgaande foto, de oven en koelkastdeur moet nog geplaatst worden, maar dit kan pas wanneer ik de boel rondom de afzuigkap heb geschilderd en dat ga ik vandaag en morgen doen.

En dan ben ik er klaar mee (letterlijk en figuurlijk :cool: )IMG_1033.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Op de foto ziet het er inderdaad goed uit, ondanks de problemen die je hebt gehad tijdens de werkzaamheden.

Je hebt de kopse kanten van het MDF dus niet voorbehandeld om de poriën dicht te krijgen maar hier direct grondverf op aangebracht begrijp ik.

Ik ben zelf aan het kijken naar een HVLP systeem om in eerste instantie de gevelbekleding voor mijn schuur te spuiten, ik kwam in de zoektocht XVLP tegen. Dit wordt vaak als beter dan HVLP gezien, maar de grotere volumestroom zie jij toch als een duidelijk nadeel begrijp ik.

Heb je toevallig ervaring met HVLP en kan je de voors en tegens voor jou aanduiden?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Marcel Het is inderdaad erg veel werk. Ik ben in de 3e week van februari begonnen met het zagen van alle fronten en een aantal zijpanelen en dat viel nog wel mee, misschien 2 weken in de avonduren. Maar dan al het grondverven en tussen schuren met bijkomende perikelen. Het in elkaar zetten is leuk, maar je moet wel bij de les blijven want gelakte deuren zijn veel kwetsbaarder voor beschadigingen dan melamine of HPL.

Aan de voorzijde zie je erg weinig onregelmatigheden, als je het weet 2 visogen. Hier en daar een enkel stofje, maar geen vezels/draadjes van kleding of zo. Alleen wanneer de voorzijde nat is, of van natte verf of wanneer je hem met een vochtige doek schoonmaakt, zie je iets van een nerf van MDF en dat ondanks 4 grondlagen met de rol aangebracht. De panelen zijn van watervast Medite MDF en die heeft aan beide zijden een 3-4mm dikke harde toplaag en een wat zachtere groene kern. Ik heb helemaal niet zoveel problemen gehad met de zijkanten. Immers telkens wanneer ik één zijde in de grond verf zette, nam ik meestal de zijkanten mee...dus die zijn al snel 6-8 keer gedaan.

Het enige wat ik me afvraag is wat ik beter had moeten doen om de MDF nog gladder te krijgen.

Ik heb helaas geen ervaring met HVLP en ik zou ook heel graag willen weten waar meubelspuiterijen mee spuiten. Airles, HVLP of wat anders. Jammer dat er hier momenteel geen ervaren spuiter actief lijkt.

Ik denk dat XVLP vooral wordt gepromoot om te doen alsof je als huisschilder heel makkelijk (en vooral snel) een woning kunt lakken. Beetje schuren, alles afplakken en spuiten maar. Dit is echt een veel te simpele voorstelling. Voor strak spuitwerk, meubelkwaliteit, dien je alles zeer goed voor te bereiden. Dan wordt gedaan alsof XVLP bijna vrij is van nevel. Nu heb ik de fijne spuitmond gebruikt, voor dunne lakken en vernis en ik moest aldus het Sikkens info blad 1414 ca 10% verdunnen. Wanneer je aan het werk bent lijkt het nevel vrij, tot je naar je mondkapje kijkt en daar zit echt verf, ook de afplak folie boven aan de wand zit nevel. Dus in een woning spuiten is onmogelijk tenzij deze leeg geruimd is, of je hebt echt alles afgedekt en afgeplakt.

Een belangrijke vraag is, hoe goed moet je eindresultaat zijn en waar ga je spuiten, in een 'cabine', buiten of in huis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ja ik spuit af en toe een woning. Je bent veel tijd kwijt met afplakken. Ik gebruik sigma nova spray en de grondverfvariant. Een laag grondverf en en laag aflak. Verf niet verdunnen heeft de dikte van yoghert. Gaat prima in een uur of twee een volledig apartement gedaan.
Met 10 deuren en bijna 3 mtr hoge kozijnen.
Ik gebruik een graco 395 pc
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Rene: als je hier de zoekfunctie gebruikt moet je op een draadje botsen waarin een professionele spuiter heel wat info heeft gegeven, heb dit draadje een tijdje gevolgd, ik denk dat het van vorige winter dateert!
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Seb Ik heb het (weer) gevonden en nu wel bewaard. Het punt is dat toen ik aan het project begon, ea gewoon op de klassieke manier met roller en kwast dacht te gaan afwerken. Pas op het laatst heb ik besloten op XVLP te gebruiken, XVLP omdat dit een nog mooier spuitbeeld zou geven dan HVLP. Met de wijsheid van nu zou ik of een HVLP systeem nemen, of het systeem wat Marco2 beschreef, gebaseerd op een compressor met een fatsoenlijk spuitpistool. Ook zou ik, gezien het gedoe wat ik heb gehad, de professionele weg volgen door te beginnen met een isolatieprimer, vervolgens een vuller en dan pas gaan lakken.

@Wim Heb jij wel eens last van visogen in je lak gehad, niet heel veel, maar zo hier en daar één, zeg één per m2. Zo ja wat was dan de oorzaak?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nee geen last gehad van visogen. Deze spuitlak kan 300 mu dik opbrengen zonder een problem. Toen ik het de eerste keer erop spoot dacht ik word dit wel mooi. Het trekt volledig vak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.