Onderkant van een schaal afwerken.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Tot nu toe heb ik de onderkant van schalen altijd afgewerkt met behulp van een vlakke schijf waar ik een kamertje in maak en dan de schaal met het tegencenter in die kamer op de plaats houd.
Vervelende hiervan is dat het tegencenter altijd in de weg zit. ... duh!?!?! ;)

Ik ben nog aan het sparen voor een vacuüm systeem en tot die tijd heb ik dit bedacht. Misschien heeft iemand deze manier al eens gedaan. ... dan hoor ik dit graag.
Ik gebruik de schijf zoals altijd maar nu vervang ik het tegencenter voor hot-glue om de schaal op zijn plek te houden.

Eerst de kamer in de schijf maken . Zoals jullie kunnen zien heb ik deze schijf al vaker gebruikt :eek:

20170401_095349.jpg


Omdat er al shella-wax op de schaal zit plak ik eerst tape op de schaal zodat de hete lijm niet de shella-wax kan oplossen. ... hoop ik.

20170401_095652.jpg


Vervolgens de schaal op zijn plek zetten en dan een klein dun streepje lijm aanbrengen.

20170401_100111.jpg

20170401_100424.jpg


Als de lijm is afgekoeld nog een extra dikke streep op de schijf.

20170401_100447.jpg


Dan een half uurtje laten afkoelen/uitharden.
En draaien maar.

20170401_101856.jpg

Ik heb op 2000 toeren gedraaid maar wel rustig aan met de schalen guts gedaan. Ging super goed.

En toen was mijn tijd op en zal ik later deze week verslag uitbrengen hoe ik schaal los heb gekregen. .. is voor mij nu ook nog een verrassing.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hier volgt het vervolg.....



De onderkant van de schaal is klaar en gereed voor het lijmen van het signeer schijfje.

20170402_153052_1491151519303.jpg

20170402_153239_1491151519622.jpg


Na 2 uurtjes is de lijm droog genoeg en kan ik het schijfje ook nog een laagje Shella-wax geven.

20170402_180752_1491151519735.jpg

Nu is het tijd om de schaal los te maken van de "hulpschijf"
Hier heb ik geen foto's van omdat ik beide handen nodig had om ervoor te zorgen dat ik de schaal niet zou raken met de platte beitel.
Dit ging best goed..... voorzichtig met de punt van de platte beitel naar de schaal toe werken en een beetje naar binnen zodat ik zoveel mogelijk van de hot-glue weg kan halen.
Daarna kon ik de schaal met de hand los trekken van de hulpschijf.

Conclusie : Deze methode ga ik zeker vaker doen omdat de schaal "muurvast" zat met de hot-glue.

Als laatste een paar aandachtspunten.....Ik had de blauwe schilders tape over de hele rand moeten plakken omdat de hot-glue tijdens het wegdraaien warm werd en zich een beetje op de rand is gaan hechten.
Maar gelukkig kon ik deze naderhand met veel wrijven mbv een katoenen doek van de rand af krijgen.
Verder is deze methode arbeidsintensiever dan een vacuüm systeem maar ik vind deze hot-glue-methode tot nu toe de beste vervanger hiervoor.

Als laatste...... Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben en misschien nog verbeterpunten kunnen aandragen.

Peter.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat schijfje heeft echt wel iets Peter, maar Ik houd me bij mijn geschreven signature en ander informatie, vind Ik meer persoonlijk, just IMO :)

Ik zou het verwijderen van de “Hot Glue” met wat alcohol gedaan hebben, kun je er dan zo maar aftrekken (De hot glue), je zou dat echt eens moeten proberen, works like a charm.

Als Ik grotere stukken vast moet zetten waar Ik het niet op mijn normale manier vast kan zetten, heb ik deze manier verschillende keren gebruikt, met een ondiep randje waar het werkstuk inpast en dan de kikkers er op, zetten ze het muurvast.

Zo een andere optie van vast zetten, hier als voorbeeld even weer gegeven.

randje gedraaid.jpg Kikkers er op.jpg Voetje afgewerkt.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Leo,

Op de schaal zat al Shella-wax..... wordt deze niet opgelost als er een druppeltje alcohol op terecht komt ?

Het klemmen met kikkers.... nu weet ik het weer. Dat was idd één van de manieren die jij gebruikt.
Misschien is deze klemming nog beter als er al een finish op het werkstuk zit.

Dankje voor de foto's, dit ga ik ook eens proberen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
2000 toeren met een beetje lijm op een wasachtige ondergrond om de zaak vast te houden?
Ik zou uit de vuurlinie blijven!:cool:
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Wel eens gehoord van een longworth chuck? Op youtube een filmpje gezien hoe je die zelf maakt. Deze houdt alle bord en schaalvormen schijnbaar geweldig mooi gecentreerd vast. De grijppunten gemaakt van rubber-achtige deurstoppers, dus goede grip.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Schijf met daarop een laagje vilt waar de schaal tegenaan komt en tegencenter aan de achterkant ertegen aan.
Werkt prima, maar ik zou het niet doen bij 2000 toeren:cool:
 
Als Ik grotere stukken vast moet zetten waar Ik het niet op mijn normale manier vast kan zetten, heb ik deze manier verschillende keren gebruikt, met een ondiep randje waar het werkstuk inpast en dan de kikkers er op, zetten ze het muurvast.

Zo een andere optie van vast zetten, hier als voorbeeld even weer gegeven.

Bekijk bijlage 62023 Bekijk bijlage 62024 Bekijk bijlage 62025

Dit is ook mijn manier Peter en soms met tape, maar die 2000 toeren vind ik wel wat erg hoog.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt voor alle reactie,

Ik denk dat ik voor het ontwerp van Leo ga.
Ben er eigenlijk al mee bezig en zal binnenkort een paar foto's plaatsen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De Mega and Jumbo Mega jaws gebruik Ik met bijna elke grotere schaal die ik opnieuw draai, het heeft het voordeel dat Ik een schaal die gedroogd is en dus niet meer rond en niet meer vlak is toch good vast gezet kan worden, door of binnen of buitenkant te klemmen.

De Longworth chuck heeft het nadeel dat er heel weinig kracht gezet kan worden en ook niet de optie heeft van ovale vormen te houden, de Jumbo jaws hebben stalen knoppen met een laag rubber er omheen, dat houd natuurlijk beter dan een zachte rubber knop die op de Longworth gebruikt word.

Zoals hier op deze foto’s kun je zien dat deze chuck platen heel makkelijk aangepast kunnen worden naar gelang het werkstuk’s vorm is.

Oval bowl hold.jpg 3 bowl platter.jpg finish turn foot.jpg inside hold.jpg

Dit is het werkstuk in de laatste foto, gedraaid in een stuk van Notenhout.
One piece Walnut turning.jpg
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Mag ik weten waar u die rubberen doppen hebt gevonden?
Heb problemen met mijn cole Jaws.
Ik mag mijn stukken opspânnen hoe ik wil, ze komen telkens los, wat soms voor gevaarlijke situaties met zich meebrengen. De doppen die bij de Cole Jaws werden meegeleverd zijn niet van echt rubberen ook slechts max 15mm dik.
Ligt het nu daaraan of draait mijn bank te snel?
Hier op het forum zijn er die zeggen dat mijn doppen konisch moeten zijn(?) Op youtube is er een filmpje waar iemand zijn doppen vervangen heeft door gedraaide cylinders in aluminium waarover hij gewoon een stuk plastic slang over geschoven had ;
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
In Zwolle bij ijzerhandel van Rossum hebben ze doppen te kust en te keur. Door er een carrosseriering achter te zetten die een groot deel van de dop beslaat wordt het rubber gecomprimeerd wanneer onder druk gezet.
Of overweeg om van nylon conische doppen te draaien als die niet ook standaard uit een bak in de winkel getoverd kunnen worden.
Als er doppen van het juiste materiaal zijn gevonden , maar niet conisch, dan kan dat in dedraaibank met grof korrel schuurpapier van de juiste vorm voorzien worden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mag ik weten waar u die rubberen doppen hebt gevonden?
Heb problemen met mijn cole Jaws.
Ik mag mijn stukken opspânnen hoe ik wil, ze komen telkens los, wat soms voor gevaarlijke situaties met zich meebrengen. De doppen die bij de Cole Jaws werden meegeleverd zijn niet van echt rubberen ook slechts max 15mm dik.
Ligt het nu daaraan of draait mijn bank te snel?
Hier op het forum zijn er die zeggen dat mijn doppen konisch moeten zijn(?) Op youtube is er een filmpje waar iemand zijn doppen vervangen heeft door gedraaide cylinders in aluminium waarover hij gewoon een stuk plastic slang over geschoven had ;

De mensen die de Oneway draaibanken en chucks verkopen zouden die doppen misschien in voorraad hebben, anders laten bestellen.

Maar je hebt ook dan nog het probleem van niet genoeg kracht zetten met de Longworth chuck, maar de conische vorm helpt natuurlijk wel, of dat genoeg is betwijfel Ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.