Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Zo strak zou een vakman het volgens mij niet eens achter laten, heel knap! Ik wou dat ik iets meer verstand van elektriciteit had, ik kom niet verder dan zelf een lamp met schakelaar in elkaar zetten :p
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Thanks, vanmiddag nog even aan mijn plafond gewerkt en de twee endcaps aan de linkerzijde gemonteerd.

IMG_1643.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag veel gedaan...stukje plafond, vloer het anhydriet gerepareerd om morgen ondervloer en laminaat te leggen....uiteraard met rubberen mat bij mijn zaagtafel....safety first.
Ook nog een lijst om mijn werkbank en twee (fake) zwaluwstaarten aan de achterste split top, omdat de poten niet symetrisch kunnen staan ivm een 18 cm koof op de vloer. foto volgt tzt.

Een universeel verrijdbaar onderstel gehaald voor mijn zaagtafel...tjeetje dat komt echt als een bouwpakket....niet erg want hij moet toch aangepast worden want hij is 9 cm te klein (wist ik)

IMG_1648.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Tjongejonge, kijk je even niet, is ie al bijna klaar ;-)

Mooie progressie zo! Wordt echt een super mooie werkbank zo, haast zonde om echt te gebruiken ;-)

Groet, René
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Oeh, fraaie boormasjien!

Ben je niet bang voor gladheid door zaagsel op laminaat? (misschien is dat de afgelopen 10 pagina's al een keer gevraagd)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Oeh, fraaie boormasjien!

Ben je niet bang voor gladheid door zaagsel op laminaat? (misschien is dat de afgelopen 10 pagina's al een keer gevraagd)

ja daar ben ik inderdaad bang voor dus er komt een extreme stofafzuiging en een rubberen mat...verder werk ik altijd schoon en netjes dus laten we hopen dat dit afdoende is, overigens vind ik zaagsel op een vloer per definitie "gevaarlijk".
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb ook een laminaatvloer liggen, maar ik moet zeggen dat ik geen probleem heb met gladheid, terwijl er toch voldoende zaagsel krullen op de vloer komen bij het houtdraaien.:cool:
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Goed te horen, ik ga straks beginnen. Ik heb Pergo Public Extreme gekozen...schijnt de sterkste in zijn soort te zijn klasse 34.
Licht (nep) Essen. Verder nog een 5 mm ondervloer leggen en aan de plank zelf zit ook nog een millimetertje rubber.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nee maar het lek is boven ik heb met een TF 68 blad gewerkt terwijl ze mij een TF 48 blad hadden moeten leveren...foutje bedankt...grrrrr daar koop ik niet veel meer dus....en ik moet zelf ook beter opletten.

Edit
Als je overigens bij gereedschap pro op de site kijkt lees je dat de TF 68 geschikt zou zijn voor laminaat en corian....nou
ik heb in de praktijk nu de ervaring dat hij NIET geschikt is....
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zaagbladen slijten sowieso erg hard op laminaat. Combinatie van harde kunststof en HDF is ook niet echt prettig. En eigenlijk moet je de zaag al wisselen als die een klein beetje bot begint te worden, maar ga je te lang door, wordt die alsmaar warmer bij het zagen en gaat de slijtage evenredig omhoog. Op een Kapex kun je volgens mij het toerental regelen, en dat kan best een beetje naar beneden. Met een beete rustig zagen kun je het blad wat langer goed houden. Ik zou voor laminaat eigenlijk uitwijken naar een goedkoop Ecotools blad, voor de kosten van 1 Festool blad kun je 3 Ecotools bladen verslijten. Slijpen heeft dan geen zin, als de klus is geklaard kunnen de zagen in de oud ijzerbak.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Klopt ik had de Kapex van 6 al naar 4 gedraaid, als ik ooit nog laminaat verwerk ga ik zeker jouw route volgen inderdaad.
Volgende week maar even wegbrengen om te slijpen...lesson learned.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ben er zelf ook al eens ingetrapt met mijn afkortzaag, sindsdien doe ik laminaat met de decoupeerzaag, randen worden toch afgewerkt en de zaagbladen zijn ietwat goedkoper...

Ziet er wel licht en strak uit hoor die werkplaats
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaag af en toe een klein klusje.
Zo heb ik het verrijdbare onderstel in elkaar gezet de lange zijden zijn nieuwe profielen van aluminium tweemaal 2x2 om weer aan 4x2 te komen. Ik kwam nl. plm. 10 cm te kort hier.
Allemaal niet zo sterk als het gebruikte staal maar de specs van 600kg hoef ik dan ook niet te halen met mijn 35 kg zaagtafeltje.

Wel heb ik de twee remmen niet aan de voorzijde geplaatst maar aan de zijkant, iets minder praktisch maar win wel aan stabiliteit doordat twee van de vier wielen nu haaks staan onder de tafel.

Het staat echt ontzettend stevig op de rem dus zeer tevreden.

IMG_1654.jpg
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Ben er zelf ook al eens ingetrapt met mijn afkortzaag, sindsdien doe ik laminaat met de decoupeerzaag, randen worden toch afgewerkt en de zaagbladen zijn ietwat goedkoper...
Vandaar dat ik voor een laminaatvloertje zaagbladen van van Cranenbroek neem. 30 vierkante meter, 2...3 zaagbladen, kost me 10..12 Euro.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Vandaar dat ik voor een laminaatvloertje zaagbladen van van Cranenbroek neem. 30 vierkante meter, 2...3 zaagbladen, kost me 10..12 Euro.

Ach het is waarschijnlijk het eerste en laatste laminaatvloertje, als "houtman" haat ik plastic maar dat Pergo gebeuren sprak mij wel aan, een lichte vloer in een kleine werkplaats en oersterk.

BTW
Tenzij ik natuurlijk in de toekomst werk aanneem dan zijn deze tips ineens WEL belangrijk :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.