Eiken tafel voor cursus houtbewerking

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Goedenavond,

Thuis heb ik wat kleine projectjes gemaakt sinds ik mij vorig jaar voor het eerst voorstelde op dit forum Ik pruts ook wat aan met handgereedschap zoals schaven en beitels om ermee om te leren gaan en verbindingen te leren maken, en ik lees met veel plezier de vele onderwerpen van forummers die de mooiste werkbanken, kasten tafels en boten maken.

Ik loop al een tijdje met het idee om een cursus houtbewerking te gaan volgen. Thuis heb ik helaas geen ruimte (of budget) voor een echte werkplaats, maar in Groningen hebben we de stadswerkplaats en daar heb ik mij ingeschreven voor een avondcursus van 10 weken. De cursus behandeld het werken met machines zoals de formaatzaag, vlak en vandiktebank e.d. In overleg met de docent heb ik bedacht om in de cursus een eettafel te maken. Met mijn vriendin ben ik al een tijdje op zoek naar een mooie grote eettafel voor ons nieuwe huis. We kunnen nog niet echt slagen, dus een eigen tafel maken tijdens de cursus lijkt me een leuke leerzame en nuttig ervaring. Volgens de docent zou het haalbaar moeten zijn dit te realiseren. Het lijkt leuk om verslag te doen van mijn vooruitgang hier op het forum en af en toe wat advies in te winnen.

Het moet een beetje een robuuste eiken tafel worden. We hebben een model gevonden dat we mooi vinden, het wordt een tafel met twee poten en een dwarsligger. Ik heb alleen de engels term "Trestle Table" kunnen vinden op internet, geen idee hoe het in het Nederlands heet.

hk-living-eetkamertafel-rustiek-teakenhout-xl[0].jpg

Ik ben al begonnen het ontwerp te tekenen in Sketchup. Dit werk voor mij erg fijn omdat je tijdens deze ontwerpfase al goed nadenk over de maatvoering en constructie.

Tekening-HKL-Rustiek-xl.jpg

Ik hoop alvast wat tips te ontvangen waar ik in het ontwerp en het maken van zo'n tafel rekening mee moet houden, en natuurlijk een leuke actieve bijdrage te kunnen leveren aan het forum.
 
P

Pel

Guest
Dit is bijna een klooster tafel, een kloostertafel is een wat zwaardere uitvoering, en heeft dubbele poten waar de ligger in valt,wat vast gezet wordt met wiggen, veel succes met het maken van je tafel.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Leuk project! Ben ook benieuwd hoe de cursus je bevalt. Heb zelf wel eens dingen gemaakt in de stadswerkplaats maar dan zonder cursus :) Ga je met handgereedschap aan de gang of machinaal? Veel plezier en succes!
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
@Pel, Het lijkt inderdaad op een kloostertafel. Het is ook bedoeling om bij deze tafel de ligger met wiggen vast te zetten. De poten wil ik met pen gat verbindingen maken. Ik weet nog hoe het blad bevestigd gaat worden op de dragers.

@JanWillem, Leuk! Deze cursus vindt niet plaats op de locatie van de A-Kerkhof maar aan de Akeleiweg. In het centrum mogen ze 's avonds na 18:00 niet meer open zijn ivm geluidsoverlast vandaar deze locatie. de cursus richt zich op het gebruik van machines zoals de formaatzaag en vlak vandiktebank. Voor het zelfstandig werken geldt een tarief dat per dagdeel vergelijkbaar is als het tarief van de cursus als je tien keer heen zou gaan. Het leek mij dus een goede aanbieding.

Ben net even wezen kijken bij DikHout aan de Sontweg voor mooi eikenhout.
 
P

Pel

Guest
Ik zou denk ik kiezen voor dubbele poten dan ziet het er m.i. esthetisch mooier uit, nu moet je een zware stijl gebruiken voor de stevigheid, met twee poten zou je met twee lichter stijlen uit kunnen komen.

Groet Pel.

Tekening2 tafel.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed idee man!
Zo verenig je het nuttige met het aangename.
Je doet ervaring op en zeg nou zelf; het is toch geweldig als jullie aan je eigen gemaakte tafel zitten?
Dat kan niet anders dan een heel mooi begin van nog meer zijn.
Succes in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Bedankt voor de leuke reacties tot zo ver!

Pel, ik neem aan dat je zoiets bedoelt?

Wat_Pel_bedoelt.jpg
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik ben benieuwd naar je ervaring, aangezien ik nog steeds hout heb liggen voor een eettafel maar er overdag te weinig tijd voor heb..

Wat betreft de poot, ik vind zelf 1 dikke mooier dan wat Pel voorstelt, kwestie van smaak natuurlijk :)
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ik ben benieuwd naar je ervaring, aangezien ik nog steeds hout heb liggen voor een eettafel maar er overdag te weinig tijd voor heb..

Wat betreft de poot, ik vind zelf 1 dikke mooier dan wat Pel voorstelt, kwestie van smaak natuurlijk :)
Er is nog plek, dus je kan je nog inschrijven ;)
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ik heb inmiddels nog wat detail toegevoegd aan de tekening en ook zo ver mogelijk de afmetingen erbij gezet. Hierbij ben ik een beetje uitgegaan van het hout dat ik op het oog heb. gedroogde eiken schaaldelen van een dikke 50 cm breed. Het is de bedoeling om het blad uit twee schaalden te maken met behoud van de "live edge". De twee delen in het midden gescheiden door een spleet. Inspiratie met name uit het volgende filmpje gehaald: https://youtu.be/x51zMg7roIs. Ik haal me daarbij niet in mijn hoofd dat ik dit niveau van afwerking en precisie haal tijdens een cursus van 10 dagen, maar doe mijn best :cool:.

Een tip die ik van iemand kreeg is om op te passen dat de tafel niet topzwaar wordt. De poten zijn nu namelijk smaller(of korter) dan het blad. 100 cm op 80 cm. Kan dat met deze afmetingen een probleem vormen?

Daarnaast vraag ik mij nog af of ik rekening met houden met werken van het blad bij de bevestiging van het blad op de liggers.

Groet,

Tekening-HKL-Rustiek-xl.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat kan prima, het steekt maar 10 cm uit aan elke kant en je onderstel ziet er qua maatvoering zwaar genoeg uit.
Je moet inderdaad rekening houden met de werking omdat het hout in tegenovergestelde richting wordt geplaatst.
Ik weet niet wat je van plan bent maar als je met grote schroeven van onder door de liggers je blad vast maakt frees dan sleuven (slobgaten) uit in de onderzijde van de liggers en dan bevestig je met met schroeven en ringen het blad vast zodat het blad kan werken. (schuiven)
Wat ook kan is dat je aan de onderkant van je blad blokjes maakt en de liggers aan de bovenkant infreest zodat de blokjes kunnen schuiven, dan hoeft je blad niet vast geschroeft te worden omdat de massa van het blad voldoende is.
Vooral als je kwartiers of vals kwartiers gezaagd hout hebt voor het blad want dan heb je weinig last van kromtrekken.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dosse_gezaagd.shtml
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Eindelijk weer eens de tijd gevonden om een update te plaatsen.

Inmiddels heb ik 3 lessen van de 10 gehad en hebben we uitleg over de machines en algemene principes van houtbewerken gehad. Daarnaast met wat stukken resthout geoefend met de vlakbank, vandikte bank en formaatzaag.

Voor het hout ben ik uiteindelijk terrecht gekomen bij Inlands hout van Leersum in Burgum. Dit was voornamelijk uit logistieke overwegingen. Ik heb ook contact gehad met Rick van Masave. Hij wilde me graag aan een mooi stuk hout helpen en het contact was ook goed. Zwolle is voor mij alleen wat verder rijden en ik moest nog een grote aanhanger lenen incl. auto die hem trekken mag. Hierdoor de keuze gemaakte om het iets dichter bij huis te zoeken zodat ik niet een te groot beroep op andermans tijd en middelen hoefde te doen.

IMG_4333.jpg

Jaap van Leersum heeft alleen maar aan de wind gedroogd hout liggen en adviseerde het nog eens minstens een paar weken te laten acclimatiseren. Dit was achteraf niet zo ideaal maar het hout toch meegenomen. Je moet wat op de duur.

IMG_4344 copy.jpg IMG_4348.jpg

Thuis heb ik de grote slabs teruggebracht naar wat handzamere afmeting rekening houdend met de uiteindelijke afmetingen en voldoende breedte en dikte om nog het nodige te kunnen zagen en schaven. En zoals geadviseerd het hout neergelegd te aclimatiseren. Gelukkig heeft mijn vriendin er geen problemen mee dat er een enorme berg hout in woonkamer ligt!

IMG_4352.jpg

FullSizeRender.jpg

Vorige week les 3 gehad en begonnen met het zagen en schaven van het hout voor de verschillende onderdelen van de tafel. Dit is mijn eerste ervaring met het verwerken van ruw eikenhout. Stukje bij beetje kwamen de mooie tekeningen van het hout tevoorschijn en werd ik steeds enthousiaster. Morgenavond verder met zagen en schaven.

Ondertussen ben ik aan het nadenken hoe ik de twee grote brede stukken voor het blad ga vlakken. De bladen zijn te breed voor de vlakbank die beschikbaar is, maar afgezien daarvan is het ook enorm zwaar en onhandelbaar. Ik overweeg om de methode gebruiken met de bovenfrees is een soort van zelfgemaakte geleider over de bovenkant. Dit heb ik in diverse onderwerpen gelezen en lijkt goed te doen te zijn.

Binnenkort meer!

Groet,
 

Bijlagen

  • IMG_4344.jpg
    IMG_4344.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 227
  • IMG_4344.jpg
    IMG_4344.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 222

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Waarom niet met een goede en scherpe handschaaf, maatje 6 bijvoorbeeld? Met windingsticks en een hoop geduld kom je dan ook een eind.
Het lastige is dat je met handwerk ook wat beter moet letten op de wijze waarop het hout gevormd is.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Arthur, ik heb het wel even overwogen, maar ik acht mijzelf niet kundig genoeg om met een handschaaf tot een goed resultaat te komen. Er is overigens voldoende resthout over waarvan ik bijvoorbeeld een snijplank wil maken. Deze wil ik wel met de handschaaf vlakken en zo hier wat meer bedreven in te raken. Het lijkt me trouwens wel heel veel werk om 2,4 vierkante meter met een handschaaf te vlakken.
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Leuk om te lezen! Ik woon zelf 250 meter bij de stadwerkplaats vandaan, hoe bevalt het daar? Na mijn opleiding/cursus bij de schrijn ga ik een mooi project uitzoeken om daar te maken!

Toevallig ga ik morgen ook bij Van Leersum langs! Erg benieuwd naar dit bedrijf, het feit dat ze alleen inlands hout hebben en o.a. ook zelf wateren maakt het voor mij de ideale leverancier (dichtbij huis)!
Ben benieuwd naar je tafel!
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Hallo Jan Willem,

Bedankt voor de reactie, ik hou dat nog als optie open inderdaad. Volgens mij is dat ook beter voor als het hout later nog wat gaat werken. Ik zou dan de delen met de jaarringen gespiegeld moeten verlijmen geloof ik. Het idee was alleen om het blad op te bouwen uit de twee delen en zoveel mogelijk de boomstam "intakt" te laten.

@lars92, De cursus vindt niet plaats in de stadswerkplaats aan de A-kerkhof, maar aan de akeleiweg. Het Machinepark is wel vergelijkbaar je kunt er dus alles eigenlijk doen wat je zo willen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.