Eiken tafel voor cursus houtbewerking

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Het is de bedoeling dat het spinthout aan een kant, de rand, blijft zitten. zoals op de tafel hieronder. hier zijn de twee bladen ook uit een deel gemaakt. Maar verlijmen hou ik nog als optie. Het leek mij alleen zo mooi als je tekening van het hout gewoon mooi doorloopt en niet onderbroken wordt door en verspringt vanwege de verlijming.

DSC0046-kopie1-e1463920835190.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Persoonlijk, als ik zo'n model tafel zou maken dan zou ik denk ik lekker met een handschaaf werken, en inderdaad niet verlijmen. En accepteren dat het niet 100% vlak zal blijven. Waarschijnlijk zou ik wel proberen het hout dood te zagen en aan de onderkant en wat profielen infrezen (pas op met ijzer!! dat reageert met looizuur in eikenhout) om het kromtrekken te minimaliseren.
Overigens kun je met een handschaaf het blad ook al behoorlijk vlak krijgen, vlak genoeg voor de uitstraling van de tafel, zou ik denken :)

Pas trouwens op met spinhout, kunnen beestjes in zitten.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Is dit aan de buitenkant van het spinthout te zien of het aangetast is?

Gisteravond weer druk aan het zagen en schaven geweest. Op bepaalde momenten kwam het hout nogal gehavend uit de vandikte machine. Kan dit komen omdat je de plank in de verkeerde richting invoert(tegen de houtvezel in)?

IMG_4396.jpg
FullSizeRender 2.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat kan, maar hoeft niet zo te zijn. Er zijn delen die wel glad worden, dus heb je een stuk met erg warrige draad in het hout. Belangrijk om dan met scherpe beitels te werken en zo weinig mogelijk af te nemen. Ik heb bij die problemen ook wel eens de moeilijke plekken flink nat gemaakt (een plasje water er op en dat in laten trekken) Daarna zijn de vezels wat flexibeler en lukt het mogelijk met minder uitbreeksels.

Fons
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
"warrige draad" klinkt wel plausibel. Het lijkt vooral rondom noesten voor te komen. Daar is het net alsof de draad draait.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ik ga binnenkort beginnen met het verlijmen van de delen voor de poten en het maken van pen gat verbindingen. Ik heb werktekeningen gemaakt met sketchup en bij het bepalen van de afmetingen van de pennen het ik wat info hierover gezocht op het forum. In diverse topics las ik dat het een vuistregel is de gaten maximaal 1/3 van de breedte van het hout te maken, en de pennen natuurlijk corresponderend. Wat ik niet kon vinden is of er een zelfde vuistregel is voor de minimale dikte van een pen. In mijn geval levert 1/3 namelijk behoorlijk dikken pennen op en misschien kan het ook wel wat minder dik.

Kloostertafel-v2_4.jpgKloostertafel-v2_5.jpgKloostertafel-v2-2_6.jpg

Het lijkt met leuk de verbindingen met de hand te maken, dus met een beitels zoals ik in filmpjes van Paul Sellers heb gezien. Als de gaten dan heel groot worden is dit veel werk denk ik. Een andere methode is eerst uitboren en dan de rest met een beitel netjes maken. Eerst even wat oefenen op een reststukje denk ik :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.