Even netjes voorstellen

Frozone

Nieuw lid
21 mrt 2017
4
0
Zwaag
Hallo allemaal!

Ik ben Sander en ben woonachtig in Zwaag (NH). Ik ben als zolang als ik me kan herinneren bezig met het bouwen van van alles en nog wat. Begonnen als "hulpje" van mijn vader waar ik waarschijnlijk meer tot last was dan dat ik echt hielp tot het compleet verbouwen van huizen en restaureren van auto's. De geschiedenis herhaalt zich aangezien mijn 4 jarig zoontje niets lievers doet dan papa "helpen" met klussen en ik moet zeggen dat ik daar erg van geniet.

Ben zowel bezig met houtbewerking als metaalbewerking (hopelijk geen vloeken in de kerk hier). Mijn huidige project is onze stolpboerderij welke wij helemaal aan het verbouwen zijn. Sta nu voor de schone taak om een eerste en tweede verdieping te gaan maken in de kap en daar vervolgens kamers te maken waarvoor echt zoveel mogelijk zelf wil maken (kozijnen, deuren, meubels enz.)

Heb gewerkt met de machines van mijn vader maar de afstand daar naartoe (70km) is voor dit project echt lastig. Ik ben dus nu aan het kijken naar eigen houtbewerkingsmachines. Ik was bezig met de aankoop van een 2e hands Hammer C3-31 maar helaas was er iemand die er net iets meer voor over had dan ik. Mijn broertje is redelijk festool-minded en wijst met dus op de voordelen van die machines t.o.v. een stationaire combimachine.

Ik ga me hier dus eens inlezen over de voor- en nadelen van beide machines en misschien een paar vragen stellen.

Ik zal ook proberen een project "blog" hier bij te houden zodat jullie kunnen zien waar ik mee bezig ben.

Alvast bedankt voor alle informatie die ik hier van het forum haal!

Groeten Sander
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Sander, als je de ruimte hebt dan zou ik voor tweedehands machines gaan op krachtstroom, die zijn degelijk en goedkoop.

Groet Pel.
 

Frozone

Nieuw lid
21 mrt 2017
4
0
Zwaag
Ruimte en krachtstroom (16a) is geen probleem.
Mijn broertje vindt de mobiliteit van Festool (TS 75 met CMS-systeem) een groot voordeel. Je kunt de machines mee naar boven nemen en daar ermee aan het werk gaan.

Ik zie bij stationaire machines het voordeel van de stabiliteit voor als je met zwaarder materiaal aan het werk gaat.

Ieder voordeel heeft z'n nadeel .... of iets dergelijks
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Sander het ligt er maar net aan wat voor werk je voornamelijk hebt, maar om kozijn en deuren te maken heb ik toch graag de wat zwaardere uitvoering. Het voordeel van Festool is dat het demontabel is, maar voor iets meer dan de prijs van Festool (TS 75 met CMS-systeem denk ik dat je ook een vlak vandiktebank en een stationaire cirkelzaag hebt? Dan zou je er een goedkope invalzaag bij kunnen kopen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.