spacers of profielen van exact 1/2/5/..mm dikte

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zet het maar weer hier want het antwoord zal geen hout zijn. Hout werkt nl…

Voor de manier waarop ik met de invalzaag werk (lang verhaal, zet ik nog wel es online) zoek ik profielen/spacers van precies 1mm dikte (en 2mm, en 5mm, en eventueel 1 cm)

Er is de Veritas kit, in weze precies wat ik nodig heb, maar die is te duur en te klein ('klein' als in 'er zit te weinig in want ik zou elke maat dubbel moeten kunnen opbouwen' - ik zou 'm 2x moeten kopen).

Er zullen toch ongetwijfeld alu of kunststof profielen van exact (*) 1mm dikte bestaan, toch? Kent iemand een goed adresje? De breedte is overigens niet zo bepalend, maar pak toch minstens 1 a 2 cm, maar nu ook weer niet veel breder. Dat wordt dan te veel gehannes met overlangs zagen en ontbramen en verbuiging vermijden en zo.

Jimbo

(*) 'exact' als in pakweg 1,0x mm, kwestie van er 10 tegen elkaar te kunnen leggen en toch op 0,9<x<1,1 cm uit te komen, da's goed genoeg voor houtbewerking, euh, voor mij.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Aluminium platstaf is in heel veel diktes te koop. Maar bij mijn weten niet in 1 mm. Misschien kun je gewapend met een goede schuifmaat in een goedvoorziene knutsel/kunstmaterialen-winkel de aanwezige stalen linealen meten. Daar zou zomaar eentje van 1 mm dik bij kunnen zitten. Zaag je die in stukken…

En nu ik er wat langer over nadenk: verenstaal is er wel in dunnere maten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Vulplaatjes

5508_DE_BER_0000001750_T_XXL_1.jpg
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Staal Plat Staf is er in vele diktes, verkrijgbaar bij constructie bedrijven.

Zie bci direct
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik gebruik nu al de gekende houten vulplaatjes in fancy kleurkes. Maar die zijn - uiteraard - niet maatvast genoeg.

Trouwens, zelfs in de Veritas set zijn de 1mm (en de 0.5mm ook maar zo nauwkeurig hoeft het niet voor mij) plaatjes in kunsstof, dus ja, ik vreesde al voor een oplossing in uitsluitend alu.

Die "Ecotoolies", zijn die maatvast? Heeft iemand ze, voor een steekproefmeting?


(De suggestie van littleart wordt ook nog bekeken)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Je eist dus een nauwkeurigheid van +/- 10%. Ik denk dat aluminium of messing profiel daar aan voldoet. Staal is minder geschikt ivm oxidatie en is minder vlak.
Bij modelbouwzaken zullen alum.en messing profieltjes, staf f plaat met een dikte van 1 mm hebben. Ik heb zelf eens messing plaatjes bij Krikke in Groningen gekocht. www.modelbouwkrikke.nl/

mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Je kan een willekeurig ding (zoals een vulplaatje) toch zelf even opmeten met een schuifmaat? Er zitten er vast een paar bij die nauwkeurig genoeg zijn.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hun kunstof aanbod ziet er ideaal uit! Hopelijk leveren ze naar België.
Nu ja, een belgische tegenhanger vinden kan het probleem niet zijn. Stom dat ik niet eerder in modelbouwrichting heb gezocht.

(De messing kopmaten komen wel allemaal ongelukkig uit voor mijn doeleinden)

Je kan een willekeurig ding (zoals een vulplaatje) toch zelf even opmeten met een schuifmaat? Er zitten er vast een paar bij die nauwkeurig genoeg zijn.
Ja en neen :). Ik moet ze wel eerst in huis hebben (Lees: ik heb geen zin in een miskoop).

Mijn huidige stock van houten vulplaatjes voldoet alvast niet (had ik ook niet verwacht, maar ik had ze toch in huis - om uit te vullen, d'Uh! :) - dus waarom ook niet even proberen, nietwaar?).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zou je willen verklappen waarvoor je het gaat gebruiken?
"Lang verhaal - zet ik nog wel es online" :)

Bondig samengevat: ik heb moeite met de lineaal correct neerleggen op kleine werkstukken. De anti-splinterstrip vervangen zou helpen, maar bon, dat is geen, euh, duurzame oplossing. En tegen dat je doorhebt dat de strip weer versleten is, heb je weer wat werkstukken scheef gezaagd.

(Het ligt ongetwijfeld aan mij)

Ik heb dan een homemade "parallele aanslag" gemaakt (zet ik nog wel es online :) ), waardoor ik eenvoudig kan meten vanaf de achterzijde (!) vd lineaal. Het wordt pas retecool en supersnel als ik met spacers werk tussen de aanslag en de lineaal. Dan is het gegarandeerd parallel en/of haaks. Maar bon, dan moet ik dus nauwkeurige spacers hebben.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar is in se supereenvoudig, en geen gedoe meer met aftekenen (lijntje blijf je zien) en daarna dan liggen schuiven en hopen dat de parallaxfout binnen de perken blijft. Als je ziet hoe veel hulpmiddelen er al bestaan om te zagen met de lineaal, denk ik overigens NIET dat ik de enige ben met problemen :). Nadeel vd marktoplossingen is dat ze eigenlijk alleen werken op grote stukken. Zo heb ik onlangs 15x een plankje van 319x63mm uitgezaagd, met een tolerantie van 0,1mm, en ~onbestaande~ onderlinge afwijkingen.

(Ik weet het, hiervoor dient een cirkelzaag niet, dit moet op een tafelzaag en dan op een afkorter, maar ik heb geen tafelzaag, noch een voldoend nauwkeurige afkorter)
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
330cjdk.jpg


Succes!

Via Krikke was het spijtig genoeg toch net iets te duur om naar B te zenden, dus een "lokaal" alternatief gezocht (en gevonden: mcronse.be), en amper 24h later waren de strips in huis. Jimbo one happy camper!

(later meer)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.