Advies slijpsteen ?

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Dit slijpsteentje is toevallig in mijn bezit gekomen , Foss silicon carbide sharpening stone , waar kan ik deze voor gebruiken ? I waarschijnlijk enkel voor slijpen , geen wetsteen ?
Graag jullie adviezen , alvast dank .

Groetjes ,001.jpg003.jpg
 
P

Pel

Guest
Zo te zien een grove steen, werden die vroeger niet gebruikt voor de zeis te wetten?

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zo te zien een grove steen, werden die vroeger niet gebruikt voor de zeis te wetten?

Groet Pel.
Daar had mijn vader altijd een strijkstok voor, plankje van 1cm dik 3cm breed en 50cm lang met een 15 cm vrij en de rest was bedekt met slijpsteen die er op beide kant op geplakt zat.
De zeis werd dan op zijn steel gezet en de strijkstok langs boven en onderkant van de snede gehaald.
Heeft niet veel met deze steen te maken en ik heb geen idee wat dit voor steen is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dit is inderdaad een slijpsteen voor schaatsen. De ronde kanten zullen er wel door gebruik aangekomen zijn (niet door het slijpen van noren). Als de steen twee kanten heeft kan je op de fijne kant
best een bijtel slijpen. Je krijgt niet het mooiste en scherpste resultaat maar als het snel moet gaat het.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste mensen,

Het is een wetsteen met 2 ronde kanten. de dwarsdoorsnede is driehoekig. de ene ronde kant heeft een kleine radius, en andere een radius van ongeveer 5 mm, en is daar dus ongeveer 1 cm di. De korrel is vrij fijn, vandaar een wetsteen. de lengte is ongeveer 10 cm, en het is carborundum. Voor het beste resultaat goed nat maken en nat houden.
Ik heb er zelf al jaren zo een. Het steentje is bedoeld voor houtsnijgereedschap. Je kunt e.e.a zelf ook afleiden:
Het hout waar het steentje op ligt is gelakt beukenhout of zoiets. Het witte vlekje is een stukje van de sluiting van een kartonnen doosje. en dan even rekenen en peinzen.


Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Stenen voor zeisen aan te zetten zijn wel groter , heb ik ook nog gekend , dit steentje echter meet +/- 14 cm en heeft twee ronde kanten , een carborandum zou wel eens kunnen kloppen ?
alvast dank voor jullie info

Groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.