Rondhout met kwartrondfrees

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Best forumleden,

Ik zou een rondhout moeten maken uit een vierkant geschaafde balk eik maar ik beschik niet over een draaibank. Het rondhout zou een diameter moeten hebben van circa 32mm. Ik had gedacht dit te verwezenlijken door met een kwartrondfrees radius 15.9 mm de vierkante balk 4 maal af te ronden. Denken jullie dat dit kan slagen?

Alvast bedankt,
Willi
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Afhankelijk vd lengte kan je op de uiteinden een vierkant stukje aanhouden, dat je dan later weghaalt op de afkortzaag?
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Die laatste tip is inderdaad wel goud waard. Op die manier kan de freesbeweging over het midden gedeelte van de balk namelijk netjes gecontroleerd worden. Mijn frees komt deze avond toe, ik zal dit weekend dus de proef op de som nemen
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ja Willi, dat gaat op de frees met een kwartrond freesje.

Groet Pel.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Gezien de diameter van het rondhout en de meerwerken ten opzichte van het het gebruik van een kwartrondfrees met denk ik dat ik het eerst maar eens met de kwartrondfrees probeer. In het ergste geval verlies ik een eiken balkje...
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Heb het gisteren uitgevoerd met een kwartrondfrees en dat werkt perfect. Waarom het moeilijker maken dan het al is ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.