Vouwdeuren uit MDF of bijvoorbeeld populieren multiplex? ivm kromtrekken

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Beste vakmensen,


Ik ben op moment bezig om voor een klant een inbouwkast te renoveren (lees: slopen en nieuwe leveren). Nu had de klant graag een vouwdeursysteem gehad, geen probleem. Nu ben ik tegen een mooi systeem aangelopen die alleen een bovenrail kent en waarvoor de deur dus maar 14kg mag wegen (per stuk, komen er 2 per kant). Nu was mijn eerste idee om MDF prime 18mm te gebruiken en dat te laten spuiten. Nu ben ik even naar gewichten aan het kijken geweest en mdf doet toch een 13kg per deurtje in mijn geval. Opzich kan dat maar ik speel liever iets meer op "safe", vandaar de vraag:

Kan ik hier ook populieren multiplex voor gebruiken? Stuk lichter dan mdf maar nu weet ik alleen niet of de deurtjes wel "net zo recht" blijven als een mdf deur. Graag jullie tips....



Mvg Bjorn
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je het wilt laten spuiten lijkt mdf mij wel erg prettig
Misschien kun je 3mm mdf verlijmen op een populieren kern?
Of ipv spuiten tweezijdig hpl beplakt populieren multiplex gebruiken?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik denk dat 18 mm populieren multiplex geen goed idee is,mdf is veel stabieler en populieren is erg zacht dus je hebt zo een deuk in je spuitwerk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Of dun multiplex nemen met een frame eromheen. Populier is wel erg zacht voor een deur inderdaad.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Kan je niet een holle plaat maken? Ik weet niet of het mogelijk is/werkt hoor. Maar tis een ideetje dat net in mijn hoofd op plopt.
Dan pak je bv een plaat van 6mm mdf. Daar plak je dan strips van 6mm boven op en daar weer een zelfde plaat van 6mm boven op. Dan krijg je toch een plaat van 18mm met holle ruimtes er in zegmaar. Dus het zelfde alleen dan ben je iets minder dan 1/3 van t gewicht kwijt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Populieren multiplex is naar mijn ervaring stabiel, het zal niet zonder reden kromtrekken, het moet wel aan twee kanten behandeld/geverfd worden anders trekt het (uit ervaring) sterk krom.
Ik zou het toch niet gebruiken omdat het veel te zacht is, de lichtste slag maakt een merkbare deuk.
Een alternatief zou zijn 18mm multiplex met hardhout fineer erop, eik of beuk is makkelijk beschikbaar en de kern is gewoonlijk populier, dus licht.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Mensen bedankt voor alle informatie,


na contact te hebben gehad met de klant ga ik gewoon spaanplaat met HPL en ABS band maken. Stootvast/krasvast en goedkoper dan mdf+spuitwerk.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt,ook door de klant voor te lichten. Succes met de klus en ben benieuwd naar het resultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.