Van eigen walnoot en kers naar planken

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ha Jurriaan,
Ik moet ook nog iets van parafine voor de kopse kanten hebben.....heb er geen ervaring mee: welk spul is aan te raden? Is het beter als ik het schors verwijder?
Graag jou tips!

Groet, Guido
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik smeer op kopse kanten liefst houtlijm (gewoon witte) - dat geeft een beetje mee als het hout werkt, parafinne wordt hard en valt er af. Tenzij je het echt heet genoeg opbrengt zodat het in het hout trekt, maar dat is bij vochtig hout lastig.

Anchorseal kan ook (maar is duurder dan houtlijm).

Schors zou ik inderdaad verwijderen:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?18465-hoe-houtworm-op-natuurlijke-wijze-vermijden

en veel andere bijdragen te vinden via zoeken naar bv. 'schors beestjes'.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Schors verwijderd en kopse kanten in de menie.
Dank voor alle tips!
Volgens mij hoef ik er nu alleen nog maar anderhalf jaar af te blijven ;-)
20170409_150744.jpg
Groet, Guido
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
De drooglatten moeten aan de uiteinden zitten; het beste is de lange onderop en daarboven de korte.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ja, ik weet het eigenlijk ook wel - nog maar eens omzetten......Ik zat met name met de breedte te kijken, omdat ik ze allemaal op elkaar wil hebben - in verband met ruimte maar ook gewicht. De lengte is waar het niet goed gaat nu.
Als je de langere smalle stukken te laag in de stapel hebt, wordt het geheel te wankel.
Dank voor de tip, als ik de ideale volgorde gevonden heb, stuur ik nog een foto ;-))
Fijne avond, Guido
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Mijn ervaring is dat pas in de tweede fase de delen pas echt (krom) gaan trekken. Je kan ze met zijn tweeën leggen. Onderop en bovenop een dikker balkje en een lijmklem en die geregeld aandraaien of wat dikkere balken bovenop leggen.
 
P

Pel

Guest
Mooi partijtje hout Guido, heb de foto even gedraaid

Groet Pel.

1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.