Nieuw stuur

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Cool om te zien! Ben benieuwd naar het vervolg. Hoe ga je die hobbels voor je vingers erin maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ik denk dat je originele stuurwiel bestaat uit een metalen ring waar de spaken opgeschroeft zitten. dit geheel is daarna omkleed met hout. Ook voor het restaureren van dit type sturen zijn er op internet filmpjes te vinden.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
@Chevy ja klopt, is opgebouwd om een ijzeren ring heen. Was echter zo erg gespleten, dat ik het niet de moeite vond om te restaureren. En aangezien het nog wel even duurt voordat de boot vaart heb ik hier de tijd voor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Die stalen ring zit er in om een dun houten stuur genoeg stijfheid mee te geven. Dit soort stuurwielen zitten over het algemeen in snel varende boten. Ze moeten aan de zelfde eisen voldoen als een auto stuur. Als je plotseling moet uitwijken wil je niet met een paar stukken hout in je handen zitten. Vandaar dat het stuur uit staal is gemaakt. Het hout is alleen maar de bekleding.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geen stalen ring in het hout gelegd, zou ik niet aandurven
Bruislijm heb ik zelf geen goede ervaringen mee in water, dus die zou ik wel heel goed beschermen tegen vocht
Waar ga je het stuur mee afwerken ? Mijn helmstok heb ik afgewerkt met Coelan, inmiddels 5 jaar in weer en wind en ziet er nog net zo goed uit als de dag dat ik hem monteerde
Coelan is een dikke/elastische laag, zeer sterk, hoef je niet elk jaar opnieuw te doen (net als lak) het voel wat rubberachtig aan, ideaal voor een stuurwiel !
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Thanks voor je reactie, ik heb er inderdaad geen stalen ring in gemaakt, ik was daarmee te laat. Ik hoop dat hij in elkaar blijft zitten, anders moet ik er alsnog een maken met een ring erin. Ik had nog niet echt gekeken naar een afwerking dus ik ga Coelan checken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou het risico ook niet nemen
Nu staat er bij een motorboot wel minder kracht op de stuurinrichting dan blij een (slecht getrimd) zeilschip maar toch zou ik het risico niet nemen
Als het mis gaat heb je daar eeuwig spijt van en vraag je jezelf af waarom je het niet in orde hebt gemaakt toen het geopperd werd
De bruislijm is ook al niet 1 van de sterkste verbindingen (mijn persoonlijke mening)

Ik zou het wiel in tweeen zagen (met een japanse zaag prima te doen) en de ring er tussen maken of een nieuwe maken en dan meteen de ring er tussen
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Het is een langzaam proces maar het einde is nu toch echt in zicht.

Omdat de bruislijm toch niet echt een sterke eigenschap heeft, op zoveel mogelijk plekken eruit gekrabt en opgevuld met epoxy. Gister de ijzeren ring bedekt met een ''ring'' van hout. Alle stukjes zijn op maat gezaagd/gevijld/geschuurd. Een hels karwei. Hopelijk blijven ze allemaal zitten.

3.jpg

1.jpg

5.jpg

8.jpg

7.jpg

2.jpg
Ook gelijk maar een nieuw dashboard gemaakt.

4.jpg
En speakercovers
 
Laatst bewerkt:

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Beetje bij beetje

Speakercover in de vernis

IMG_3266.jpg

IMG_3224.jpg

IMG_3232.jpg

IMG_3368.jpg

IMG_3371.jpg

IMG_3372.jpg

Nu nog de groeven achterin vijlen voor je handen en 8 x in de vernis dan is hij eindelijk klaar.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Het stuur is af! Alleen nog installeren. Ben er uiteindelijk denk ik 30 uur mee bezig geweest, het was een heel proces maar veel van geleerd!

Uiteindelijk toch besloten om niet de groeven achterin te vijlen, ik was bang om de ijzeren ring te raken.

IMG_3418.jpg

IMG_3420.jpg

IMG_3484.jpg

IMG_3501.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik heb een maand geleden het stuur van een jaguar e type opgeknapt voor mijn buurman. Geschuurd, gelijmd met epoxy en in de schellak gezet.
Misschien wat laat maar is het oude stuur niet op te knappen? Ik heb het idee dat dit veel ranker is dan je nieuwe stuur en vind
het ook wat dik is in vergelijking met het metaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.