Schommelbank, dikte balken?

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik gister nog even een proefstukje gemaakt van 2 balkjes, beide in 15 graden gezaagd aan de bovenzijde een stuk eruit voor de dwarsligger en moet zeggen dat het aardig gelukt is (voor een proefstukje ;)
Alleen dat "uit het lood" plaatsen is lastig, ik verlies dan contact met de ondergrond. Moet ik naast dat ik de afkortzaag op 15 graden instel ook nog het zaagblad een aantal graden laten kantelen? Zo ja, hoeveel dan? 3-5-8¿ ik heb daar geen idee van? Het zal zich uiteindelijk allemaal proefondervindelijk in elkaar worden gemaakt, in de hoop dat het me ook weer enkele vaardigheden oplevert.
Alweer bedankt voor jullie reacties.

Het stuk dat je er bovenaan hebt uitgehaald staat toch onder dezelfde hoek als de hoek tussen onderkant poot en aarde? Want de aarde is nl parallel aan de dwarsligger. Kan je dan niet gewoon de snijpunten (*) tussen de dwarsligger en de poot 'overzetten' naar beneden? Je kiest een lengte, en meet die af van snijpunt 1 tot beneden, en dit langs de ribbe van de poot waarop snijpunt 1 ligt. Dan doe je hetzelfde voor snijpunt 2.

Het wordt uiteraard een ingewikkelde 'compound mitre', die ik dan ook gewoon aan de vier zijden zou aftekenen en dan met de handzaag zou zagen :).

Waarom wil je uberhaupt contact met de ondergrond? Worden de palen niet verzonken?



(*) Allez, er is een snijvlak, letterlijk. Wat ik snijpunt noem, is het snijpunt tussen het snijvlak en de zijkant van de poot. enfin, dat is dan weer een snijlijn, eigenlijk. De snijpunten zitten op het einde van deze snijlijn :). (Nu kan ik zelf niet meer volgen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.