Schommelbank, dikte balken?

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo, mij is door een bekende gevraagd een schommelbank uit Douglas te maken naar onderstaand voorbeeld:

received_1630678236959988_zpstbsref0e.jpeg


Nu vroeg ik me af bij de staanders, welke dikte hanteer ik hiervoor? Ik zag zo snel dat ze bij de hornbach (waar ik het ga halen) keuze uit 9x9cm en 12x12cm.
Ik begrijp dat 12x12 dikker is maar is dit ook nodig of is 12x12 juist nog te smal/dun?
 
12x12 lijkt mij visueel het mooiste, de sterkte zul je toch uit de constructie moeten halen. Dat zou zelfs met dunner dan 9x9 wel lukken, hoewel je dan hier en daar de constructie misschien wat zou moeten aanpassen.
De poten staan onder een bepaalde hoek, als je die kracht die er op komt een beetje inbeeld, kun je al snel inschatten of het voldoende is.
 
P

Pel

Guest
Ik zou aan de achterkant onder een regel 12 x 12 cm aanbrengen zodat je een stijf geheel krijgt, nu komt alles op die twee verbindingen boven terecht, door er een lange regel in te maken vang je de zijdelingse krachten op.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik begrijp wat jullie bedoelen, daar had ik zelf niet aan gedacht. Die "extra" regel, kan toch op zo'n 5 cm van de grond af? De voorkant wil ik wel open houden, een extra regel aan die kant brengt alleen maar ongeluk denk ik?

Ik wilde de palen onder een hoek van 15 graden zetten, of zou dat een te kleine ruimte geven? Hoogte wordt zo'n 180cm.

Ik heb ook nog wel een zorg mbt de haken, zouden die niet uit het hout getrokken worden als de bank belast wordt? Zijn daar nog spullen voor om extra vast te zetten?
 
P

Pel

Guest
Als je aan de bovenkant een 12 x 12 cm gebruikt kun je desnoods de haken er helemaal door laten komen en boven vast zette met een moer. Op de foto hebben zie je maar een smal plankje boven, ik zou er niet in gaan zitten, nog maar te zwijgen van schommelen.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat gevoel had ik zelf ook, zag zo de haken uit dat plankje schieten als er iemand op zou gaan zitten....

Een 12x12 zou ook mooi passen bij de rest en geeft ook wat meer "vlees". Ook op de palen een groter rustpunt.
Moet de hoek waarin de staanders staan dan ook niet wijder? Zodat de liggende balk er ook echt in komt te liggen?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik zit nog eens goed te kijken maar het lijkt of de staanders ook iets naar binnen staan? Als ik naar de "liggende plank" kijk lijkt het alsof de staanders daar wat schuin naar binnen staan of zou dat gezichtsbedrog zijn?
 
Ik denk dat het met die bovenste wel een beetje meevalt, de hoogte doet meer dan de dikte, zeker omdat de haken best stijf in de hoeken zitten. Belangrijkste voorwaarde is natuurlijk wel dat de haken goed blijven zitten, die dikte ben je in ieder geval nodig.
Voor de zijdelingse kracht zou je ook een plank kunnen nemen die net onder de lijn van de bank van de ene naar de andere poot gaat. Ik zou 'm zo hoog mogelijk zetten, zo dat de zitting er precies overheen kan bewegen. Als je een zo breed mogelijke plank neemt, helpt het misschien ook nog een beetje als schoor.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik ben nog wat gaan zoeken en kom toch ook veel speeltoestellen tegen gemaakt uit 9x9 Douglas met ook een 9x9 dwarsligger, ik denk dat ik daar maar voor ga. De toestellen die ik zag hebben meerdere schommels en touwladders, denk dat de dikte dan wel voldoende zal zijn.
Haken bevestig ik denk ik middels een moer aan de bovenzijde.
Ik zal de komende tijd het draadje wel omhoog halen bij verdere vragen.
 
P

Pel

Guest
9 x 9 cm kan ook, wat Mark zegt is nog beter een plank voor achter gebruiken, en zo hoog zetten dat de schommel er net overheen gaat, dat is veel beter voor de stabiliteit van het geheel. jij wilde hem op 5 cm zetten, dan doet zo'n achter regel niets af, dan is het denkbeeldig vierkant te groot.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ah oke, dus een plank van 28x200mm zou steviger zijn, goed om te weten. Hoogte wordt mede bepaald door de lengte van de ketting? Ik bedoel, de ketting is de straal van de cirkel toch? Of denk ik te moeilijk? Kan ik ook denken, bank komt op 40cm van de grond dus die achterste plank kan sowieso op 40cm?
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
als ik het me goed herinner, stonden de poten van een schommelbank naar buiten! Dus de 2 drie-hoeken onder verder naar buiten dan boven waardoor je natuurlijk ook een stijfheid in de constructie krijgt.
 
Precies. Ik zou wel een beetje ruimte houden voor werken of doorzakken, dan sla je niet meteen met de bank tegen die plank aan. Zorg ervoor​ dat de plank op zoveel mogelijk plekken vast zit, ik zou zelf niet kiezen voor een pen-gat, maar gewoon ouderwets vastschroeven. Er mag beslist geen speling op komen tijdens het schommelen. 22x200 zou ook prima gaan, een beetje afhankelijk van de tussenafstand van de beide poten.

Die 40cm kun je best aanhouden, je raakt waarschijnlijk met de voorkant van de bank niet zo ver naar achteren. Elke cm hoger is weer mooi meegenomen, dat wel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt weer, wordt me zo steeds duidelijker.

@schumi: dat dacht ik ook al op de foto te zien. Zijn daar "regels" voor om te maken of gewoon een paar graden naar binnen laten vallen? Veel hoeft het niet te zijn natuurlijk, als de staanders iets naar binnen staan heb je dat effect van stijfheid toch al?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zoals op de foto te zien is bedoel ik Pel, bovenkant verder naar binnen dan de onderkant. Een soort wigwam idee dus.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad, je zet de poten uit het lood, dus aan de onderkant naar buiten.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik gister nog even een proefstukje gemaakt van 2 balkjes, beide in 15 graden gezaagd aan de bovenzijde een stuk eruit voor de dwarsligger en moet zeggen dat het aardig gelukt is (voor een proefstukje ;)
Alleen dat "uit het lood" plaatsen is lastig, ik verlies dan contact met de ondergrond. Moet ik naast dat ik de afkortzaag op 15 graden instel ook nog het zaagblad een aantal graden laten kantelen? Zo ja, hoeveel dan? 3-5-8¿ ik heb daar geen idee van? Het zal zich uiteindelijk allemaal proefondervindelijk in elkaar worden gemaakt, in de hoop dat het me ook weer enkele vaardigheden oplevert.
Alweer bedankt voor jullie reacties.
 
P

Pel

Guest
Je kunt het toch aftekenen, als je de staander op de grond legt en de bovenste ligger er haaks op, dan zet je een streep op de grond met krijt. Dan meet je bijvoorbeeld 15 cm van de krijtstreep en legt de staander onder op die 15 cm, dan kun je aan de bovenkant de schuinte aftekenen.

groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.