Bouw van een Inca 260 lintzaagtafel

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hallo mede-forumleden ,

In Januari heb ik een Inca 260 lintzaag gekocht . Daar ik het machientje meesttijds buiten zal gebruiken , moest de tafel ook verrijdbaar zijn . Ik dacht er te laat aan om van de bouw ook een verslag met foto's te maken voor Woodworking.nl . Daarom starten we met de gefineerde (kunststof) spaanplaat al gezaagd en op elkaar geschroefd . De poten zijn inmiddels al in een hoek van 80 graden en op lengte gezaagd . Ik had een freesmal gemaakt uit 9 mm mdf om in het blad een rechthoek te frezen , 5 mm diep . Ja , een rechthoek omdat de vierkanten poten (44x44 mm) schuin op het blad staan . Ik heb bewust de poten onder een hoek geplaatst om naar alle kanten stabiliteit te verkrijgen . Aan 3 zijden van het blad nog 7 mm afwerklatjes gelijmd en gespijkerd . De voorzijde van de dubbele plaat vond ik eigenlijk te mooi c.q. zonde om die weg te werken . Ik ga dit eerst posten om te kijken hoe het eruit ziet op de site .Wordt vervolgd of jullie moeten zeggen : kap er maar mee , Jan .

Foto 01.jpg

Ik heb nog niets gehoord (kan eigenlijk ook niet , het is al 00.15u 'snachts .In feite al een uur later omdat de klok een uur vooruit moet ) , dus ik ga maar door .
Met de 2 stukken MDF van 12 cm breed , ben ik de verstevigingslatten ( 44 x 12 mm) aan het afmeten , positioneren en daarna vastschroeven .
Foto 02.jpg

Op deze hoogte kwam ik uit . Werkhoogte wordt dan 67,6 cm + 37cm (werkbladhoogte Inca) = 104,6 cm . Ik had gemikt op 105 cm ( voor mijn lengte) , maar nadat ik klaar was met de poten zagen ,ontdekte ik dat één poot iets korter was als de andere 3 . Shame !
Foto 03.jpg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Goed bezig Jan. Zorg er in elk geval voor dat de hoogte voor jou gemakkelijk is en de tafel zwaar genoeg is om stabiel te zijn.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Oudjaarsdag vorig jaar heb ik ook een Inca 260 gekocht/opgehaald en had die een tijdje op de werkbank staan dat werkt echt niet staat nu op een kastje in wording op de goede hoogte echt handig zo'n machine.

Maar is het niet handiger om het hele verslag in 1 topic te doen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Altiijd leuk zo een draadje !
wat pieter al zei, let op de massa zodat je de tafel niet om drukt als je voorwerpen doorvoert, eventueel aan de tegenovergestelde zijn een stuk dat je uit kunt klappen om een langere vloerprint te krijgen, door de hefboom werking druk je de tafel minder snel om
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@rjmulder
Maar is het niet handiger om het hele verslag in 1 topic te doen?

Je hebt helemaal gelijk wat dat betreft ,maar dit is mijn eerste poging om een fotoverslag van een project te doen en het gaat meteen fout . Ik ben geen digibeet ,maar moet nog even wennen aan de werking van de site . Ik heb vannacht de moderator al gevraagd om post 1 en 3 te verwijderen . Het verslag van 00:50 u. is het meest actuele en het verst gevorderd . Ik hoop dat het vervolg wel goed gaat .

26-03-'17 Daarstraks het fotoverslag afgerond . Zie post 2 van 25 mrt -00:50
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@ Toxiq schreef: let op de massa zodat je de tafel niet om drukt als je voorwerpen doorvoert

Ik snap wat je bedoelt , maar ik ben niet van plan om de Inca voor zwaar zaagwerk te gebruiken . Is deze machine eigenlijk ook niet voor bedoeld , denk ik zo . Ik ga er niet regelmatig een balk van 150 mm dik en 1,5 m lang op de machine zagen .
Hij zal meer gebruikt worden voor zaagwerken van kleinere projecten , zoals b.v. voor de bouw van dit tafeltje . De toekomst zal uitwijzen of mijn gedachtegang , v.w.b. de stevigheid van het tafeltje , de juiste is geweest .
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Zoals enkelen van jullie al geconstateerd hebben , had ik uit onwetendheid over de werking van het plaatsen van berichten , dit topic 3 keer geplaatst met bijbehorende tijden van plaatsing . Toen ik dat bemerkte , heb ik meteen de moderator ingelicht en hem gevraagd om alléén het bericht van 00:50u. ( hiermee het verst gevorderd) te laten staan en de andere 2 te verwijderen . Het bericht van 00:50u heb ik gisteravond helemaal afgewerkt en nu zie ik dat het topic (terecht) verplaatst is , maar óók dat mijn hele bouwverslag van 00:50u óók verdwenen is . Ik zojuist al een verzoek aan de moderator gedaan of hij de situatie wil herstellen , indien mogelijk . Ik hoop dat het hem lukt , anders blijft het hierbij vrees ik . Of ,of ,of ......... ik moet er nog een keer zin in krijgen om het verslag hier af te maken . Voor de geïnteresseerden : sorry !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.