Eiken zit-sta bureau met ebonizede poten.

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Gister dit meubel afgeleverd! De klant is super blij, dus ik ook :)
Allen is massief Amerikaans eiken. De poten zwart gemaakt met azijn en staalwol.
180cm lang 70 cm diep.

Hier eerst het resultaat, voor degene die niet verlangen naar een verslag en snel willen zien wat t eindproduct is:
(studio foto`s kunnen nog een stuk beter, studio is nog niet optimaal en m`n fotoshop skills falen helaas ook nog.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

05.jpg
Hieronder nog een filmpje met alle lades. Allemaal sofclosing. Bij het stabureau nog een geheim vak onder het blad.
Bij de middelste smalle la een geheimvakje achterin die door een veer wordt tegengehouden.
[video]https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=7X0jVcslBzw[/video]


Nog wat proces foto`s:
DSCF4578.jpg
Een koker maken(van essen bij gebrek aan voldoende eiken) Dit is het ruggengraat van het bureau. Anders zou hij gaan doorbuigen.

DSCF4581.jpg

Een frame maken waar alle lades tussen moeten komen.
Dit frame houdt het blad ook goed recht.

DSCF4697.jpg
De boel lijmen. Voorin is alles gelijmd. achter is alles bevestigd zodat t kan krimpen en uitzetten.
De zijkant is weer wel gelijmd aan de voorste regel en de koker achter.
IMG_20170210_174102_845.jpg
Sterkte test! na deze foto kon ik weer rustiger slapen. Was toch even spannend!
IMG_20170214_160052_112.jpg
Een mal gemaakt waar alle 3 de poot delen in pas gezaagd worden en uiteindelijk ook zo gelijmd. Werkte ideaal! Alles blijft gelijk goed recht. Alles is verbonden met domino`s. Heerlijk werkt die machine voor dit soort dingen.

IMG-20170216-WA0000.jpg
De poot constructie, deze wordt uiteindelijk met rampamoeren en bouten gemonteerd aan de tafelbladen. Dit omdat het meubel demontabel moest worden. De verzonden zeskantbouten vallen later weg met de zwarte poten.

IMG-20170217-WA0020.jpg
Het bureau zonder lades. Dit was ook een opluchting! Het einde van t project was in zicht!

IMG-20170224-WA0025.jpg
Lades gemaakt en pas gemaakt. De tekening loopt mooi door bij alle frontjes.
Hier zie je ook een ander detail. Ik heb met 3mm staaldraad 2 schorren gemaakt. Deze maken het meubel wat stijver. Hij was namelijk niet echt stijf in beweging naar opzij.

Hierna alles afronden en de poten 2x met azijn met staalwol insmeren en alles mooi schuren en in de olie!
Resultaat is zoals jullie hebben gezien in het begin van dit bericht!
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mooi zeg! Mooi ontwerp ook!

Waarom zijn de zijkanten lichter van kleur dan de rest?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Wow, verbazingwekkend mooi! Dat zwarte is ook echt mooi geworden. Hoe je dat doet met staalwol en azijn lijkt mij wel interessant voor een extra draadje ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi meubel!
De erg slanke poten vind ik we gedurfd, maar passen helemaal bij het ontwerp.
Is het helemaal een eigen creatie of gebaseerd op een bestaand meubel?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank allen!

Het is mijn eigen ontwerp. Is uitkomst van een soort puzzel omdat de klant graag een zit sta bureau combinatie wilden. Dat bracht de ontwerpuitdaging met zich mee. Kon niet echt veel andere soorten ontwerpen vinden die dit combineerde dus zelf wat ontworpen.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?20269-Eiken-kast-met-ebonizede-poten&highlight=eiken+kast
Deze kast is ook in zelfde serie als dit bureau. Deze heeft de klant in dezelfde ruimte staan. Dat is erg tof om te doen!

In dit draadje staat ook meer over ebonizen.
Nog een extra toevoeging op het ebonizen. Gebruik geen spint! Wordt niet mooi, of iedergeval heel anders qua kleur.
Ik heb de kleine poten overnieuw moeten maken omdat die mislukt was.
WhatsApp Image 2017-03-17 at 11.22.57.jpg
De zijkanten zijn lichter doordat dat jonger hout is. Wellicht zelfs met spint.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi modern bureau ontwerp Nico, de poten zijn iel maar staan goed bij het geheel, vandaar dat je de draad gebruikt hebt, en die valt aan de achterkant niet op. Trouwens als hij wel te zien zou zijn hij hoort immers bij de constructie. klein puntje van opbouwende kritiek ik zou de poten niet zo zwaar afgerond hebben omdat je een strak meubel hebt, maar smaken verschillen.

Groet Pel.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hier nog een filmpje van het bureau in actie.
[video]https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=7X0jVcslBzw[/video]
Ik had hem ook proberen te laten zien in het hoofdbericht maar dat lukte niet..
Hier krijg ik ook voor elkaar om gelijk de video te laten spelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.