Isoleren onverwarmde schuur nuttig?

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Ik heb een vrij klein schuurtje in de tuin, 2.20mx2.20m ongeveer, met een plat dak. Betonnen vloer met opstaande randen van 25cm, daarop balkenframe waarop kraaldelen zijn bevestigd als wandbekleding. Geen isolatie of wat. Dit staat er waarschijnlijk al wel 30 jaren. Nu zijn veel planken aan de buitenzijde niet goed meer, en loop ik het met idee om de schuur groter te maken.
Het balkenframe ziet er zeer goed uit. Mijn idee is om de schuur naar voren uit te bouwen. Betonnen vloer storten incl opstaande randen, en het frame doortrekken. Ivm meer ruimte wellicht ook een puntdak zodat ik een vliering heb waar ik de tuinkussens neer kan gooien.

Ik twijfel of ik het wel of niet moet gaan isoleren. Ik heb geen kachel in de schuur en die gaat er waarschijnlijk ook niet komen. Mijn idee nu is om aan de buitenzijde op de balken dampfolie te maken, daarop weer latten en daarop zweeds rabat of iets dergelijks. Zo wordt de schuur tochtdicht. Dit lijkt me sowieso verstandig. (eventueel wel een ventilatierooster in bv. de deur)

Ik kan tussen de balken glaswol plaatsen, aan de binnenzijde ook dampfolie er daarvoor dan osb of iets dergelijks. Mijn vraag is alleen of het isoleren van enig nut is als de schuur niet verwarmd wordt. Het lijkt me dat isolatie de kou wel langer buiten houdt, maar het uiteindelijk net zo koud wordt als buiten. Isoleren is best prijzig, en het zou jammer zijn als het niets oplevert, voor dat geld maak ik dan bv. liever het puntdak op de schuur.

Heeft iemand hier ervaring mee?

ps. De schuur staat helemaal los, dus niet tegen een verwarmd huis.

Alvast bedankt!
Marco
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als het nooit warmer hoeft te zijn niet isoleren, als je soms even wil verwarmen dan wel. wat is dampfolie? Als je niet isoleert moet je een ventilerende/dampopen folie gebruiken. Tegenwoordig heb je van die spinvliesfolies bijvoorbeeld. Een folie vind ik zeker nuttig en maakt het aangenamer in de schuur.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb pas sinds een jaar of vijf een radiator in mijn werkplaats die volledig geïsoleerd is. Dit helpt om op de koudste momenten de werkplaats op een werkbare temperatuur te brengen. Daarvoor had ik geen verwarming en heb veel voordeel van de goede isolatie gehad wat het beheersen van de vochtigheid betreft. De machines die er in stonden heb ik heel weinig hoeven in te smeren om vliegroest te voorkomen. Ik weet daarom zeker dat isoleren erg zinvol is om niet voortdurend met roestige machines te worden geconfronteerd. Doen dus!

Fons
 
Laatst bewerkt:

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Bedankt voor jullie reacties!

Ik bedoel inderdaad dampopenfolie, wist niet precies hoe dit heet.

Mijn gereedschap nu heeft licht last van vliegroest maar ik meen dat dit meer met vocht dan met temperatuur te maken heeft?

Sowieso zal ik aan de buitenzijde dampopenfolie plaatsen, zodat ik altijd op een later moment de binnenzijde kan isoleren.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook isoleren, om te werken hoeft het immers niet warmer te zijn dan een graad of 14, als je het schuurtje isoleerd dan hoef je bij kou in de winterdag maar een beetje bij te stoken om werkbare temperatuur te hebben. wat Fons al zegt het komt ten goede van je gereedschap, ik heb een geïsoleerde werkruimte van 4 x 4 m die hoef ik maar even voor te verwarmen zodat de kou eraf is en ik kan mijn hobby uitvoeren.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
isoleren heeft wel zin, door minder schommelingen heb je minder last van condens vorming en je verlengt je seizoen aanzienlijk
Mijn man's cave (7x3) is wel geïsoleerd en in de winter kan ik het met een elektrisch kacheltje al snel een prettige temperatuur krijgen
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Meestal krijg je roest op gereedschap door condensatie. Dit ontstaat door snelle temperatuurschommelingen. Het gereedschap is nog koud (staal), de ruimte warmt snel op waardoor het vocht in de lucht condenseert op het koudere gereedschap. Isoleren zou in theorie dus roest kunnen tegengaan, als je tegelijkertijd voldoende ventileert.
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Bedankt mannen!

Isoleren dus!

Vanaf binnenuit gezien:

Osb - dampopenfolie - glaswol - dampopenfolie - 2cm ruimte - zweeds rabat?

Onderzijde en bovenzijde achter rabat open houden ivm ventilatie lijkt me?

Erg bedankt voor de antwoorden, helpt mij enorm. Internet geeft veel antwoorden maar vaak ook tegenstrijdig. Ga liever uit van de kennis op dit forum.

Marco
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Isoleren kan nog een voordeel hebben: geluidsisolatie!

Je schrijft niet of je met machines werkt en de verstandhouding met de buren kan hier wel baat bij hebben.
En isoleren haalt inderdaad de snelle temperatuurschommelingen, en dus de condensvorming voor een deel weg. Isoleren betekent wel altijd ventileren, en bij een onverwarmde schuur doe je dat dus constant, dat is heel belangrijk.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
In ruimtes die niet permanent verwarmd worden, wordt vaak een dampremmende inpaats dampdichte folie geadviseerd. Aan de koude zijde altijd dampopen.
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Moet er tussen de dampdichte folie en het glaswol en vervolgens tussen glaswol en dampopen folie trouwens ook 2cm ruimte?

Of alleen tussen dampopenfolie en het zweeds rabat?

Als julle begrijpen wat ik bedoel

Osb - dampdichtefolie - 2cm ruimte - glaswol - 2cm ruimte - dampopenfolie - 2cm ruimte - zweeds rabat

Of

Osb - dampdichte folie - glaswol - dampopenfolie - 2cm ruimte - zweeds rabat

Of compleet anders :)

Dank!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Een daklicht is ook heel plezierig, zijn tegenwoordig van dubbel plexiglas en verwarmen al gauw als het zonnig is. Prijs vind
ik ook wel meevallen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
voor de dampfolies kun je de Miofol folies gebruiken.
deze slimmeriken hebben de dampremmende folie rood gemaakt (warme zijde) en de dampdoorlatende folie blauw gemaakt (koude zijde)

hufterproof!
binnenzijde hoef je geen ventilatieruimte te houden. buitenzijde wel.
hoe dik ga je isoleren?

en ik zou een rockwool pakken. glaswol jeukt als de nete en minder goed voor de longen. steenwol is weer iets goedkoper, iets minder isolerende waarde, maar weer meer massa en dus geluidstechnisch.

overigens perfect te snijden met een broodmes!
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Ik kwam inderdaad ook de miofol folie uit! Die kleuren vind ik ook handig!

Ik bedoelde eigenlijk ook rockwool/steenwol. Glaswol vind ik echt troep om mee te werken.

Bedankt voor je reactie. Mijn plannen zijn bijna klaar en dan weet ik ook ongeveer wat het mij gaat kosten. Tja, en dan moet ik nog overleggen met de baas...haha.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.