afstellen (monteren) van een lintzaag as

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Wie kan mij helpen via dit forum om mijn lintzaag weer goed te assembleren?

Het was tijd voor de lente schoonmaak en heb mijn lintzaag volledig gedemonteerd.
Nieuwe lagers etc.

Nu zit ik met het volgende.
De as waar het onderste wiel op schuift wil ik opnieuw monteren.
Deze as zit door de achterkant van de machine gestoken, en wordt geborgd met een flinke bout. (28mm)

Daar waar de as door de achterkant steekt kan ik hem borgen met 4 boutjes.

Hoe krijg ik de as nu zo gemonteerd dat ik zeker weet dat het wiel goed komt te zitten.
Weet iemand de volgorde?
- eerst alle stelbouten los, en dan de voorkant moer aanzetten?

Uiteraard is het cruciaal voor goede werking dat het wiel in 1 vlak met bovenste wiel staat, en zeker niet naar voren of achteren helt. (lijkt mij...)
Dat begint dus bij de as ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20170324_151257.jpg
    IMG_20170324_151257.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 182
  • IMG_20170324_151317.jpg
    IMG_20170324_151317.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 180

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
ik weet evne niet of je bij een lintzaag het onderwiel aan het bovenwiel moet toetsen of andersom, maar ik zou met een meetklok de as centreren ten opzichte van de vier bouten.
Eerst op het oog in het midden, de boutjes licht aandraaien en vervolgens afstellen met de meetklok.

Zo een dan:

AIG299636.jpg
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Machtig mooi, maar dat meetgereedschap heb ik niet liggen helaas...

Het bovenste wiel is kantelbaar, dus die zal na het eerste wiel worden gecorrigeerd.
 
P

Pel

Guest
Van dat onderste wiel had je denk ik vanaf moeten blijven, de fabrikant stelt dit in en heeft daar ook de apparatuur voor, maar Pieter (O Peatey) weet daar meer vanaf als ik? welk merk lintzaag is het?

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn 3 zaken die bij een lintzaag met elkaar moeten kloppen: onderste wiel, bovenste wiel en de tafel. Of de wielen in 1 vlak staan laat zich met een lange (rechte!) lat controleren, lijkt me, die je voorop beide wielen drukt - dan moeten bij elk wiel de boven- en onderkant geraakt worden.

Het klokje hierboven lijkt me vooral voor de rondloop van belang - maar die zal door nieuwe lagers toch niet slecht geworden zijn?
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Maak me nou niet aan het schrikken ...:eek:

Het is overigens een FI LZ-2240
(de beer professional)

Wordt onder meer kleuren verkocht denk ik.

Ik kan helaas geen referentie profiel tegen de wielen drukken.
Zowel onder als boven zitten de wielen te ver "ingekast / beschermd"
 
P

Pel

Guest
Misschien dat je een vast opstelling kunt maken wat je voor de zaag zet, dus die rechte lat wat Jurriaan voorsteld precies waterpas zetten, en dan meten tot tegen de beide wielen? anders zou ik het zo ook niet weten.

Groet Pel.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Uiteraard is het cruciaal voor goede werking dat het wiel in 1 vlak met bovenste wiel staat, en zeker niet naar voren of achteren helt. (lijkt mij...)
Dat begint dus bij de as ;)[/QUOTE]

Ik heb de mijne ook recentelijk uitgelijnd, hij loopt veel beter dan voorheen.
Hierbij wat foto's die ik toch al van plan was om op het forum te posten. Excuus voor de slechte kwaliteit foto's IMG_6444.jpgIMG_6442.jpgIMG_6441.jpg
ik heb de tafel weg gehaald.
vervolgens 2 schijven mdf op de wielen geklemd.
Daarna heb ik een lange rij (in mijn geval een hoeklijn van 150X150X3) tegen de wielen geplaatst en de twee wielen aan de hand daarvan parallel aan elkaar gesteld.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Voor mij werkte het uitstekend!

succes
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
P

Pel

Guest
Natuurlijk heeft iedere fabrikant zijn eigen manier van bevestiging van de wielen, en het stellen van de wielen, maar in grote lijnen kom het m.i. overeen met het stellen van de wielen van een lintzaag. Het is beter als je al een beetje informatie hebt als helemaal geen info dacht ik. Ik hoop dat Bart er wat aan heeft?

Groet Pel.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Jazeker, ik ben er helemaal uitgekomen!

Ik heb de machine vlak gelegd en met een nette vlakke balk beide wielen in 1 vlak en waterpas gesteld.
Machientje loopt weer als een zonnetje!

Een snel klusje is het echter niet, talloze keren bijstellen is noodzakelijk. Maar het loont!

Met nieuwe lagers is hij veel stiller geworden, en er is ook geen vibratie meer in de machine zelf.
(de lagers van de spanrol waren erg slecht, en veroorzaker van trilling)

Aangezien de lagers een 3-4€ kosten heb ik meteen alles maar vervangen.
 
P

Pel

Guest
Fijn te horen dat het je gelukt is Bart, ik had er een hard hoofd in of het nog goed zou komen met de zaag, met name het afstellen van de wielen is een helse klus, maar goed de klus is geklaard, zie het maar als een leermoment:D

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.