Dressingkast

jb1111

Nieuw lid
9 jul 2013
6
0
Hallo forumleden,

Ik lees al lange tijd mee op dit geweldige forum en heb al heel wat vragen kunnen oplossen door allerhande topics te lezen.
Nu heb ik echter een probleem waar ik hier nog geen antwoord op heb gevonden.
Ik ben bezig een dressingkast te maken - 2 mdf deuren van 50 * 225 cm met potgatscharnieren. Tijdens het inboren van een van de potgaten is het misgelopen.
De boor is net niet door de plaat heen gegaan. Aan de voorkant van de deur zie ik een klein gaatje van de punt van de boor en kan je de contouren van het potgat lichtjes zien.
De scharnier zit erin, maar kan ik dit gat nog opvullen met iets of haal ik beter een nieuwe plaat mdf en maak ik een nieuwe deur?

Groeten

Jeroen
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik zou precies een nieuwe plaat gaan halen. Al de rest is behelpen en ga je later nog op zien en lastig over zijn. Enige reden om geen nieuwe plaat te halen is dat je mss al veel zaken hebt gedaan met de mdf plaat zoals bv laten lakken, profielen etc. MDF plaat is nu ook niet zo duur.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou het gat kunnen opvullen met een op maat gemaakt blokje hout.
Maar een nieuwe plaat zal waarschijnlijk makkelijker kunnen zijn.
 

jb1111

Nieuw lid
9 jul 2013
6
0
bedankt voor de reacties. Ik denk dat het een nieuwe plaat zal worden en een deur opnieuw maken.
ik dacht het misschien op te vullen met plamuur maar dat zal het dan waarschijnlijk niet worden.
De deuren zijn nog maar net gemaakt, dus ik moet ze nog lakken en verder afwerken.
Beter eerst advies vragen ipv eerst alles afwerken en dan uiteindelijk 1 deur opnieuw moeten maken, lakken, ...
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Als je ze toch nog moet lakken zou ik zeggen, opvullen met houtvuller, glad afschuren en dan moet er achteraf niets meer van te zien zijn. Maar ja, dat is wellicht mijn zuinige aard.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Als je ze toch nog moet lakken zou ik zeggen, opvullen met houtvuller, glad afschuren en dan moet er achteraf niets meer van te zien zijn. Maar ja, dat is wellicht mijn zuinige aard.

Eens. Als je ze toch gaat lakken zie je er niks van weer en als je toch met plamuur bezig bent direct even een dun laagje op de kopse kanten tegen het zuigen!

Ben benieuwd naar de foto's :p

Succes!
 

jb1111

Nieuw lid
9 jul 2013
6
0
ik kan het natuurlijk eerst eens proberen met plamuur. Is het daarmee niet goed opgelost kan ik nog altijd een nieuwe plaat halen.
Op de kopse kanten smeer ik verdunde houtlijm tegen het zuigen - ook vanop dit forum geleerd - en werkt voor mij ook prima.
Foto's van de kast zoals ze nu is probeer ik morgen nog te maken.
Afwerking volgt later, want heb ook nog wat werk in de tuin
alvast bedankt
 

jb1111

Nieuw lid
9 jul 2013
6
0
heb nog snel een foto gemaakt van de kast
kast 1.jpg
kast 2.jpg
de 2e foto is het gaatje in de mfd deur van de kast
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dat lijkt me wel te doen. Wel even oppassen dat je het mdf niet te veel schuurt rond het gat zodra je de plamuur wegwerkt. Vooral het goedkope mdf wordt dan wat korrelig / ruw.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Desnoods lijm je er een propje van mdf/deuvel in en werk je dat af. Dit gaatje lijkt mij veel te klein om een nieuwe plaat te overwegen!
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
ja dat is inderdaad een klein gaatje en zou ik gewoon dicht plamuren, maar vanuit uw vraag stel ik wel vast dat het potgat dus te diep is. Vraag is of dat dat geen kwaad kan dan, geeft het wel dezelfde sterkte voor het scharnier?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.