Ferm FM-13 restauratie

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Hallo allen,

Een verslag van het opknappen van een Ferm FM-13 Kolomboor.

Als klusser heb je altijd te maken met drie dingen: budget, ruimte en tijd.
De wet schrijft voor dat je nooit alledrie kan hebben, er is altijd een compromis. Zo is er bij mij 'budget' niet ontoereikend voor deze hobby.
Een setje freesjes van 250 euro (Atmoz :p) is dan ook niet voor mij weggelegd.

Wel ben ik best handig en ook niet vies van wat opknapwerk. Daar ligt dan ook vaak mijn uitdaging: defect of versleten gereedschap opkopen en deze opknappen zodat er weer wat fatsoenlijks mee te maken valt.
Mijn Makita collectie groeit aardig, net als de Knipex en Wera collectie (fanboy he, haha :D ), maar aan stationaire machines heb ik alleen mijn zelfgemaakte tafelzaag (principe van cirkelzaag ondersteboven).

Een kolomboor was wel iets wat ik graag wilde, immers haaks boren met een boormachine is lang niet altijd het eindresultaat van mijn verwoedde pogingen.
Ik was bijna op het punt om een simpele boorkolom aan te schaffen, iets als dit:


Daar zou dan mijn SDS+ hamerboor in kunnen.
Ik las al veel dat op kolomboor gebied Flött het allerbeste was.
Maarja, de prijs he.

kort verhaal lang gemaakt, maar via marktplaats op de Ferm FM-13 uitgekomen.
Zegmaar, zo een:


Voor een tientje stond hij bij mij in de auto, wel in een wat meer roestige staat:











Volgens de eigenaar had die wel een jaar of tien stilgestaan.
Echter, ter plekke hem even aangezwengeld. Eerst een goeie brom bij het inschakelen. Stroom eraf, even de pullys met de hand rondgedraaid en na twee keer startte hij al uit zichzelf: dat zit wel goed. Op het oog en met het gevoel zat er geen tot weinig speling in de boorkop. Dit zal vast mijn optimistische koopbril zijn geweest, maar ik was tevreden!

Volgende stap: uit elkaar dat ding.











Een verzameling onderdelen. Het wordt gereinigd met jif en WD-40, schuurspons, doek en ellebogen zweet. De gemakkelijk te reinigen delen en gelakte delen zonder roest worden met deze behandeling behandeld, de verroestte delen gaan een nachtje en meer in een bad met azijn (nu in de actie bij plus! )

Een azijn badje:


En de gepoetste delen:




Helaas was ik zo ijverig bij het poetsen dat bij de eerste veeg over het typenummer aan de voorkant met daarop ook de diepteschaal, de complete lak hiervan verdween. Op zoek dus naar een goede foto om dit opnieuw uit te kunnen printen en op te kunnen plakken, of wellicht straks met een scherpe stift opnieuw te schrijven en te sealen met blanke lak.
Het enige missende onderdeel voor zover ik nu zie is de dieptemeter. Dit nokje geeft aan hoe diep je boort. Dit nokje zal ik uit een stuk plastic of hout maken tzt, of zijn er toevallig leden die dergelijke nokjes hebben? een goede foto ervan zou helpen, een 3D printer is wel tot mijn beschikking. :confused:

Tot zover voor vandaag, als de delen uit het bad komen weer een vervolg!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof en je gaat hier vast veel meer plezier van hebben dan dat gammele ding dat je eerder wilde kopen, dit is toch een stuk stabieler.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Begint er al weer goed uit te zien.
Zit de spiraalveer nog in het kapje?
Zo nee, dan is het moeilijk om die weer terug erin te krijgen.
En je moet goed opletten dat je de veer in de goede richting plaatst.
Succes met de opknapbeurt.
:).
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Ik heb deze boor ook staan.
Maar ik kan er nog geen gat in een pak boter mee boren ( bij wijze van spreken).
Dus een forstner 10mm boor in een stukje grenen lukt niet. Dat staat hij minnen een paar tellen vast.
Is dat bij de jouwe ook? zo niet wat kan er dan mis zijn met de mijne?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
@Smans en @Toxiq, bedankt voor de interesse!

@Spaander
Bedankt. Ja de veer zit er nog in, en ik ben bekend met dergelijke systemen (al verschillende stofzuigers uit elkaar gehaald die voor het snoer allemaal een dergelijk oprolmechanisme hebben.). Deze variant is goed bereikbaar en af te stellen heb ik al gezien.

@Koenta
Oke! Ik heb de motor nu los liggen, maar als ik die start merk ik dat ik hem niet met de hand stilgezet krijgt, ik vind hem een aardig groot koppel hebben.
Wellicht heb je de riemverhoudingen verkeerd staan? Je moet hem op het achterste (motorwiel) op de kleinste spoel zetten en voor (boorwiel) op de grootste, dan heb je de grootste overbrenging en dus het grootste koppel. Als de riem helemaal bovenaan ligt, op het grootste spoel achter en de kleinste voor dan heb je de grootste snelheid maar het minste koppel. Wellicht waard om hier wat mee te spelen?
Echte boorbewerkingen heb ik er nog niet mee gedaan, van het weekend maar eens lekker mee spelen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi verslag Sjoerd. Is ongelooflijk opgeknapt.

Hm, Koenta, ik heb precies dezelfde machine maar die heeft geen probleem met 10mm in grenen. Ik boor er zelfs tot 13 mm mee in staal, ofschoon dat wat moeizaam gaat en daarvoor eigenlijk het toerental (ja, je moet natuurlijk wel het laagste toerental instellen :)) wat hoog is. Met de hand ronddraaien, gaat wel soepel?

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Ik dacht dat ik hier al eens mee gerommeld had, vanavond nog eens kijken voor de zekerheid.
Bedankt
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
De zwemles is voorbij, het is schoon en weer werkend!

Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Gelijk even een testje doen, een boor van 5mm:
Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Boort een net gaatje:
Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Een afwijking van -0,01mm. Daar doe ik het voor! :)

Als tweede test een messing plaatje van 0,5mm doorgeboord en geplaatst als diepte aangever:
Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Binnenkort even een nieuwe lineaal erop plakken voor de boordiepte en dan maar eens een plekje vinden om hem te plaatsen.
En een machineklem erop, zou ook wel prettig zijn. Hebben jullie toevallig nog opknappertjes? :D


Wat zijn jullie tips om roest tegen te gaan? wat voor vet is het fijnste?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
vet zou ik zeker niet doen..
een (lichte) = (dunne) olie is hier beter voor geschikt,
maar spaarzaam hé

groet,
Peter
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Gisteravond even de riemen verlegd naar aangegeven advies.
Ze legen inderdaad helemaal andersom.
13 mm forstner boor ging zonder problemen nu!
Hij krijgt dus een tweede kans :)
Thanks
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Gelukkig heb ik gisteravond alles ingespoten met WD-40. Bij niet gebruik afdekken met een doek, en periodiek even met wd 40 inspuiten en poetsen zal denk ik wel afdoende moeten zijn. Bedankt!

Hoi,
Gisteravond even de riemen verlegd naar aangegeven advies.
Ze legen inderdaad helemaal andersom.
13 mm forstner boor ging zonder problemen nu!
Hij krijgt dus een tweede kans :)
Thanks

Super!Succes ermee:)


Edit, nog een fototje van vanmorgen:

Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Ferm FM-13 restauratie by SjoerdvReenen, on Flickr

Inmiddels een werklampje besteld in china, dat zal wel weer een paar weken duren.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Alweer een wat ouder topic, maar ik heb toevallig net dezelfde kolomboor op de kopt getikt via Marktplaats. Heb hem net deels uit elkaar gehaald en is in betere conditie dan ik had verwacht, geen roest te bekennen, maar alles is ingesmeerd met een enorme laag vet.

In dit topic werd olie (WD40) aangeraden boven vet, en ik vroeg me af wat precies het nadeel is van vet? Kan ik beter al het vet te verwijderen? Het lijkt wel goed geholpen te hebben tegen de roest.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
WD40 verdwijnt redelijk snel, ik gebruik zelf balistol voor dit soort zaken (ook de draaibank bedsbanen) dit werkt beter dan wd40
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Voor machienebedden gebruik.je leibaanolie maar normale motor olie werkt ook en blijft er een film laagje achter. Wat beschermt.
Wd40 moet je gebruiken om aluminium te verspanen tegen het plakken aan je gereedschap.
Als.je wd40 een maand laat staan in een open potje is het zo dik geworden als.vet en plakt als de hel.

Blanken delen kan je ook met wax insmeren tegen roest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.