Ze vond me niet zo leuk vandaag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DervishD

Guest
Wij hebben op het werk dus een leerling scheepstimmervrouw (20 jaar oud) en ik had vandaag een leuke opdracht voor haar. Er lag in de stelling nog een plank kersenhout van 1.5 meter lang met lekker veel kruisdraad die helemaal krom stond en getordeerd was. Ik gaf haar de opdracht om deze plank met de handschaaf zuiver recht, vlak en haaks te schaven. Ze keek me aan alsof ik gek was maar toen zag ze dat ik serieus was en dat vond ze niet zo leuk. Ze vroeg me waarom ze het met de hand moet doen terwijl we ook een vlakbank hebben. Nou, om je kennis van hout, je gevoel voor hout en een precies oog te ontwikkelen. Daarom dus. En je kunt ook in een andere richting dan met de draad mee schaven zei ik tegen haar. Ik gaf haar een reischaaf, een nummer 4 en 2 zichtlatten en toen ging ze aan de slag. Ze heeft er bijna de hele dag over gedaan en ze was ook behoorlijk aan het zweten maar ze heeft het goed voor elkaar gekregen. De plank is nog niet helemaal recht en vlak dus dat laatste beetje doe ik haar morgen samen met haar. Door het vele kruisdraad was het hout op een aantal plekken goed uitgescheurd dus morgen ga ik haar ook leren hoe je dat aanpakt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het zou leuk en illustratief zijn als je ons dat ook leert en uitlegt (liefst met foto's, want daar houden we enorm van). Misschien vinden we je dan leuk.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Leuk is dat om een leerling iets bij te brengen
Wij hebben een timmervrouw (24)
Die laat ik met enige regelmaat nog dingen met de handzagen om een goed gevoel met de handzaag te krijgen
Ook het slijpen en en schaven kom regelmatig aan bod
Mvg leroy
 

tuoh

Oud hout
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit toch eerder "pesten" op werk dan "opleiden" op het werk op deze manier.

Opleiden betekent in mijn handboek dat leraar en leerling samen de klus gaan klaren omdat de leerling dan ziet hoe één en ander (goed) aangepakt word. Samen staan "zweten" is collegialer en is ook een veel betere manier om iets over te dragen dan zo maar iemand wat te laten aanmodderen vind ik. Deze laatste manier van werken gaat de meeste leerlingen niet echt motiveren, het gaat eerder averechts werken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor de ervaring en doorzettingsvermogen is het misschien wel goed maar een plank met veel kruisdraad is iets wat niet echt lekker is als je dat moet schaven.
Ik heb zelf ooit in een opleiding als draaier-freezer ook in het begin van die kutklussen moeten doen, stond je 2 dagen op een schuifblokje te vijlen.
Dat waren van die oude mannen uit de metaal die lesgeven oude stijl hanteerden.
Je leert er wel van maar leuk en motiverend is anders.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo,

Ik heb 6 BBL onder mijn hoede en ik merk dat het samen doen en voordoen beter motiveert.

Ze zien ook dat het echt wel kan en je ze niet in de maaling neemt.

Ik zit dan wel in een andere tak van werk nl kunststofspuitgieten maar de basis is het zelfde de jonge mensen wat bijbrengen.

gr Gert
 
D

DervishD

Guest
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit toch eerder "pesten" op werk dan "opleiden" op het werk op deze manier.

Opleiden betekent in mijn handboek dat leraar en leerling samen de klus gaan klaren omdat de leerling dan ziet hoe één en ander (goed) aangepakt word. Samen staan "zweten" is collegialer en is ook een veel betere manier om iets over te dragen dan zo maar iemand wat te laten aanmodderen vind ik. Deze laatste manier van werken gaat de meeste leerlingen niet echt motiveren, het gaat eerder averechts werken.
Wat jij vind zal me aan m'n kont roesten. Ze is niet de eerste en ook zeker niet de laatste leerling die ik opleidt en alle leerlingen die ik in het verleden heb opgeleid hebben nu allemaal een goedbetaalde baan in de jachtbouw. Ik zal dus toch wel iets goed doen.

Ze was trouwens maar wat trots op zichzelf dat ze het zo goed had gedaan en toen ik haar zei dat ik ook trots op haar ben begon ze helemaal te stralen. Laat dat nou precies zijn waar ik op uit was. Ze weet nu namelijk dat ze meer kan dan ze zelf denkt. Bij de ene leerling is een andere aanpak nodig dan bij de andere leerling.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit toch eerder "pesten" op werk dan "opleiden" op het werk op deze manier.

Opleiden betekent in mijn handboek dat leraar en leerling samen de klus gaan klaren omdat de leerling dan ziet hoe één en ander (goed) aangepakt word. Samen staan "zweten" is collegialer en is ook een veel betere manier om iets over te dragen dan zo maar iemand wat te laten aanmodderen vind ik. Deze laatste manier van werken gaat de meeste leerlingen niet echt motiveren, het gaat eerder averechts werken.
+1
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het komt altijd anders over in een forum dan als je er bij was en zelfs dan...
"lekker" bij veel kruisdraad doet het hem.
Gaande het verhaal ga ik er van uit dat dit ontgroenen en leren tegelijk is en als ze het sportief op vat is er niets gebeurd.
PS vat ontgroenen niet verkeerd op...
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Je manier van communiceren is erg interessant, je post iets op het forum - wellicht met het karakter "kijk eens hoe goed ik ben" of iets dergelijks. Dan wordt er gepost dat iemand het anders opvat en kan je het aan je kont roesten.
Erg jammer.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wat jij vind zal me aan m'n kont roesten. Ze is niet de eerste en ook zeker niet de laatste
Als je niet op zoek bent naar wat anderen hiervan vinden, waarom post je het dan op dit forum?

Ik heb vroeger ook dit soort 'leermeesters' in Landmacht stijl gehad. Ik laat ze graag in de waan dat hun aanpak de reden is dat vakmensen uiteindelijk goed op hun plek komen. Forget it. Je levert als leermeester slechts een beperkte bijdrage als je dit soort lesmanieren erop na houdt. Je fikt inderdaad snel de niet-doorzetters af. Vooral trots op zijn en tegen je maten in de kroeg vertellen. Maar sta er ook bij stil dat iemand die niet om kan gaan met jouw old school stijl, toch een prima vakman kan worden.

Durft deze dame jou ook een 'domme' vraag te stellen of wacht ze alleen met smart op een van de schaarse complimenten die je weggeeft?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Misschien is deze meneer wel een pseudoniem van Gordon Ramsey met het nieuwe format "Oorlog op de werf" en een nieuw YouTube-kanaal.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
iedereen is wel lekker op elkaar aan het in hakken, is dat nou nodig? Misschien wat meer nuance aan beide kanten het wordt wel een beetje kortzichtig zo....
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Wat jij vind zal me aan m'n kont roesten. Ze is niet de eerste en ook zeker niet de laatste leerling die ik opleidt en alle leerlingen die ik in het verleden heb opgeleid hebben nu allemaal een goedbetaalde baan in de jachtbouw. Ik zal dus toch wel iets goed doen.
dan kun je jezelf een schouderklopje geven, je leerling zal het niet doen.
ik ben 18 jaar leermeester geweest, maar jou aanpak is niet de mijne.
 
D

DervishD

Guest
Durft deze dame jou ook een 'domme' vraag te stellen of wacht ze alleen met smart op een van de schaarse complimenten die je weggeeft?
Dus je kent mij na aanleiding van een enkele post zo goed dat je denkt te weten dat complimenten van mijn kant schaars zijn? Grappig. En de enige domme vraag is de vraag die niet gesteld wordt. Dat heb ik haar ook gezegd en ze weet dat ze me alles kan vragen. Jullie schijnen mij na een enkele post ook zo goed te kennen dat jullie met zekerheid weten dat dit ene voorbeeld exemplarisch is voor hoe ik werk. Ook dat is niet zo. Jullie nemen van alles aan zonder mij te kennen en dan vinden jullie het vreemd dat ik zeg dat het me aan m'n kont zal roesten wat jullie van mijn methodes vinden. Het enige dat voor mij belangrijk is, is de basis die ik bij een leerling leg en hoe hij/zij zich ontwikkelt en hoe goed ze later terecht komen. De resultaten die ik behaal spreken voor zichzelf. Kunnen jullie dat ook zeggen?
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Dervish, niemand geeft aan dat ze je kennen. Maar op basis van je openingspost EN je reactie wordt een tegen reactie gegeven.
Context =>
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wij kregen vroeger op de LTS in het begin van de opleiding een vuren balk die je met de rijschaaf vlak, haaks, vanbreedte en vandikte moest schaven.
net zolang tot je hem goed had of dat het hout op geschaafd was, dan kreeg je gewoon een nieuwe balk totdat je het kon.
Je kreeg uiteraard wel aanwijzingen hoe je het beste kon aanpakken.
Volgens mij is oefening de enige manier om die vaardigheden onder de knie te krijgen, en doorzettingsvermogen is daar zeker bij nodig.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Altijd maar alles voor doen en mee helpen is niet echt de goede weg naar zelfstandigheid
Als je dat blijft doen
En ze moeten een keer een klus alleen doen wordt het niet altijd wat
Dus hoe eerder ze zelfstandig zijn hoe beter
Mvg leroy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.