Howto conflict

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
Hallo,

Recent is er in mijn tuin een overkapping gebouwd.
Deze bestaat uit douglas palen en red cedar zweeds rabat delen als bekleding.
De zweeds rabat delen zitten naar buiten toe kortom ik kijk naar de achterkant.
De zweeds rabat delen lopen ook door voorbij de overkapping als schutting (c.a. 10 meter).

De overkapping en de bekleding is door Timmerman 1 gedaan.
Hij heeft tussen elke plank een opening gehouden van c.a. 5mm. (dus horizontaal).

De schutting is daarna door Timmerman 2 geplaatst met dezelfde zweeds rabat delen.
Echter deze Timmerman heeft de planken strak op elkaar gedaan zonder tussen ruimte.

Zoals jullie begrijpen ben ik niet blij. De planken lopen visueel niet meer door.

De discussie ontstaat nu tussen Timmerman 1 en Timmerman 2.
Timmerman 2 beweert bij hoog en laag dat je nooit ruimte moet houden tussen de rabat delen. Vooral niet omdat beide kanten geventileerd zijn..

Ik ben erg benieuwd wie van de twee nu gelijk heeft...

Bestand 21-03-17 20 58 56.jpg
 

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
Google zelf eens op verwerkingsvoorschriften van zweeds rabat en je vindt je antwoord.

bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen ik heb al een uurtje googlen er op zitten.
Echter ik ben total geen klusser (ik weet wel veel van computers:)) dus dingen als breedtemaat of hoh roepen meer vragen op dan antwoorden:)

Logischerwijs ivm werking van hout zou ik zeggen hou er wat ruimte tussen... Maar goed wie ben ik:)
 
Laatst bewerkt:

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Mij lijkt het niet zo gek om voor het uitzetten en krimpen van het hout iets aan ruimte te houden, weet niet exact wat de stelregel is maar 5 mm is natuurlijk afhankelijk van de breedte van de plank. Maar heel gek klinkt het niet. Geen ruimte over houden lijkt me onverstandig, helemaal omdat ze of vastgeschroeft of genageld zijn.
 
Afgezien van de verwerkingsvoorschriften vind ik het wat vreemd dat timmerman 2 zijn werk niet heeft aangepast aan het bestaande werk.

Verder plaatsen wij rabatdelen eigenlijk altijd gewoon strak, en nagelen met twee nagels. Het is dan wel Douglas, werkende breedte van 18cm. Met 1 nagel zou de plank schotelen. We hebben eigenlijk nooit problemen gehad, waarschijnlijk mede omdat het hout relatief vochtig verwerkt wordt. Ze zullen dan altijd wat krimpen of uitzetten, maar niet zoveel dat het scheurt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
http://www.joostdevree.nl/shtmls/zweeds_rabat.shtml
De voordelen van Zweeds rabat ten opzichte van gepotdekselde planken zijn:
- er is geen opening tussen de plank en de stijl waartegen de rabatdelen zijn bevestigd (gunstig tegen naar binnen dringen van wind en hemelwater)
- door de strakke sluiting met de ondergrond is een gedetailleerde afwerking mogelijk.


Met extra openingen kan echter geen kwaad. Dus het is maar net wat de opdrachtgever wil, wat de afspraken zijn en waar voor betaald wordt.
 

tuoh

Oud hout
Meestal worden de delen niet strak tegen elkaar gelegd maar word er een klein beetje speling gelaten tussen de delen ( ong. 2mm) Dat is bij WRC meer dan voldoende. Strak tegen elkaar kan resulteren in het bol komen te staan van de beplanking, de delen drukken zich dan los van de ondergrond. Dit laatste zie je wel eens meer bij WRC, omdat het hout zeer sprokkig is en bevestigingsmiddelen snel uitscheuren als er wat spanning op komt te staan.

In bovenstaand geval had nr 2 gewoon het werk van van nr 1 moeten volgen en niet zijn eigen goesting gedaan hebben, met als gevolg een ontevreden klant:rolleyes: Dat zijn keuze om de delen strak tegen elkaar te plaatsen sneller werken toelaat zal hier wel de doorslag gegeven hebben denk ik. De weg van de minste weerstand dus, maar niet altijd verstandig om volgen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is lastig te beoordelen. Ik heb weleens rabat gekocht dat zo drijfnat was dat ik het strak tegen elkaar heb geplaatst.
3 jaar later zit er zeker 3mm tussen de planken. Ik ben blij dat ik ze toen strak op elkaar heb gezet.

Aan de andere kant zal het zeker voor problemen zorgen als het hout gortdroog 2 jaar overdekt heeft gelegen en vervolgens naadloos wordt gemonteerd.
 

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
Bedankt voor iedereens reactie. Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat het misschien niet nodig is om een ruimte er tussen te houden maar dat het zeker niet verkeerd is? Dit wordt namelijk wel gesteld door Timmerman2. Die vind het ronduit verkeerd en zegt dat ik tijdens droge periodes straks door de kieren heen kan kijken...
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Niet helemaal. Ik vind 5mm wel erg veel om ertussen te houden, bij enige krimp kijk je tussen de planken door. Ik zou alleen 5mm aanhouden als het hout erg droog is en het te verwachten is dat het hout nog gaat uitzetten. Ik heb geleerd om rabatdelen met 1 schroef of spijker per plank te bevestigen, elke plank houdt de plank eronder op z'n plek en de planken gaan dan niet scheuren. Ik zou ze normaal gesproken ook strak op elkaar bevestigen. Als je timmerman 2 iets kunt aanrekenen dan is het dat hij het verschil niet gezien en besproken met jou heeft.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Heb nog even op Google gezocht en daar vind ik een advies van 3 a 4 mm of 3% van de breedtemaat van de plank. Zo vreemd is die 5 mm dus niet. Mijn bovenstaande mening strookt dus niet helemaal met wat ik op internet vind. Het standpunt van timmerman 2 dat enige ruimte onmogelijk is kan dus verworpen worden. Dit lijkt mij een zaak voor de rijdende rechter.
 

tuoh

Oud hout
WRC rabatdelen zijn veelal kwartiers gezaagd, het krimpcoëfficiënt hiervan is 0,09. Dit geeft bij een vochtverlies van 1% een te verwachten krimp van 0,09% van de werkende breedte. Bij tangentieel gezaagd hout is dit 0,24%.
Hout buitenshuis wat aan de lucht kan drogen gaat een gemiddelde rv waarde van rond de 16% laten optekenen. Als het hout zeiknat verwerkt word (zijnde + 20%) is er in het slechtste geval een max krimp te verwachten van 4x 0,24% van de werkende breedte. bij een rabatbreete van 140mm geeft dit een krimp van 1,5mm.
Ook hier is meten dus weten:p
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik vind 5mm wel heel veel. Sowieso zijn er altijd wel wat planken krom, als je dan op de raakpunten 5mm aanhoudt heb je op het deel dat omhoog staat bijna een sleuf. Ik zet rabat toch redelijk stijf op elkaar wat inhoudt dat zolang je de boel niet forceert je al snel 1 a 2mm ruimte houdt. Ik heb hier nooit problemen mee gehad, maar verderhad timmerman 2 beter moeten opletten en dezelfde stijl moeten doorzetten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Je hebt nog niet aangegeven of de beide timmermannen toevallig bij hetzelfde bedrijf werken. Zo ja dan is het gemakkelijk, ze zoeken het maar uit als het maar gelijk is.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
@tuoh: Hoe zit dat met Douglas en grenen? Is de krimpcoëfficiënt gelijk aan die van het uitzetten?

Douglas krimp nat-12% radiaal 2% en tangentiaal 4,1%
Grenen krimp nat-12% radiaal 3% en tangentiaal 4,5%

Nederlands Grenen kernhout nat-12% radiaal 1,9% en tangentiaal 4,7 %
Nedrlands Grenen spinthout nat-12% radiaal 3% en tangentiaal 6,3%

Dit volgens het Houtvademecum.

En natuurlijk is het uitzetten gelijk aan het krimpen anders zou het hout bij herhaaldelijk nat en droog worden alleen maar breder of smaller worden :)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Uh...dus een plank van 180mm krimpt bijna 8mm bij 1% vochtverlies??

Nee, nee, de waarden die Piet hierboven aanhaalt geven de te verwachten krimpcijfers bij een droogtraject van zeiknat (ong. 20%) naar 12%rv.

Het is het krimpcoëfficiënt dat de te verwachten krimp per 1% vochtvermindering aangeeft.

Voor Douglas (licht) is het krimpcoëfficiënt radiaal 0,18 en tangentiaal is deze waarde 0,31. Met deze cijfers kan je wel per 1% vochtvermindering de bijhorende krimp berekenen. Enige voorwaarde om deze waarde zo juist mogelijk te krijgen is een goede houtvochtmeter.

Dus die plank van 180mm gaat bij kwartiers hout per 1% vochtdaling 0,3mm krimpen, bij een dosse plank gaat dit 0,5mm bedragen. Dat zijn al betere cijfers hé:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.