HMC Rotterdam

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Jep, met het HMC heb ik mooie dingen gemaakt! ook m`n collega`s van de deeltijd opleidingen hadden prachtige examenobjecten! Dus je bereikt je doel zeker bij t HMC.. Maar met deze puntjes heb je misschien een realistischer blik op de opleiding. Maar de opleiding is zeker niet slecht. Alleen wel wat verbeterpunten. En wie weet zijn ze daar al vollop mee bezig :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb er op gezeten. Vorig jaar juli afgestudeerd.
Na 2 jaar heb je een hele mooie basis. Machine kennis, verbindingen maken, hoe werk je met hout.

Echter...
-Je betaald meer dan alle andere leerlingen van de school (die hebben subsidie)
-Maar vervolgens ben je geen echte leerling en mag je dus geen gebruik maken van bijv de 3d software.
-Kan je niet thuis online in de bieb(die super uitgebreid is)
-had ik t idee dat ze voltijd leerlingen voorrang geven. het gebouw was nog niet helemaal af voor de expo waardoor er mensen buiten in een evenementen tent moesten staan met hun meubel, en raad eens wie er buiten stond? De volwassen opleiding.
-Als er foutjes worden gemaakt met bijvoorbeeld: De houtprijs zit in het je studie geld, daarna er achterkomen dat het er toch niet in zit. en vervolgens is de cursist de klos en betaald dit als nog. Dit vind ik niet netjes. Dan moet je fout herkennen als school en wellicht 50/50 voorstellen.
-Als er veel feestdagen of vrije dagen vallen op je schooldag heb je minder lesdagen dan waar je voor betaald heb.
-De serieuze meubels die je leert maken zijn een sidetable en een stoel. Een stoel is leuk een aardig. Daar leer je echt speciale dingen. Echter heb je wellicht meer aan een (demontabele) kast maken. Daar zullen je klanten eerder naar vragen. Voor een stoel wordt toch lastig veel geld neergelegd terwijl het ontzettend veel tijd kost.
-Ze leren je ook echt alleen de praktijk van het houtbewerken(plus een beetje theorie, bij ons schoot dat er vaak doorheen, 1x in de 2 weken werd niet gehaald)
-Hierbij miste ik ook het ondernemingschap onderricht. Hoe ga je nou echt beginnen met houtbewerken? Hoe begin je voor jezelf? hoeveel kost dat? etc.
-Wij hadden destijd oudere machines, die niet super goed onderhouden waren, eigenlijk vind ik dat niet kunnen.


Sorry voor de waslijst aan twijfelpunten.. achteraf heb ik door dit soort dingen een bittere nasmaak aan twee fantastische jaren waar ik ontzettend veel heb geleerd. Ik heb er nu veel aan nu dat ik voor mezelf ben begonnen.
Ik sluit niet uit dat ik als ik tijd zie nog een cursus elders zal volgen.

mijn grote pluspunt was trouwens ook dat ik 5 minuten van de school vandaan woon.

Ze hebben trouwens weer grote subsidies binnen heb ik gehoord, dus kan zijn dat ze mijn klachtpunten al hebben aangepakt.. Ik hoop het!
Ik zou niet zeggen doe het helemaal niet, maar hou er rekening mee dat het niet perfect is. Maar zeker goed om te kijken wat er nog meer is nu je dit weet.

Even een reactie van een oud leerling. Nog van voor de verbouwing.
Je hebt over dat wij subsidie krijgen, wat dan?? Een lening bedoel je.

Voor je eerste oefenstukjes zat een deel van het hout in je studie geld. Rest ook zelf betalen. Machines zijn nu vervangen voor grote ruimtes met machines. Volgens mij was de cursus ook niet gericht op ondernemend meubelmaken en ook niet echt op theorie meer op praktijk.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Nope de overheid geeft de school geld zodat ze en opleiding kunnen geven. In zekere zin zorgt zo`n subsidie dat je opleiding goedkoper wordt.


Even een reactie van een oud leerling. Nog van voor de verbouwing.
Je hebt over dat wij subsidie krijgen, wat dan?? Een lening bedoel je.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat ik nog wel wil zeggen is dat al wordt je opgeleid voor een officiëel diploma wat z'n voordelen heeft bij sollicitaties misschien dat het tegelijkertijd ook wel z'n beperkingen kent.
Ik weet van een neef van me dat je begint met een houten hamer maken (misschien is dat verandert?) en dat kan voor sommigen leuk zijn maar ik heb zelf een praktijkgerichte opleiding gedaan bij Bart Henneman indertijd en daar was geen vast programma.
Je kon aankomen met wat je wilde en hij begeleidde je door het werkstuk heen met als gevolg dat mijn eerste werkstuk wel meteen een tv kast in massief kersen was met oa pen en gat verbindingen, zwaluwstaarverbindingen en ook meteen les in allerlei machines vanaf zaagtafel, vlak-vandiktebank, lintzaag, bovenfrees, vierkante gatenboor en het edele handwerk natuurlijk te weten; schuren, schaven, hamer en beitel, Japanse zaag enz.
Uiteindelijk waterbeitsen en in de olie.
Zelf het ontwerp gemaakt met hier en daar wat hulp van Bart.
Dus ik weet niet hoe het nu is maar ik heb tijdens m'n eerste werkstuk toch bij elkaar een interessantere weg afgelegd dan het maken van een houten hamer en ik weet dus niet of de weg die de officiële programma's kennen leuk en interessant genoeg zijn voor iedereen.
Je bent tenslotte allemaal anders.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Wat ik nog wel wil zeggen is dat al wordt je opgeleid voor een officiëel diploma wat z'n voordelen heeft bij sollicitaties misschien dat het tegelijkertijd ook wel z'n beperkingen kent.
Ik weet van een neef van me dat je begint met een houten hamer maken (misschien is dat verandert?) en dat kan voor sommigen leuk zijn maar ik heb zelf een praktijkgerichte opleiding gedaan bij Bart Henneman indertijd en daar was geen vast programma.
Je kon aankomen met wat je wilde en hij begeleidde je door het werkstuk heen met als gevolg dat mijn eerste werkstuk wel meteen een tv kast in massief kersen was met oa pen en gat verbindingen, zwaluwstaarverbindingen en ook meteen les in allerlei machines vanaf zaagtafel, vlak-vandiktebank, lintzaag, bovenfrees, vierkante gatenboor en het edele handwerk natuurlijk te weten; schuren, schaven, hamer en beitel, Japanse zaag enz.
Uiteindelijk waterbeitsen en in de olie.
Zelf het ontwerp gemaakt met hier en daar wat hulp van Bart.
Dus ik weet niet hoe het nu is maar ik heb tijdens m'n eerste werkstuk toch bij elkaar een interessantere weg afgelegd dan het maken van een houten hamer en ik weet dus niet of de weg die de officiële programma's kennen leuk en interessant genoeg zijn voor iedereen.
Je bent tenslotte allemaal anders.

Het e.a. heb ik hier thuis al gedaan. Zwaluwstaartverbinding in een kist, schaven, pen en gat verbinding. Wandmeubel maken. Dus ik ga zeker overlap hebben met mijn huidige kennis. Maar heel veel dingen weet ik nog niet, of heb ik nog niet de spullen voor hier thuis. Of een combinatie daarvan.

Maar dat papiertje aan het einde van de rit is veel waard voor mij. Op de open dag heb ik wel een aantal zeer leuke projecten voorbij zien komen en je mag afwijken van het school ontwerp begreep ik.

Daarnaast kan ik hier veel oefenen met machines, dat kan ik thuis helaas niet.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Houtvos,

Ik heb zelf de deeltijdopleiding op het HMC in Rotterdam gedaan.
Kwaliteit is erg afhankelijk van de leraar en van de medeleerlingen maar ik heb er heel veel geleerd en alleen maar heel gemotiveerde medeleerlingen meegemaakt.
Gereedschapskist, sidetable en stoel waren inderdaad de meest aansprekende opdrachten en die kun je zo moeilijk makeen als je zelf wilt. Zeker in een gemotiveerde groep wordt dan alles uit de kast gehaald: gelamineerd buigen, stoombuigen, etc.
Daarnaast zit er zeker ook een demontabele kast in de opdrachten, lamineren en fineren.
Verder zit er een goede opbouw van handgereedschap naar machinale in.
Ik ben blij dat ik de opleiding heb gedaan, en toch herken ik me ook wel in de kritiek van Nico: de organisatie en de aandacht van de school voor de deeltijders laat wat te wensen over en de theorie is een ondergeschoven kind.
Toch overweegt het positieve: ik had er een geweldige tijd en hield er veel kennis en kennissen aan over.
Ik heb wel een echte stage gemist waardoor ik meer op de praktijk van meubelmaker zou zijn voorbereid, met name vwb werkmethodiek, kosten en efficientie
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Daarnaast zit er zeker ook een demontabele kast in de opdrachten, lamineren en fineren.
De kast stond ook in mijn jaar, een jaar na de jouwe, wel op de planning. Maar we hadden besloten meer tijd te besteden aan de stoel omdat veel mensen in jouw jaar moeite hadden met de planning van 3 grotere meubels in 1 jaar. Daarnaast ben ik dus ook merendeel positief, geen spijt van de opleiding! maar heb dus zeker verbeterpunten gemerkt voor de school.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ter info.

Ik heb de ontslaggolf overleefd! Vlak daarna een verzoek ingediend voor een dag minder werken en die is goedgekeurd.

In september ga ik aan de slag in Rotterdam! :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ter info.

Ik heb de ontslaggolf overleefd! Vlak daarna een verzoek ingediend voor een dag minder werken en die is goedgekeurd.

In september ga ik aan de slag in Rotterdam! :)

OK, pas op dat ze daar je niet al te veel in de hoek van alles met plaatmateriaal maken gaan drukken.
Zo was het voor mij bij de HMC in Amsterdam maar ik denk dat sinds de tijd ik er was hebben ze wat geleerde en nu het een beetje beter doet.
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hoop dat ik met deze leeftijd een stuk meer oplet dan toen ik een tiener was haha. Oh als ik alles nog eens kon overdoen...
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ach, onze fouten van toen hebben ons gemaakt tot wie wij nu zijn.

Tuurlijk, als ik beter mijn best had gedaan had ik wellicht een diploma op een niveau hoger gehad. Maar dat is ook niet zaligmakend! Ik bedoel, ik zit nu op kantoor, maar ben creatief bezig en kan meters maken. Met een diplomaatje meer of hoger had ik alleen maar in (voor mij) hersendodende vergaderingen gezeten.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ach, onze fouten van toen hebben ons gemaakt tot wie wij nu zijn.

Tuurlijk, als ik beter mijn best had gedaan had ik wellicht een diploma op een niveau hoger gehad. Maar dat is ook niet zaligmakend! Ik bedoel, ik zit nu op kantoor, maar ben creatief bezig en kan meters maken. Met een diplomaatje meer of hoger had ik alleen maar in (voor mij) hersendodende vergaderingen gezeten.

Ja ok fouten maakt iedereen en dat is normaal maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de school die de leerplan opstelt en de lesmateriaal die samengesteld is door marktspelers, lees hout industrie, bouwbedrijven - niet de kleinst ook enzovoorts enzovoorts.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Klopt, ze moeten hoofdzakelijk natuurlijk mensen opleiden waar de industrie om vraagt.

Maar zowel die moderne als de ambachtelijke wereld zijn voor min interessant. Aan mij de taak om een fijne balans te vinden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Klopt, ze moeten hoofdzakelijk natuurlijk mensen opleiden waar de industrie om vraagt.

Maar zowel die moderne als de ambachtelijke wereld zijn voor min interessant. Aan mij de taak om een fijne balans te vinden.

En ik hope dat ze die balans, ( in de zin dat wij zijn allemaal verschillende met verschillende idealen) heeft weer zien te vinden. Ben benieuwd naar wat je daar gaat vinden.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo allemaal,

Ik wou even melden dat ik nu alweer zes lessen (weken) achter de rug heb. Nu is het tijd voor schoolvakantie haha.

Het bevalt erg goed! Het is erg fijn om alle mogelijke gereedschappen tot je beschikking te hebben, een constante stroom hout hebt om op te oefenen en het allerbelangrijkst, mensen om je heen heb met dezelfde passie.

Ondertussen zitten de welbekende doeklatten in mijn gereedschapskoffer, zijn de steekoefeningen met de beitel achter de rug en ben ik net begonnen met het maken van een zogenaamde 'Duivelsknoop'.

De machinale lessen zijn verhelderend! Waren de machines eerst mystieke voorwerpen, nu zijn het machines waar je de algemene werking van kent en de basishandelingen veilig kan uitvoeren. En hoewel ik merk dat ik met de hand werken erg fijn vind, vlak ik de machines ook niet uit. Alles heeft zijn rol en kan elkaar versterken!

De theorie is goed te behappen, verwacht echter niet dat je veel in de leerbanken zal zitten, het gros van de theorie leer je thuis via boeken en online toetsen.


Het is nu nog te vroeg om een eindoordeel te vellen, maar vooralsnog ben ik erg positief over de opleiding
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Fijn dat je dit nog even vermeld, daar kunnen e.v.t. andere belangstellende hun voordeel mee doen.
Dus geef ons af en toe maar eens een update van de ontwikkelingen, veel succes met je opleiding.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.