Trap welke lijm?

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
Ik ben een nieuwe trap aan het maken, nu twijfel ik met welke lijm ik deze ga verlijmen.BELANGRIJK:deze trap komt in een kelder te staan, in een niet verwarmde ruimte. PU-lijm geeft het beste resultaat maar ik ben bang van de lijmsporen op mijn onbehandelde trap. Of zouden jullie alles met schilderstape afplakken voor de verlijming? titebond 2 of 3 kan ook een optie zijn, hoewel dit duur uitvalt en dit misschien ook plekken geeft? gewone houtlijm is vrees ik niet vochtbestendig genoeg. Misschien is er nog een alternatief? Iemand tips? Ik zoek ook nog tips voor de behandeling (denk dat het Hesse 'pura natura', met verharder, zal worden, maar ook hier is er twijfel... :confused:)
De gebruikte houtsoort is yellow pine
NB Op de foto met de test of alles past zijn de optreden nog niet geplaatst
IMG_0007.jpg
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Mooie trap.

Treden en stootborden worden niet verlijmt in de wangen. Deze bevestig je met nagels. In de muurwang kan je ook schroeven.

Succes.

S.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
mee eens treden en stootborden niet lijmen maar spijkeren of schroeven maar dan wel met hout schroeven deeldraad wil je toch lijmen dan woodmax of tifa tix van bison gebruiken. Allebei D4 lijmen maar niet op poly urethaan basis. Poly urethaan lijm heeft de neiging hygroscopisch te zijn dus trek vocht aan. Volgens mij is volgens bouwbesluit poly urethaan lijm ook niet meer toegestaan in constructieve verbindingen. Naast het hygroscopische effect laat deze lijm ook los als het een zogenaamde schrik belasting krijgt.
Hoop voldoende informatie gegeven te hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Aan deze trap zou ik niets lijmen. De stootborden iets bol maken aan de bovenkant en alles spijkeren.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
ben benieuwd waarom er wordt afgeraden om een trap te verlijmen. Levert dat een krakende trap op later?
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
hallo, bedankt voor alle tips. Heb dus geen lijm gebruikt, dit zou te maken hebben met zwakke verlijmmogelijkheden van kops hout (?). ik heb alles voorgeboord en geschroefd. De kant van de niet-zichtbare wang gewoon effen met de wang geschroefd. De geziene kant heb ik met verzinkboor iets dieper geboord, en met proppenboor uit zelfde hout proppen gemaakt die in de booropeningen komen. Proppen moeten er wel nog in verlijmd worden. Zie foto's hieronder

IMG_4619.jpg
IMG_4627.jpg
IMG_4628.jpg
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat ziet er goed uit.
Heb je ook foto's van de manier waarop je de wangen hebt gefreesd?
Gebruik je daar een mal en bovenfrees voor?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het doorfrezen van de inkassingen is best slim. Daardoor is het plaatsen van treden en met name stootborden veel makkelijker. Kan uiteraard alleen als de onderkant niet in het zicht is.

Heb je de stootborden afgerond?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Mooie trap! Ben ook wel benieuwd naar het bouwproces, heb je een freesmal gebruikt? En wat voor hout is het? Vind het er mooi uit zien :)
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
de mal heb ik telkens vastgeschroefd op de niet-geziene delen van de trap, dit gaat sneller dan met lijmklemmen, en je lijmklemmen zitten ook niet steeds in de weg voor de bovenfrees
de optreden heb ik niet bol gemaakt, trap is maar 80 breed en optrede zit goed achteraan geschroefd tegen de treden. ik kan eventueel in het midden nog blokjes schroeven mocht de trap toch beginnen kraken
dit was mijn eerste trap, maar heb er wel veel voldoening van, bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Tof, bedankt! Kan me voorstellen dat zo'n project voldoening geeft! :)
Hoe zorg je er trouwens voor dat je mal telkens op de goede plek zit?
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
aan de onderkant van de mal zit een houten lat die meeschuift met de trapboom, dus die lengte is altijd dezelfde (je ziet de twee schroeven zitten onderaan de mal op de foto hierboven). Daarnaast heb ik een blokje gezaagd van exact 15,3mm, en dat aan de binnenhoek (waar de onderkant van de aantrede tegen de bovenkant van de optrede komt). Die lijn kwam telkens overeen met de bovenkant van de nieuw te frezen trede. Je kan dan extra controleren met de trapneuzen, waarvan de bovenkant ook op exact dezelfde lengte moet zitten. Voor de tweede boom kopieer je dan gewoon een vast punt naar de eerst ingefreesde, zodat je trap mooi parallel loopt. Als het goed is bekom je zoiets:

IMG_4579.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Ik heb mijn twee trappen die ik gemaakt heb, dat is ongeveer dertig jaar geleden, volledig gelijmd en heb noch steeds geen enkel probleem.
Graag zou ik weten welk probleem dat zich dan voordoet.
 

tuoh

Oud hout
Trappen worden meestal opgebouwd uit brede stukken massief hout die gemiddeld een vochtgehalte van rond de 14 à 16% laten optekenen. dit betekend dat het hout best enigszins flexibel word verbonden met elkaar om (minimaal) werken toch toe te laten, daar zijn de klassieke spijkers nog altijd het best geschikt voor:p

Komt ook bij dat een verlijming in de trapnesten tussen trede en wang in feite een verlijming is van een stuk kopshout op een stuk langshout, veel sterkte zal daar niet van uitgaan, maar het kan wel voldoende zijn om het werken van de treden tegen te houden. voor de stootborden is dit zelfs nog iets gevoeliger, die zijn meestal maar een 15mm dik, drogen dus sneller en kunnen daarom soms meer vervormen dan de treden.
Tredes en massieve stootborden onderling verlijmen is al helemaal not done, de minste krimp van de stootborden geeft aanleiding tot scheuren.
Voor de sterkte van een trap is verlijmen helemaal niet nodig, het voegt niks toe aan de draagkracht of doorbuiging van het geheel. De volledige sterkte komt uit de constructie voort, niet uit een lijmvoeg.

Dit verhaal is wel anders voor trappen die volledig opgebouwd worden uit plaatmateriaal, hier is verlijmen wel zinvol of zelfs noodzakelijk om de benodigde stevigheid aan de constructie te geven.

Hebben je trappen nog geen krimp gegeven dan betekend dat gewoon dat het hout bij plaatsing het juiste vochtgehalte had, er konden dan ook geen problemen optreden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb geleerd indertijd met het in elkaar zetten dat je het best de trap met sjorbanden in elkaar trekt en stelt door middel van bijv een rubberen hamer of hamer en een blokje zodat alles netjes parallel loopt en de kieren zoveel mogelijk sluiten.
Als je dan zorgt dat de trap na het stellen boven en beneden verankerd wordt ben je in feite klaar want de tredes en stootborden zitten dan opgesloten.
Het belangrijkst is dat je alles netjes infreest zodat de tredes en stoot borden zo goed mogelijk sluiten.
Op deze manier kan het hout blijven werken in de sleuven waar het in zit.
Dat was het verhaal die een oude trappenmaker aan me gaf.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.