Mijn bescheiden hobbymatig zaagstation

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb het afgelopen jaar lekker gewerkt met (steiger)hout. Begonnen met een simpele tafel gevolgd door een tv meubel een bed en een tuinset, later ook nog voor wat vrienden en familie in elkaar geknutseld.
Al snel had ik een afkortzaag gekocht en een begin gemaakt aan een werkbank. Maar dat was vaak wel een gedoe, moest planken vaak ondersteunen aangezien de afkortzaag er boven op stond. Ook sloot de tafelzaag niet lekker aan. Maar dat was niet de reden om in actie te komen......

Het was ondertussen een puinhoop geworden, ik had voor veel spullen geen opbergruimte en zoals altijd komen er meer en meer spullen bij. Dus een kast was geen overbodige luxe. En opruimen ook niet.......

DSC_0941_zpspuhjatlu.jpg


Wat een bende...... Ik dacht dat ik ieder stukje hout moest bewaren, kon ik nog wel ergens voor gebruiken..... Nou... ik heb 8 zakken aan vrienden gegeven om te stoken.

En toen maar gaan prutsen. Had nog veel mdf liggen van werkblad en daar maar een kastje van gemaakt. Daarbij rekeninghoudend met de hoogte van de tafelzaag. Eenmaal bezig bedacht ik me om de afkortzaag "erin" te verwerken, waarmee ook deze gelijk ligt met het blad.
Het zijn uiteindelijk 2 kastjes geworden in spiegelbeeld van elkaar. Nu heb ik 4 ruime kast/legplanken en nog een aantal kleintjes voor klein spul.
Het geheel is 240x61 cm

DSC_0963_zpsvwuxuqhu.jpg


DSC_0964_zpswjgf8bgl.jpg


Nu nog een wandbord maken voor afteken- en handgereedschap. En dan de volgende klus, een degelijke werkbank.

Tjeerd
 
P

Pel

Guest
Mooi opgeruimd korte, dat werk toch wat makkelijker en overzichtelijker, ik zou er lades in maken, is makkelijk dan hou je het ook redelijk stofvrij.

groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Misschien een idee om aan weerskanten van de afkortzaag twee t tracks in je bladen in te frezen. Als je dan planken moet afkorten kan je daar een aanslag op monteren. Op deze aanslag kan je dan weer een afkortaanslag monteren.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mooi!
Het ziet eruit alsof de afkortzaag op 1 plaatje mdf staat. Dat gaat in dat geval niet vlak blijven
Je kunt er gelukkig eenvoudig een strip/balkje onder lijmen en schroeven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor alle complimenten! Het is altijd leuk wanneer je iets bedenkt en dat het dan ook min of meer ook zo uitpakt in de praktijk.

@ Pel: ik wilde inderdaad eerst gebruik maken van lades, echter nu ik alles vast heb gezet is het een erg stevig geheel, ben bang op stijfheid in te leveren met lades.

@ HansB: klopt, dat plaatje mdf gaat het niet zo lang volhouden als de rest, daar komen nog balkjes onder ter versteviging. (ik was zo blij met het resultaat gisteren dat ik alvast hier postte)

@ chevy66: t-tracks in combinatie met een afkort aanslag zit nog in de planning, daarmee maak ik het geheel ook af.


Al met al zeer tevreden met het resultaat, volgende project wordt een mobiele werkbank.
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er netjes uit.
Als je aanslagen wilt maken kun je ook in de voorrand een rail plaatsen en de aanslag als het ware om een hoekje op je werkblad te laten eindigen. Dan hoef je niet in je werkblad te zagen en blijft het mooi vlak.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's mooi geworden Korte en niet onbelangrijk; ook een stuk minder kans op ongelukken als het lekker opgeruimd is en je geen haast hebt zoals Bram de Belg bijv.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.