Nog vlug even ...... NIET VOOR GEVOELIGE KIJKERS!

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Waarschuwing verder naar onder staat een ietwat bloederige foto, niet voor gevoelige kijkers !!!!

Gisteren druk bezig in de werkplaats, beetje herorganiseren, machinetafels in de was zetten, enzovoort.
Naar het einde van de dag dacht ik plots "ach juist, ik moest nog die messen vervangen op de vlakbank ".

Ik had namelijk op mijn HBM 200 een aantal nagels geraakt en dus was een nieuwe set messen aan de orde.
Dus "nog vlug even ...." en toen had ik het al moeten weten. Niet "nog vlug even" , dat is nooit goed.
Bij het aanspannen van het laatste mes behoorlijk wat druk moeten zetten om de bout aan te spannen.
Nieuwe engelse sleutel, nog ietwat glad van de olie, en ja hoor ... de sleutel schiet eraf en mijn volle druk gaat
richting messen. Gevolg , spoeddienst, naaien en zo'n irritante tetanus prik erbij :p

Het kon VEEL erger dan wat het uiteindelijk geworden is, maar ter herinnering aan allen, als dat kleine stemmetje
in je achterhoofd roept "niet doen, het zou wel eens kunnen ...." luister er dan naar :cool:


Voor de geîntereseerden, resultaat iets verder naar beneden

























HBMvinger1.jpg HBMvinger2.jpg
 

tuoh

Oud hout
Leergeld betalen noemen ze dat. Ga je nooit meer op die manier doen, is er toch iets positief aan het gebeurde:p

Vlug beterschap gewenst, kan je vlug terug achter de draaibank, is veel minder gevaarlijk;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vlug terug achter de draaibank, is veel minder gevaarlijk;)

Ik heb eens iemand gekend die een stukje hout had terug gekopt (werd gelanceerd door een kettingzaag) ik kan wel raden wat een vliegend stuk hout doet dat uit een draaibank komt
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Haha, scherpe messen snijden schoon.
Ik deed zoiets handigs een tijdje geleden met een bijl... vlug aanmaakhoutjes hakken.
IMG_20151013_193529387.jpg
Na anderhalf jaar:
IMG_20170320_163023659.jpg

Het groeit wel weer dicht en de volgende keer ben je wat voorzichtiger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb eens iemand gekend die een stukje hout had terug gekopt

Ik heb eens iemand gekend.... Dat klinkt alsof het niet goed afliep ;-)

Qua bijl - net een nieuw bijltje, eh, hoe ga ik daarvoor staan. Hak. Shit in m'n knie...

littekens op vingers: ooit uit nieuwsgierigheid met twee man een porseleinen smeltzekering gesloopt (je wilt toch wel eens zien wat er in zit...) twee waterpomptangen erop en dan maar draaien. Helaas liet niet de metalen dop los maar brak het porselein, en dat levert vaak vlijmscherpe breukvlakken op. Litteken is na 50 jaar nog zichtbaar ;-)
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Uuu gruwelpictures, daar heb ik er ook wat van20150902_214327.jpg

pink verbrijzeld, ringvinger verbrijzeld ;)

terugslag van hout.
 
P

Pel

Guest
Met al dat bloed ziet het er toch lelijk uit, maar de gedachte nog gauw even dit of dat, moet je zo snel mogelijk afleren, zeker als het met machines te maken heeft. Gauw even de vuilnisbak buiten zetten kan al fataal zijn, zeker als het glad is;)

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
helaas geen foto's maar ooit ook even vlug aanmaakhoutjes hakken, pats in mijn duim en heb nu nog een klein stukje waar ik amper gevoel in heb omdat de zenuwen door zijn. ongeveer 2week hand niet kunnen gebruiken en toen het eindelijk weer kon weer bezig met de bijl maar omdat de ene hand nog wat stijf was met andere hand het meeste werk en ja hoor pats in mijn knokkel en zag de pezen terug trekken...... zit je ongeveer na 3week weer bij de dokter maar met de andere hand.

dus inderdaad wat hier ook gezegd door @BramDeBelg als je zelf al denkt: het zou wel eens kunnen dat dit niet zo'n handig plan is....... niet doen.
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
damn even bleek worden...
vroeger op school was er ook eens iemand uit de klas die even een schuurblokje wou schaven op de vlakbank, probleem was dat hij de kopse kant van het blokje wou schaven en deze in twee brak. gevolg was dat de vingertopjes in de schaafbank verdwenen. zijn ze nog gaan zoeken in de stofzakken maar niet meer gevonden.
ikzelf heb al eens gehad dat ik op de vlakbank bezig was en ondertussen iemand iets door het vandikte gedeelte stak maar teveel ineens, een mes brak in stukken en vloog langs mijn hand rakelings langs mijn hoofd om 10m verder in de muur te belanden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey leuk draadje, gaan we allemaal onze oorlogswonden ten toon stellen, dan moet ik even in het archief graven, heb er vast ook nog wel wat :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
ikzelf heb al eens gehad dat ik op de vlakbank bezig was en ondertussen iemand iets door het vandikte gedeelte stak maar teveel ineens, een mes brak in stukken en vloog langs mijn hand rakelings langs mijn hoofd om 10m verder in de muur te belanden

Shit, dan heb je echt geluk.

Hey leuk draadje, gaan we allemaal onze oorlogswonden ten toon stellen, dan moet ik even in het archief graven, heb er vast ook nog wel wat

We hadden een tijdje terug het draadje met blunders, daar was genoeg te zien voor de liefhebbers van rauw vlees.
Ook mooie verhalen voor de mensen met een zwakke maag.
Maar even zonder gekheid; iedere keer als ik weer iets zie op het forum met of zonder foto dan voel ik het wel even door me heen gaan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
vroeger op school was er ook eens iemand uit de klas die even een schuurblokje wou schaven op de vlakbank, probleem was dat hij de kopse kant van het blokje wou schaven en deze in twee brak. gevolg was dat de vingertopjes in de schaafbank verdwenen.

Ai ai, klinkt pijnlijk. Vingertoppen hebben namelijk veel zenuwuiteinden. Bij de meeste houtbewerkingsmachines is het gevaarlijk om met kleine stukjes te werken. Waarom niet gewoon met de handschaaf bewerken denk ik dan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.