Tv meubel

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik heb 3 weken geleden een verzoek gekregen om een tv meubel te maken voor een klant, waar ik ook de inbouwkast had gemaakt. Inbouwkast was van vergrijsd steigerhout en hier wilde hij ook een tv meubel van. Dit was mijn eerste keer een meubel maken waar deurtjes in moesten, voor sommige overbodig, maar voor mij toch een beetje spannend.
Zo gezegd, zo gedaan. Idee aangedragen:
IMG_3177.jpg

Idee, akkoord bevonden, her en der kleine aanpassingen op verzoek van de klant en ik kon beginnen.

IMG_3184.jpg
Hier ben ik begonnen, klein foutje in de vluggigheid gemaakt, ben benieuwd wie het opvalt in de loop van de foto's.

IMG_3185.jpg
Voor dit project deze kreg jig gekocht en wat een heerlijk ding om mee te werken. Zeker voor dit soort projecten, waar je met steigerhout toch geen deuvels kan gebruiken i.v.m. de toch nooit kaarsrechte planken. En om toch , vind ik persoonlijk, het wat netter te maken door geen schroeven in het zicht te hebben.

IMG_3224.jpg
Even kijken of de deurtjes passen. Hier zou je ook het gerepareerde foutje kunnen zien.

IMG_3233.jpg
Scharnieren uitgebeiteld, passen netjes voor een eerste keer.

IMG_3234.jpg

IMG_3235.jpg

IMG_3236.jpg
Deuren passen netjes, kier tussen zijkant en boven/onderkant zijn redelijk gelijk. Ook vond ik ze voor de eerste keer gelijk aardig goed hangen. Valt niet tegen voor een 'tobbyist'.

IMG_3237.jpg
Om toch alle schroeven weg te werken de gaten in de dwarslatten wat dieper uitgeboord en een stokje in gelijmd. Boortje hapte een paar keer bij het eerste contact, waardoor er hier en daar wat uitbrak.

IMG_3238.jpg
En dit overkomt de beste ook denk ik. Goede scherpe beitel nam ook een hapje uit me vinger i.p.v. waar het derde scharnier moest komen.

IMG_3239.jpg

IMG_3240.jpg
En hier staat ie in elkaar.

IMG_3244.jpg

IMG_3245.jpg

IMG_3246.jpg
Geschuurd en in grey wash afgewerkt, mooi na geschuurd met korrel 400 om toch een mooi glad resultaat te krijgen.

IMG_3251.jpg

IMG_3253.jpg
En hier is de tv meubel bij de klant afgeleverd, hij was zeer tevreden en kreeg gelijk het verzoek om een bijpassen salontafel te maken.

Ik ben er zeer content mee met hoe dit mij afging en hoe het eindresultaat is.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Leuk verslag, ziet er heel goed uit. Vooral de deurtjes passen mooi! Heb je alle planken koud tegen elkaar gelijmd?
Ben benieuwd naar het vervolg! :D
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Erg netjes geworden! Heb zelf als hobbyist zoiets gelijks gemaakt en uit ervaring weet/zie ik dat je de planken in het midden te ver naar voren had geplaatst waardoor de deur er niet meer in viel..... Denk ik?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Erg netjes geworden! Heb zelf als hobbyist zoiets gelijks gemaakt en uit ervaring weet/zie ik dat je de planken in het midden te ver naar voren had geplaatst waardoor de deur er niet meer in viel..... Denk ik?

Haha snel gezien :)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Leuk verslag, ziet er heel goed uit. Vooral de deurtjes passen mooi! Heb je alle planken koud tegen elkaar gelijmd?
Ben benieuwd naar het vervolg! :D

Nee, de planken zijn ook met pocket holes verbonden. Om steigerhouten planken in de langsrichting te kunnen verlijmen en een fatsoenlijk vlak paneel te krijgen, moet je de hoek van de aangrenzende kanten schaven. Als je begrijpt wat ik bedoel en dat vond ik een beetje te ver gezocht voor een meubel van steigerhout.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Het zou nog mooier geweest zijn als het kastje ietjes van de vloer af zou staan. Dan komt het geheel los en beter tot z'n recht. Goed gelukt overigens.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
de volgende keer bij het inhakken, het achterhout laten staan.;)
scharnier.JPG
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuke kast geworden.
Ja wat mans zegt over je scharnieren viel mij ook meteen op.
Als je met de beitel eerst de achterkant en de zijkanten inkeept gebeurt je dat niet zo snel.
Heb je meteen je begrenzing ook als je dan met de beitel hout weghaalt
Het idee van een paar pootjes dacht ik ook aan, dat geeft toch een ander aanzicht.
Maar ja; de klant is koning natuurlijk.
Leuk ook dat je meteen een tafel erbij mag maken!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Dank jullie voor de leuke reacties :)

Leuke kast geworden.
Ja wat mans zegt over je scharnieren viel mij ook meteen op.
Als je met de beitel eerst de achterkant en de zijkanten inkeept gebeurt je dat niet zo snel.
Heb je meteen je begrenzing ook als je dan met de beitel hout weghaalt
Het idee van een paar pootjes dacht ik ook aan, dat geeft toch een ander aanzicht.
Maar ja; de klant is koning natuurlijk.
Leuk ook dat je meteen een tafel erbij mag maken!

M.b.t. de scharnieren, inderdaad voor de volgende keer wat scherper op zijn.
En een paar pootjes of een plint had ik denk ik ook mooier gevonden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.