Festool CXS of Bosch accu boor?

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik heb zelf onlangs zo'n CXS aangeschaft ( http://www.woodworking.nl/showthread.php?11609-Nieuwe-tools-topic&p=234327&viewfull=1#post234327 ) en ik heb nu al veel spijt dat ik die niet eerder heb gekocht, een heel fijn en licht toestelletje waar ik nog bakken plezier ga van hebben ! Ik kan je deze alleen maar aanbevelen.
Mijn persoonlijke ervaring met blauwe Bosch beperkt zich tot een snoerloze boormachine en die is niet slecht maar ook niet meer dan dat...Op mijn werk hebben ze na een jaar of 5-6 blauwe bosch accu boor/schroefmachines en slagmoermachines alles de deur uitgedaan ( vroeger Makita maar dat was naar het schijnt nog erger ) , veel te veel problemen mee , slechte accu's ook naar ik hoor... Sinds een half jaartje volledig overgeschakeld naar Hilti , de tijd zal het uitwijzen wat dit gaat geven...
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Begrijp ik het nu goed dat wanneer je de CXS set neemt (Centrotec kop, gewone boorkop en hoekaanzet) dat de gewone boorkop op de hoekaanzet geklikt kan worden, want dat heb ik nergens in de gebruiksaanwijzing kunnen lezen?

Ik zou namelijk ook graag kleine normale dunne ijzerboortjes willen gebruiken om haaks te kunnen boren, bv voorboren voor kleine spaanplaatschroeven.

De centrotec boorsets die ik zie voor hout en metaal hebben geen heel dunne (1-3mm) boortjes.

Dat is inderdaad juist, je kan de gewone boorkop gewoon op de hoekaanslag zetten. En als je echt kort moet vijzen, kan je zelfs het bitje rechstreeks in de CXS steken zonder Centrotec of boorkop/bithouder. Bv in kastje van 30cm breed zeker handig!
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Bedankt, dan is zo'n product bespreking toch reuze verhelderend!

De reden dat ik een dergelijke machine wil is juist dat hij goed met kleine schroefjes en boortjes omgaat, want met mijn huidige 2,5kg zware blauw Bosch accu machine is de massatraagheid vd kop zo groot dat een meubelschroef al dol gedraaid is voordat de slipkoppeling aanspreekt en 2mm boortjes al bijna breken onder het machine gewicht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De C-greep van de CXS vind ik ideaal om precies te werken met kleine schroeven of boren, de palm van je hand ligt daarbij praktisch in het verlengde van de boorkop. Bij een T-greep ligt je hand duidelijk onder die lijn en is het moeilijker om recht te blijven en dan breek je kleine boortjes. Op zware machines is de T-greep beter want je grijpt ze vast op het evenwichtspunt, maar bij lichte machines als de CXS maakt dat niets uit.

Ik geloof niet dat je de Bosch kan terug brengen zoals bij Festool als hij je niet aanstaat (?), als je nog steeds twijfelt koop dan de CXS en als hij niet bevalt heb je twee weken om hem terug te brengen en geld terug.
Er zijn twijfelgevallen bij Festool zoals bij alle merken, maar de CXS is daar absoluut geen van. Het zou mij sterk verbazen moest je hem niet graag hebben.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Zou ik ook doen , ik zie dat die Bosh set 225 kost , dan is de meerprijs voor zo'n CXS setje met haakse kop niet zo heel veel meer ( 270 euro ), ga je zeker geen spijt van hebben.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je kunt ook nog kijken naar de Milwaukee BDDX (kit). Die komt ook met een excenter en hoekstuk en weegt 1,2 kg met batterij (300 gr meer dan de Festool). Het grote voordeel van de Milwaukee is dat deze dubbel zo sterk is dan de Festool (32nm vs 16 nm).


 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Nu ik hoor dat ook de boorkop (Chuck) op de haakse hoek past, ga ik toch voor de Festool. Ik heb een krachtige blauwe Bosch, ik zoek duidelijk een model voor het lichte exacte werk, schroeven en boren. Voor de rest heb ik de blauwe Bosch en twee handen��

Ik neem daar meteen de Festool verzinkboor bij met diepte aanslag, want ook deze zijn van een ánder merk nauwelijks te krijgen in een fatsoenlijke kwaliteit. Heb ze bv van Heller gevonden, maar die heeft weer geen diepte aanslag...
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het is de CXS geworden, in deze kit compleet met haaks hulpstuk. Binnenkort ga ik er een keuken mee in elkaar schroeven, maar nu al merk ik dat de machine zich zeer exact laat bedienen en wat ook handig is dat hij goed rechtop blijft staan.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb de afgelopen week mijn keuken in elkaaar gezet met de CXS en dat is zeer goed bevallen. De machine ligt goed in de hand en zonder hulpmiddelen heb je de neiging al vrij recht te boren, dit in tegenstelling tot mijn oude Bosch, waar de as scheef op het handvat staat. Fijn is ook dat hij goed rechtop blijft staan en niet omvalt. Het snelwissel systeem is ideaal, telkens de spaanplaatschroeven voorboren, van kop wisselen en schroeven maar. Ook handig is het haakse hulpstuk, om bv in ondiepe laden van binnenuit te kunnen boren en schroeven. Wat ik wel merk is dat dit haakse hulpstuk zich niet altijd even makkelijk laat plaatsen. De accu duur is zeer lang.

Hoe dit met andere moderne apparaten is weet ik niet, maar de aandrijving is zeer precies. Je kunt zeer gedoseerd kleine schroeven aandraaien zonder de schroef dol te draaien in het hout.

Kortom een aanrader.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.