Festool CXS of Bosch accu boor?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb een 9 jaar oude Blauwe Bosch GSR 12 VE2, destijds gekocht voor de renovatie van mijn woning. Een beul van een apparaat, nadeel is alleen dat deze erg zwaar is en kleine schroeven al snel doldraait.

Nu zie ik dat Festool een lichte machine heeft in de vorm van een 10,8v CXS machine. Nu heeft deze machine een stevige meerprijs vergeleken bij blauwe (10,8/12v) Bosch bijvoorbeeld.

Kent iemand de CXS en is deze zijn meerprijs waard vergeleken met machines die een vergelijkbare spanning gebruiken?
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Je kan ook gewoon de slip koppeling gebruiken, dan zal het wel meevallen met doordraaien... ;) Of passende bitjes gebruiken, ik zie ook zooo vaak mensen de verkeerde bits gebruiken en dan maar mopperen dat het allemaal een snot draait.

De linker combi op het plaatje is phillips, dan pak je de best passende "ph" bit uit je bakje
De rechter (let op het "extra kruis" op de kop en de extra riggel op het bitje) is een pozi, pak dan het best passende "pz" bitje uit je bakje...

phillips-and-pozi.jpg

Maarrum ik heb zelf laatst een metabo bs 18 quick gekocht, en vooral het "quick gedeelte" is echt mega handig. je kan de boorkop er af halen (en je boor laten zitten) en dan krijg je hex opname waar je zo je bitjes in steekt.
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik heb zelf ooit de CXS gekregen voor vaderdag en ben er toch wel heel tevreden over. Zeer licht, toch sterk en batterij gaat lang mee. Je kan hem snel aan de broek hangen tijdens het werken, zonder dat de broek afzakt :p Ik gebruik het wel voornamelijk voor schroeven, maar de 90 graden is dan bv wel heel handig. Voor boren in hout en steen heb ik een makita 18V. De fast fix gebruik ik wel maar zelden, heb bv geen boren die passen. Daarnaast heb je soms ook speciale lange bits bv voor pocketholes, die dan ook niet passen, waar je dan nog eerst de snelspanboorkop voor moet opzetten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Je moet inderdaad de juiste bits gebruiken, dat is beter voor de schroef en de bits zelf. Maar met kleine (meubel) schroefjes merk ik dat de massa vd kop zo groot is dat de schroef al dol ( meedraait in het hout ) voordat de slip aan spreekt. Ik draai het laatste beetje dan maar met de hand vast om te voorkomen dat ik de boel doldraai.

Het snel kunnen wisselen van boor en bit is wel supperhandig:cool:
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Rene,
ik heb jaren een Hilti TCD12 gebruikt (na ongeveer 15 jaren dienst heeft hij het begeven :() en vorig jaar een BOSCH GSR18VE2Li gekocht en ben er blij meer.
Kleine schroefjes zet ik altijd op laag toerental (knopje lichtjes ingedrukt, niet op volle snelheid) tot bijna aanslag en dan finaal vast met de hand (schroevendraaier) juist omdat deze schroefjes zo snel doordraaien in het hout.

Uiteindelijk ben ik van mening : koop waar je hart naar uitgaat en je bankkaart toelaat. Want als je het andere koopt en je hebt een "miniem" probleemje, dan ga je spijt hebben dat je het toch die andere niet gekocht hebt.

Jos
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Rene,
ik heb jaren een Hilti TCD12 gebruikt (na ongeveer 15 jaren dienst heeft hij het begeven :() en vorig jaar een BOSCH GSR18VE2Li gekocht en ben er blij meer.
Kleine schroefjes zet ik altijd op laag toerental (knopje lichtjes ingedrukt, niet op volle snelheid) tot bijna aanslag en dan finaal vast met de hand (schroevendraaier) juist omdat deze schroefjes zo snel doordraaien in het hout.

Uiteindelijk ben ik van mening : koop waar je hart naar uitgaat en je bankkaart toelaat. Want als je het andere koopt en je hebt een "miniem" probleemje, dan ga je spijt hebben dat je het toch die andere niet gekocht hebt.

Jos

Zeker (heel) mooie machine die Bosch GSR 18VE-2-Li (ik gebruik 'm ook erg graag ;)) maar wel 100% het tegenovergestelde van een 10,8 (tegenwoordig 12v) reeks waar het in dit topic over gaat...
De 10,8 is het lichtste machinetje, en die wat jij aangeeft is een van de zwaarste/sterkste (zeker in de 18v reeks).


Ik heb een 9 jaar oude Blauwe Bosch GSR 12 VE2, destijds gekocht voor de renovatie van mijn woning. Een beul van een apparaat, nadeel is alleen dat deze erg zwaar is en kleine schroeven al snel doldraait.


Nu zie ik dat Festool een lichte machine heeft in de vorm van een 10,8v CXS machine. Nu heeft deze machine een stevige meerprijs vergeleken bij blauwe (10,8/12v) Bosch bijvoorbeeld.


Kent iemand de CXS en is deze zijn meerprijs waard vergeleken met machines die een vergelijkbare spanning gebruiken?



Ik gebruik zelf graag de 10,8v reeks van Bosch Blauw. Met name de GSR 10,8 is echt een fijn apparaatje, en helemaal niet zo gek duur. Heb er 3, en ze worden (ook door anderen) veel gebruikt c.q. mishandeld. Ze staan hun mannetje, want er is d'r nog geen kapot gegaan ofzo. Ook de andere machines uit de 10,8 reeks vind ik fijn spul. Niets op aan te merken, en zeer tevreden over! Ik weet zeker dat je er geen miskoop mee doet. Maarja, dat doe je met die Festool natuurlijk ook niet :cool:

Grtz,

Atmoz
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Tja, vroeger (25jr+) kocht ik een metabo klopboor en die heb ik nog steeds. Later ooit een groene 9,6v Bosch gekocht om te schroeven. Toen daarvan de accu's defect waren, het was al niet veel, mijn huidige blauwe Bosch gekocht en deze vervangt in hout en metaal altijd de metabo met snoer.

Maar voor het schroeven en boren van keuken garnituur, maakt hij de boel kapot en kun je beter een schroeven draaier pakken uit voorzorg en dat wil ik gewoon niet meer.

Ik zal er nog eens een nachtje over slapen, maar ik ga in iedergeval voor een lichte en handige machine. Voor het grove werk ben ik reeds voorzien en een blauwe Bosch verslijt ik niet, alleen de accu's zullen het een keer begeven.

Op de site van Bosch valt overigens te lezen dat de 10,8V serie komt te vervallen en wordt vervangen door 12V versies. De accu's blijven compatibel, ea omdat de concurrentie dit ook doet...
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Op de site van Bosch valt overigens te lezen dat de 10,8V serie komt te vervallen en wordt vervangen door 12V versies. De accu's blijven compatibel, ea omdat de concurrentie dit ook doet...

Dat is marketingpraat. Alle accu's die gebruik maken van lithium cellen hebben hetzelfde voltage, namelijk 3,6V of een meervoud ervan (3 x 3,6V = 10,8V). Echter zijn ze in de VS (o.a. Milwaukee) begonnen om ze 12V te noemen. Een volle accu met lithium cellen kan namelijk kortstondig 4V leveren, waardoor 3 volle cellen geen 10,8V, maar 12V is. De rest van de tijd is het gewoon 10,8V. Maar vanwege marketing noemen ze het 12V, want een 12V-machine lijkt sterker dan een 10,8V-machine. Ze zijn gewoon hetzelfde...........
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De CXS is een fantastische machine. Ik heb er twee, wat nog meer plezier oplevert - boren met a, schroeven met b. Hij is heel licht en handzaam, kan op de meest onmogelijke plekken gebruikt worden (mede door het eigen hoekhulpstuk), werkt heel lang op 1 accu (en je hebt altijd een reserve paraat, want hij wordt met 2 geleverd).
Het enige nadeel is dat de bijgeleverd Jacobs chuck een beperkte opname heeft (ik meen 10 mm); maar als je Centrotec gaat, is dat iets wat je amper mist.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Waarom geen impact driver kopen naast je Bosch? voor schroeven DE machine in mijn ogen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Dat is marketingpraat. Alle accu's die gebruik maken van lithium cellen hebben hetzelfde voltage, namelijk 3,6V of een meervoud ervan (3 x 3,6V = 10,8V). Echter zijn ze in de VS (o.a. Milwaukee) begonnen om ze 12V te noemen. Een volle accu met lithium cellen kan namelijk kortstondig 4V leveren, waardoor 3 volle cellen geen 10,8V, maar 12V is. De rest van de tijd is het gewoon 10,8V. Maar vanwege marketing noemen ze het 12V, want een 12V-machine lijkt sterker dan een 10,8V-machine. Ze zijn gewoon hetzelfde...........

klopt, als je de site van Bosch beter leest staat er dat ook, het gaat om een naamsverandering, de techniek blijft hetzelfde. Zie https://www.bosch-professional.com/...verandering-van-10-8-v-naar-12-v-/faq_11.html
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Ik heb zowel de Festool cxs als de bosch 10,8 en de milwaukkee m12 deze laatste gaat er voor het doorsnee werkt mee lopen lichte doch zeer sterke machine die goed uitgebalanceerd is ik schroef hiermee tot 5x100 mm schroeven. De cxs gebruik ik alleen als precisie machine in keukenkastjes en meubels en vooral met de haakse kop is echter ook een dijk van een machine.
De bosch machines (had bijna alles van de 10,8 lijn gebruik ik niet meer. Machines zijn goed maar ik heb een bosch allergie ontwikkeld omdat hun service zeer slecht is dit heb je niet met milwaukkee en zeker niet met festool. Dat is mijn inziens het enige nadeel van Bosch
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien zijn ze met de tijd verbeterd maar ik had vroeger de kleine Bosch 10.8, die is dikker en langer dan je denkt, waardoor hij in het echt nogal wat beperkingen had wat betreft wendbaarheid tegen wanden of in hoeken. Ik had hem toen gekocht juist om geleiders vast te schroeven in een nauwe ruimte op meubels die ik in serie maakte, maar daar was hij uiteindelijk nogal slecht in.
Kon ook niet rechtop staan waardoor die al snel vol krassen stond. Na amper een jaar heb ik mijn collectie 10,8 bosch snel verkocht want de batterijen hadden sterk in capaciteit verloren, een jaar later waren ze onverkoopbaar zonder nieuwe batterijen.
Mijn CXS heb ik nu al 5-6 jaar en het is mijn favoriete machine, er is werkelijk niets dat hij niet kan. Je hebt altijd alle bits er op in het magnetische vak en de batterijen gaan bijzonder lang mee. Nog steeds de originele.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb zowel de Milwaukee M12 (klopboor + slagschroevendraaier) als de CXS.
Had deze set gekocht ter vervanging van mijn CXS omdat mijn batterijen, na 4 jaar, altijd zeer snel leeg waren.
En eigenlijk, ik gebruik nog steeds beide merken...
Milwaukee heeft een zeer sterke M12-lijn, maar de Festool is een zéér lichte, compacte machine.
Voor fijn schroefwerk gebruik ik de CXS, voor alle andere toepassingen de Milwaukee's.
De 4 Ah batterijen van Milwaukee gaan érg lang mee :)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zou gewoon zo'n boor-/schroefmachine eens in de hand nemen en voelen hoe de balans is. Zelf heb ik wat kleine handen en de Bosch 10.8 serie ligt voor mij lekker in de hand en de balans is goed. Vooral voor het indraaien van kleine schroeven vind ik de 10.8 serie perfect. De prijs van de Bosch is veel gunstiger als die van de Festool apparaten, zeker als ze ergens in de aanbieding zijn (Duitsland of Nederland). De oudste is zeker meer dan 10 jaar oud en werkt nog perfect, bij matig intensief gebruik.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb er nog eens over nagedacht. Ik heb meerdere gereedschappen van Festool, 2 schuurmachines, bovenfrees en inval cirkelzaag. Mooi spul maar met stevige prijs. Ik zie dat Bosch een vergelijkbaar apparaat heeft in de GSR 12V-15 FC, een apparaat met het Flexiclick systeem, waarmee je de boorkop kunt vervangen door haakse, of center of zeskant bit houders. Al deze hulpstukken passen op het haakse hulpstuk, je hoeft dus geen kostbare Centrotec boren ed te kopen om haaks te kunnen boren.

https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gsr-12v-15-fc-40359-ocs-p/

Deze machine kost ca 225,- zonder dat je daar dure speciale boren ed voor koet kopen die in het Centrotec systeem passen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet geen centrotec accessoires kopen voor de CXS, er zit standaard een magnetische bit houder op de boormachine zelf en op de haakse kop, op beide kan je de ouderwetse chuck zetten (en zo éénder welke boren gebruiken) of de centrotec chuck voor centrotec accessoires, "duurder" maar veel makkelijker in gebruik.

Als je bij de Bosch wil overgaan naar gewone boren dan moet je de ganse kop ook wisselen, dat is juist het voordeel van Centrotec, één lichte, korte kop waarmee je snel en makkelijk van accessoire kan wisselen zonder de verschillende koppen nodig te hebben.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Je moet geen centrotec accessoires kopen voor de CXS, er zit standaard een magnetische bit houder op de boormachine zelf en op de haakse kop, op beide kan je de ouderwetse chuck zetten (en zo éénder welke boren gebruiken) of de centrotec chuck voor centrotec accessoires, "duurder" maar veel makkelijker in gebruik.

Als je bij de Bosch wil overgaan naar gewone boren dan moet je de ganse kop ook wisselen, dat is juist het voordeel van Centrotec, één lichte, korte kop waarmee je snel en makkelijk van accessoire kan wisselen zonder de verschillende koppen nodig te hebben.

Begrijp ik het nu goed dat wanneer je de CXS set neemt (Centrotec kop, gewone boorkop en hoekaanzet) dat de gewone boorkop op de hoekaanzet geklikt kan worden, want dat heb ik nergens in de gebruiksaanwijzing kunnen lezen?

Ik zou namelijk ook graag kleine normale dunne ijzerboortjes willen gebruiken om haaks te kunnen boren, bv voorboren voor kleine spaanplaatschroeven.

De centrotec boorsets die ik zie voor hout en metaal hebben geen heel dunne (1-3mm) boortjes.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.