Tafelpoten in Deense stijl, pen-gat-wig?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Na x aantal snijplanken en andere kleine werkstukken zou ik graag terug aan iets serieuzer willen beginnen. Ik zit al even met een massief eiken salontafeltje in mijn hoofd, een druppelvormig blad uit kwartierse planken met schuine kant onderaan en poten met een stevige knipoog naar de Deense/Scandinavische stijl. Om mijzelf uit te dagen, en omdat ik het een functionele en zeer mooie verbinding vind, zou ik de poten aan het blad willen maken door middel van een pen-gat-wig verbinding (correcte benaming overigens?)





Ik heb geen meubelmakersopleiding genoten dus ik zou graag jullie meningen horen wat betreft de maten van de pennen. Doe ik er goed aan om slechts 5 mm over te laten aan de borst? En evenveel aan de buitenkant van de wig? De pen meet aan de buitenkant 8x3 cm en 4 cm hoog.





Zaag ik de pen best in met een Japanse zaag om de zaagsnede zo dun mogelijk te houden, of mag deze gerust 3-4mm breed zijn en verandert daardoor enkel de benodigde maat van de wig?

Ik ga er vanuit dat ik de poot best op deze manier uit een plank kan zagen? (de witte rechthoek zou de plank zijn zeg maar)





Ik heb de poot 12 graden gekanteld, lijkt me voldoende te zijn?
Andere tips of opmerkingen misschien? Ik hoor ze graag :)
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
De wig mag best een paar millimeter dik worden. Overdreven gesteld om het duidelijk te maken: een wig van fineerdikte doet niks en krijg je er ook niet ingeslagen. :eek:
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Waarom wil je 5mm over laten bij de borstlijn? Uit esthetisch oogpunt kan ik dat wel begrijpen, je wil de pen zo dik mogelijk laten zodat het meer opvalt? Voor de constructie zal het niet heel veel uitmaken, maar wellicht zijn hier andere meningen over.

Ik hou altijd het volgende aan:
Het gat maak je aan de bovenkant 1/2 pendikte breder. De gaatjes in de pen zet je op 1/4 van de penlengte(vanaf borstlijn) en 1/2 pendikte vanaf de kant. Zaagsnedes 2mm vanuit de zijkant, maar tot een zekere hoogte kun je hier natuurlijk best wel een beetje mee spelen. Net wat je mooi vindt.
Probeer de wiggen er tegelijkertijd in te slaan, zodat ze er beide even ver in gaan.
Deze zaagsnedes doe ik altijd met m'n japanse zaag. Breder moet vast ook lukken, alleen deze moet dan natuurlijk wel in verhouding staan met je gat in de pen.

Volgens mij komt dit uit een boek, weet alleen even niet meer welke...

Waarom zou je hem uit een plank willen halen en niet uit een balk? Op de manier hoe jij het wil heb je wel heel erg veel verlies!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Goede tips alvast, ook van de wiggen tegelijkertijd in te slaan.. Heel logisch, maar daar stond ik nog niet bij stil.

Ik heb al een balk van 200x25x5 cm die aan het acclimatiseren is, daar wou ik de poten zo uitzagen:





Vooral met het gedacht van de pennen in rechte lijn met de nerf te hebben eigenlijk, of maakt dit in principe weinig uit?

Ik realiseerde mij vanavond dat ik de pennen eventueel ook zo kan maken:





Zo zijn de zijkanten al perfect glad/recht en evenwijdig met de andere zijde.

Verder vond ik ook nog deze online:





Ik heb de zaagsnede dus aan de verkeerde kant van de gaten getekend.. Dat passen we nog wel even aan :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.