Achtkantige speaker maken

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Weet niet of deze tip al gegeven is: het lijmen van dit soort dingen is handiger en nauwkeuriger in twee delen (helften). De twee helften kan je nog even vlak schuren voordat je ze aan elkaar maakt. Dit is hoe ik het diverse houtbewerkers op internet het zie doen.

Volgens mij werkt dat met een pijp niet echt - je kunt een halve pijp die uit 3 of 4 segmenten bestaat niet goed klemmen. Een hele pijp daarentegen rol je op en bind je af met tape - een kind kan de was doen...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jaap, je proefmodel ziet er veelbelovend uit, dat belooft veel goeds.
Wat kan helpen in dit geval met verlijmen is zoals al genoemd werd met groeven maar ook handig en sneller is dat je per kant 2 kleine naaldspijkertjes erin slaat en een mm of 2 boven het hout afknipt.
Als je dan gaat verlijmen dan gaan de planken niet 'drijven' maar blijven ze goed op elkaar zonder weg te glijden.
Succes verder.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is goed gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag: is dit een bestaand speaker plan?
Is het berekend qua akoestiek en volume met betrekking tot de drivers die er in komen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij werkt dat met een pijp niet echt - je kunt een halve pijp die uit 3 of 4 segmenten bestaat niet goed klemmen. Een hele pijp daarentegen rol je op en bind je af met tape - een kind kan de was doen...

je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Wat ook helpt om een mooie dichte verbinding te krijgen, is de zaagsneden met de een lange schaaf een haaltje te geven om het oppervlak te zuiveren en echt recht te maken.

jaap
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Dat is goed gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag: is dit een bestaand speaker plan?
Is het berekend qua akoestiek en volume met betrekking tot de drivers die er in komen?
Dankjullie wel voor de bemoedigende reacties en tips!
Het idee om hem iets conisch te maken spreekt mij wel aan. Dan wordt het echt uniek. Maar hoe ga ik dat zagen op mijn zaagtafel? Dat moet dan uit de hand?

Het plan komt van de Visaton Fontana. De drivers gebruik ik van mijn Tannoy 633 D-30. Het is een gesloten kast en ik gok erop dat een gesloten kast wel iets groter volume mag hebben dan hij nu is, zonder gekke effecten. Het gaat mij om het rondstraal-effect. Ik ga de speakers gebruiken voor de tv en als rear-speakers voor mijn virtuele orgel (4 kanalen surround).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Ah. slim. :eek:

Wat ook helpt om een mooie dichte verbinding te krijgen, is de zaagsneden met de een lange schaaf een haaltje te geven om het oppervlak te zuiveren en echt recht te maken.

Yep. Hoewel dat bij slats van 1.5 m lang, 5 cm breed en 8 mm dun nog best tegenvalt...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij de hengelkoker die ik maakte deed ik het heel voorzichtig met een (Japans) minischaafje; dat ging precies goed ;-) De hoeken waren rechtstreeks van de zaagmachine al goed genoeg.

Voor 1 koker is het n beetje overkill om een futselplank te maken. Mocht ik het vaker gaan doen (niet heel waarschijnlijk, PVC pijp is een betere bescherming voor hengels; een houten koker is met name cosmetisch...) dan is dat zeker te overwegen.
 

WR1944

Oud hout
De achtkantige koker is ontworpen voor een specifieke speaker en heeft ook nog een aanvullende constructie ter verspreiding van het geluid.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/fontana/index.html

Het geheel is ontworpen om een zo optimaal geluid te geven. Je kunt niet zo maar afwijken van het origineel en dan verwachten dat het effect eender is als het origineel. Acoustiek is een wetenschap en er gaat veel expertise en experimenteren zitten in een goede geluidsweergever.

Het goed in elkaar zetten van een een houten achtkantige koker is geen garantie dat je met andere materialen dan het origineel een goed geluid krijgt.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ja dat weet ik. Ik heb al een prototype gemaakt en dat is goed uitgepakt. Ik kan de speakers achteraf laten meten en nog eea corrigeren met het crossoverfilter. De huidige Tannoy is een gesloten box en dat wordt deze ook en kan het volume zelfs hetzelfde laten.

Ik neem de gok en wil het gewoon proberen.IMG_20170219_152215.jpg
Ik vraag mij alleen nu af hoe ik hem ook nog conisch kan maken. Dan moet ik de 8 planken taps laten lopen, maar hoe zaag ik ze dan onder een hoek op de zaagtafel?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je neemt een plank die net iets langer is dan de plank die je wilt zagen, dan pak je een xtra lat die je er bovenop schroeft aan het ene eind zet je hem zo dicht mogelijk naar de zijkant toe.
Aan het andere eind zet je hem de helft van de afstand van de kant, die je de plank smaller wilt hebben. Aan het eind van die lat schroef je een stopblokje op de plank zodat als je er een plank oplegt deze niet door kan schuiven.
Dan leg je de te zagen plank er bovenop en zaagt met de onderliggende plank tegen de aanslag de plank aan 1 kant scheef. Als je dat met alle planken hebt gedaan, stel je de lat op de breedte die je er werkelijk vanaf wilt hebben en leg je de reeds gezaagde planken er 1 voor 1 weer op en zaag je de 2de kant.
Ik hoop dat onderstaande tekening het verhaal een beetje duidelijker maakt...

Zaag-Jig.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik kan het mis hebben Fantic, maar zo als jij het nu heb getekend, zou de zaag twee kanten op moeten kantelen, anders zit de tweede schuine kant verkeerd om. Of ik zie iets over het hoofd!
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ja geniaal! Helemaal helder.
Bedankt voor de aanwijzing Fantic!

Trilliwilli heeft wel gelijk. Ik zou eigenlijk 2 mallen moeten maken of de latten verplaatsbaar van rechts naar links?

Heb jij een tol als avatar William?
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Klopt, had ik over het hoofd gezien, 't was laat zeggen we dan maar, maar het idee was de lat op 2 plaatsen vast te zetten, je hebt niet meer dan dat nodig en dat is natuurlijk de truuk door in stap 2 de lat bovenaan op de volle breedte te stellen en onder tegen de kant. Leg er wel ff een plank zodat je kan zorgen dat de lat in stap 2 op hetzelfde punt de zijkant raakt. Als je brgrijpt wat ik bedoel.

Mocht dat uiteindelijk toch niet helemaal 100% uitkomen krijg je een iets verloop op de boven en onderkant.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Dat is heel mooi gemaakt William! Met liefde gemaakt zullen we maar zeggen :).

Kan het ook met een "tapering jig" en dan de te zagen plank omdraaien?

Naamloze afbeelding.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Klinkt op zich logisch. Maar dan is het lastig om de afwijking alleen op die twee niet gelijmde naden te krijgen. Ik heb het in meerdere filmpjes op YouTube voorbij zien komen, als ik het goed heb onthouden wordt het echt in twee helften gemaakt. Zal nog wel eens wat opzoeken.

Edit:
Frank Howarth lijmt het wel tegelijk: https://youtu.be/kXdnikOJJE0?t=5m10s

Mathias Wandel doet het wel afzonderlijk, maar wel bij een vorm die lastig in één geheel te lijmen is:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.