Achtkantige speaker maken

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Beste houtliefhebbers,

ik heb het plan om 2 speakers (96 cm hoog en 20 cm doorsnede) te maken: een achtkantige houten buis van 16 mm mdf of multiplaat, vorm (die ze ook bij zelfbouwtelescopen gebruiken).
Ik ben hobbymatig aan het frezen en heb een zelfgebouwde freestafel in mijn werkbank ingebouwd met een Parkside bovenfrees.
Nu heb ik begrepen dat je die kunt maken van 8 plankjes die afgeschuind moeten worden op 22,5 graden en dan lijmen met behulp van tape. Ik denk dat op de (bouwmarkt-)zaagtafel niet echt goed lukt.
Ik kan bijna nergens zulke frezen vinden, alleen op Aliexpress voor nog geen 5 euro per stuk. De prijs is wel leuk, maar heb vragen bij de kwaliteit. Ik zal er geen kilometers mee gaan frezen, maar veiligheid vind ik wel belangrijk.

Zouden jullie die Chinese freesjes gewoon gebruiken of hebben jullie andere ideeën om een achtkantige houten buis te maken?
Fontanaeben.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Je zou kunnen overwegen om een jig/hulpstukje te maken wat je platen in 22.5graden op een gewone rechte frees aan laat lopen.
Alternatief kan buigmdf zijn met wat binnenringen of gewoon een simpele zaagtafel met een nauwkeurige hoekmeter (a 40,- euro ofzo i.e. Wixey).
Chinese freesjes lijken me niet onveiliger dan andere zolang je ze maar normaal belast.

Success!!!!!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
buig mdf is niet handig voor speakers (je wil juist massief/massa)
Freesjes van China (ali) zijn zo slecht nog niet ! enkele maanden geleden een tafel van samengesteld houd (mahonie, eiken, noten, wenge etc) aan weerst kanten 2 lagen afgefreesd (oppervlakte ca 2,2 mtr)

Al bij Ecotools gekeken ?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Jaap,
Zo'n achtzijdijge koker kun je maken met een zogenaamde birdsmouth verbinding van 45 graden aan één zijde van iedere plank. Ik heb er zelf eens een proefje mee gemaakt nadat ik het op het internet had gevonden. Die verbinding is eenvoudig te zagen maar kan ook met speciale freesjes gemaakt worden. Deze vond ik toen ik zocht op birds mouth. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=45160&cat=1,46168,69435,46174Birdsmouth koker.jpg

Deze verbinding is heel eevoudig te fixeren met touwtjes of spanbanden tijdens het lijmen omdat de planken als het ware in elkaar grijpen. Deze techniek schijnt o.a. gebruikt te worden voor het maken van holle masten.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Je zou ook je plankjes onder een hoek van 22,5 graden langs een rechte frees kunnen halen.
Met een paar wiggen een mal maken die over je freestafel glijdt.

Dan kan je er ook gelijk een gleufje in frezen om lamello's te gebruiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb laatst een 6-kantige hengelkoker van western red cedar gemaakt, waarbij de latten aan beide kanten onder een hoek van 30 graden afgeschuind moesten worden. Gewoon op mijn Bosch PST zaagtafel gedaan (wel de hoek van het zaagblad met een digitale hoekmeter afgesteld. Leverde prima passende latten op, zonder naden of wijkingen verlijmd. Ik zou daarvoor dus niet met een frees(tafel) gaan knoeien maar gewoon je zaagtafel gebruiken.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Maak hem ook wat kegelvormig heb je geen moemenswaardige resonantie. Ook een profieltje
aan de binnenkant vergroot volledige luchtdichte afsluiting.
 

WR1944

Oud hout
Oei, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik heb gewoon 8 of 6 mm. Gaat dit passen?

Het feit dat er een spantang van 6 of 8 mm mogelijk is lijkt me een indicatie dat de bovenfrees mogelijk ook te licht is voor een dergelijke operatie.

Met een zaagtafel is het goed te doen. Afstellen met een digitale hoekmeter is dan wel te verkiezen boven een mechanische methode.

De constructie laat een open pijp zien. Luchtdichtheid is dan geen vereiste maar wel een goede verlijming en een acoestisch "zwaar" materiaal zoals MDF.

Ik vermoed dat het principe de laagweergave versterkt door de orgelpijp-werking en de verticale opstelling het geluid meer verstrooid.

Laat het maar weten als alles in elkaar zit hoe het klinkt.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Jaap,
Zo'n achtzijdijge koker kun je maken met een zogenaamde birdsmouth verbinding van 45 graden aan één zijde van iedere plank. Ik heb er zelf eens een proefje mee gemaakt nadat ik het op het internet had gevonden. Die verbinding is eenvoudig te zagen maar kan ook met speciale freesjes gemaakt worden. Deze vond ik toen ik zocht op birds mouth. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=45160&cat=1,46168,69435,46174

Ook die frezen hebben een schacht van 1/2 inch.... Hoe heb jij die gebruikt? Mijn frees kan alleen 6 of 8 mm hebben (Parkside).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou met de zaagtafel gewoon een proefstukje maken en dan kijken hoe nauwkeurig het is.
Als het nauwkeurig genoeg is dan kan je 8 plankjes maken.
Zo niet dan heb je en probleem want dan kan ook de methode met een jig op 22,5 graad niet denk ik want hoe maak je een jig die dan wel nauwkeurig genoeg is?
Wel zoals al eerder gezegd werd goed uitmeten voor je gaat zagen want ik zou de afstelling op je tafel niet vertrouwen.
Tenslotte, als je 'm daarna weer op 90 graden zet controleer je het ook met een blokhaak neem ik aan.
 
Laatst bewerkt:

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ik heb een proefmodelletje gemaakt op de budgetzaagtafel. Niet slecht -al zeg ik het zelf.De lijm en de kit zullen de rest wel doen denk ik. Nu nog een keer en dan met 19mm MDF. .20170322_211950.jpg 20170322_211832.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Weet niet of deze tip al gegeven is: het lijmen van dit soort dingen is handiger en nauwkeuriger in twee delen (helften). De twee helften kan je nog even vlak schuren voordat je ze aan elkaar maakt. Dit is hoe ik het diverse houtbewerkers op internet het zie doen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Zo te zien ben je er wel uit, zagen en lijmen. Ben benieuwd hoe ze eruit komen te zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.