hoe carnauba wax verwijderen ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo,

Ik heb een schaal die mislukt met het beal system als afwerking.
Op internet heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden hoe men deze wax van hout kan verwijderen.

Heeft iemand dit al eens echt gedaan en het belangrijkste.... hoe en waarmee ?

Peter
 
ik verdun mijn carnaubawas altijd met wat terpentine en een aantal andere stofjes. Misschien eens gewoon met terpentine proberen dus?

Ik heb echter ook al een aantal schalen gehad waar een aantal druppels water op gekomen waren. Dat bleek ook behoorlijk in de carnaubawas te hakken...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat is er mislukt?
Ik heb een schaal net afgewerkt met een mengsel van carnaubawas, tungolie en terpetijn. Maar als laatste afwerking zitten er nu toch twee laagjes tungolie over.
Carnaubawas is zoals René al aangaf gevoelig voor water.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kijk uit met terpentine. Het verdund wel, maar dringt ook met je was dieper in je hout.
Kan je hem niet opnieuw opspannen en schuren?

Idd. een was/vet kun je maar moeilijk met een oplosmiddel uit een poreus oppervlak uitspoelen. Hoe dikker en dichten het substraat is hoe moeilijker het gaat/hoe meer oplosmiddel met de was juist verder het materiaal intrekt als gevolg van capillaire werking. Dat is ook de reden dat je vetvlekken nog wel redelijk uit kleding kunt krijgen met wasbenzine, maar ingetrokken was in hout vrijwel niet meer... Ik zou ook denken dat schuren/mechanische verwijdering van het hele oppervlak waar de was in zit, de enige oplossing is. Of herhaaldelijk verhitten met een absorbens (vloeipapier) tegen het hout aan gedrukt...
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Probeer eens met spiritus waar een scheutje ammonia is toegevoegd. Troep verwijderen met oude Lappen. Zonodig herhalen tot het
niet meer glimt als je er met nagel over gaat.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Wat is er mislukt?
Ik heb een schaal net afgewerkt met een mengsel van carnaubawas, tungolie en terpetijn. Maar als laatste afwerking zitten er nu toch twee laagjes tungolie over.
Carnaubawas is zoals René al aangaf gevoelig voor water.

Het is pure Carnaubawas (beall system) ik heb het er te dik op gedaan en de ondergrond is niet goed geschuurd (denk ik)
Verder ben ik van gedachte veranderd voor deze schaal.... ik wil hem/haar helemaal in-oliën zodat deze te gebruiken is als saladeschaal.

Henk en Nico...... Ik ga jullie advies opvolgen. De logica van het verder indringen van de was door een oplosmiddel is duidelijk en zeer aannemelijk.
Dus ga ik het met schuren proberen..... ik zal het eindresultaat hier plaatsen.

Allen bedankt voor de hulp.

Peter.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Misschien werkt Aquamarijn clien-s intensiefreiniger. Daarmee heb ik mijn solim-wax vloer helemaal kaal gekregen, al bestaat die wellicht slecht deels uit carnaubawas
 
Het is pure Carnaubawas (beall system) ik heb het er te dik op gedaan en de ondergrond is niet goed geschuurd (denk ik)
Verder ben ik van gedachte veranderd voor deze schaal.... ik wil hem/haar helemaal in-oliën zodat deze te gebruiken is als saladeschaal.

Henk en Nico...... Ik ga jullie advies opvolgen. De logica van het verder indringen van de was door een oplosmiddel is duidelijk en zeer aannemelijk.
Dus ga ik het met schuren proberen..... ik zal het eindresultaat hier plaatsen.

Allen bedankt voor de hulp.

Peter.

Als je schuurpapier niet meer vol loopt zit je goed. Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.