Tv kast probleem met opliggende scharnieren

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Beste forummers,

Onlangs heb ik een tv-kast gemaakt. Ik heb tussen de twee deuren een ruimte aangehouden van 2mm. Nu heb ik de scharnieren geboord en de deuren in de kast geplaatst. De deuren kunnen niet dicht doordat ze tegen elkaar komen. Aan de zijkant lijnen de deuren niet mooi uit.

Ik heb de scharnieren al naar de maximale stand gedraaid.

Weet iemand wat ik fout heb gedaan of misschien anders kan/moet doen?

Ik heb bij de plaatselijke Formido opliggende scharnieren van het merk Sencys gekocht en de afstanden van de mal aangehouden.

Bedankt voor jullie reactie alvast!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Graag een foto.
Heb je potscharnieren / keukenkast scharnieren gebruikt? Deze zijn er in 3 hoofduitvoeringen: deur erin, half opdek en volledig opdek.
Hoe dik zijn de deurtjes?
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Beste Ronald,

Bedankt voor jouw reactie. Hoe plaats ik een foto )-:

Het zijn opliggende scharnieren en de deuren zijn van 18mm MDF
 
P

Pel

Guest
Dat moet m.i. toch af te stellen zijn, echter als de deuren te groot zijn, dus te weinig speling hebben dan past het niet. Heb je de deuren niet eerst af gehangen voordat je ze geschilderd hebt?

Groet Pel.
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Bedankt Pel!

maar de deuren kunnen niet verder naar de buitenkant. De afstelling staat op de uiterste stand en toch blijven de deuren zowel links als recht een mm of 2 a 3 binnen de zijkant vallen. Als ze allebei iets om zouden gaan zouden de deuren gewoon dicht gaan. Ik kan er wel een stuk afzagen en opnieuw frezen, maar dan lijnen ze aan de zijkant nog steeds niet mooi uit.....
 
P

Pel

Guest
Moeilijk te bepalen aan de hand van wat foto's, maar heb je de scharnieren wel goed geboord? Als je een deur bijvoorbeeld alleen de rechtse goed afhangt dan kun je m.i. zien wat er fout is gegaan?

Groet Pel.
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Ze hebben een identiek probleem. Daarom denk ik dat het in de scharnieren zit. Zijn die plaatjes universeel? Anders ga in inderdaad voor andere plaatjes kijken. En mocht dit niet het geval zijn zal ik andere scharnieren bestellen. Dank voor het meedenken tot zover!
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
De afstand van het potgat tot de rand kan per type scharnier verschillen. Staat meestal op de verpakking of in een (online) handleiding. Heb je de juiste afstand tot de rand van het deurtje voor een volledig opdek deur?
Plaatjes bestaan zoals hierboven aangegeven in verschillende diktes. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Hoewel ik het vreemd zou vinden als er standaard een dikke plaat bij zit.
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Mmmm denk dat ik toch maar gewoon nieuwe scharnieren ga bestellen. Moet ik wellicht de bestaand potgaten dichtzitten )-:

Hoe kan ik dit het beste vullen zodat ik ze weer opnieuw kan boren?
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Niet dat het slechte scharnieren zijn die je gebruikt hebt maar ik zou in het vervolg Blum of Hettich scharnieren nemen. Deze zijn wel iets duurder maar ook degelijker en makkelijker af te stellen. Verder gaat het wel met 2 mm ruimte tussen de deuren maar is het wel minimaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.