klauwplaat gaat niet meer open.

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
Ik ben in het bezit van een klein metaaldraaibankje, een Emco Unimat 3 met daarop o.a. een 3 klauw gemonteerd.
Ik gebruik dit bankje voornamelijk om drijflichaaampjes te draaien uit balsa voor dobberbouw.
Ik klem dan een stukje balsja op een metalen asje en dmv malletjes draai ik dan diverse modellen.
Het metalen asje wordt vastgezet in de 3 klauw zonder hiervoor kracht uit te oefenen.
Nu krijg ik mijn 3 klauw niet meer open. Heb die van het bankje afgehaald en een nacht in de kruipolie gelegd,
echter zonder resultaat.
Misschien hier iemand met een oplossing en wat de reden kan zijn waarom die 3 klauw niet meer open gaat.

20161102_155208.jpg
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Kan zijn dat hij wat "gewrongen" zit, op de klauwen staan nummers of aanduidingen (1,2,3 of I, II, III), al eens geprobeerd met een nylon hamer op volgorde op de klauwen te tikken ?
 

WR1944

Oud hout
Als de klauwen niet in de juiste volgorde zijn geplaatst dan staan de bekken zo ver uit het midden dat er absoluut niet mee te draaien valt.
Ik vermoed dat er wat draaisel in de klauwplaat terecht gekomen is. Ook zou het kunnen zijn dat door gebrek aan regelmatig smeren het mechaniek wat stroef loopt.
Je kunt de sleutel in een gat steken, het centrale deel met het vierkant met iets zwaars ondersteunen en met een klein hamertje op de uiteinde van een hendel tikken.
Als dat gelukt is dien je de klauwplaat goed schoon te maken van binnen. Als je het aandurft kun je de klauwplaat demonteren en proberen uit te vogelen waarom het blokkeerde. En dan goed van smeerolie voorzien.

Ik heb een Unimat 5 en mijn klauwplaat lijkt iets groter maar zal kwa constructie nauwelijks afwijken.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Hallo Ed,
Ik ken de Unimat 3 vrij goed en ben bekend met de drieklauw, daarom toch even vragen:
Hoe probeer je hem los te draaien? Met de hand of met de bijbehorende pennen? Met de pennen kun je veel meer kracht uitoefenen.

Verder kan er niet zoveel mis zijn, misschien inderdaad wat vuil, maar dat zou toch los te draaien moeten zijn.

Groet,
Wouter
 

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties.

@ Bean Met de pennen losdraaien gaat van geen meter. Zit gewoon muurvast. Nooit problemen mee gehad.

@ Bprosman. Bedoel je dan van "binnenkant" naar "buitenkant" tikken met een nylon hamer?

@ WR1944. De klauwen zitten in de juiste volgorde. Zou goed kunnen dat jouw vermoeden juist is, dat er wat slijpsel in de klauwplaat terecht is gekomen.
Bij het schuren van balsa komt namelijk heel veel fijn stof vrij wat zich dan waarschijnlijk heeft opgehoopt.

Ligt wederom in de kruipolie en dan morgen maar de tip van Bprosman maar eens proberen. Ben benieuwd.

Iedereen, nogmaals bedankt voor de tips !!!!!!!!
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nog even verder gesnuffeld maar de klauwplaat wordt door middel van de geribbelde schijf vast- en losgedraaid. Dat kan met de hand maar er zijn ook twee pennen die je in de gaten van de ring en de klauwplaat kunt steken. Uit het verhaal van de vraagsteller is niet duidelijk of deze pennen gebruikt zijn. Als dat niet het geval is dan dien je passende pennen zien te vinden zodat je meer kracht kunt zetten.

Emco 3 klauwplaat.jpg

Dit is een vergelijkbare klauwplaat met de twee pennen.
Als je ze met de pennen en met de hand niet los krijgt wordt het weer tijd voor het hamertje.
 

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
@WR1944 Ter aanvulling, ik heb de originele pennen gebruikt, maar is met geen mogelijk los te krijgen. Vanmiddag met een hamertje aan de slag.

Heb het klauwplaatje altijd open en dicht kunnen draaien met mijn handen. Geen probleem. De paar laatste maanden lukte het mij niet meer
om het metalen asje goed vast te zetten dmv mijn handen alleen. Ben toen de pennen gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
Ik maak (schuif / vlok) dobbers niet van balsa maar van abachi - dat kun je gewoon tussen de centers spannen. En heeft het voordeel dat je minder lood nodig hebt voor een bepaald totaal werpgewicht.

Bedankt voor de tip! Abachi heb ik nog nooit van gehoord.
 

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
De truc met het hamertje heeft gewerkt :)
Zit toch wat fijn balsa stof tussen de bekken.
Alles goed schoongemaakt. Zie voor de rest toch geen oneffenheden.

Bij deze wil ik iedereen van harte bedanken voor jullie hulp!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met al dat schuurwerk aan je balsa loop je het risico dat er niet alleen balsastof, maar ook slijpsel van je schuurpapier in het mechaniek van je klauw zit. Nog een voordeel van abachi: dat kun je met normaal draaigereedschap vormgeven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Er werd geopperd voor de klauw goed te smeren, maar is dat wel een goed idee? Over het algemeen zijn smeerolie en houtbewerkers niet zo een goede vrienden.
Is het niet beter om een 'droog' smeermiddel te gebruiken om zo aankoeken van stof te vermijden?
 

edje51

Nieuw lid
28 sep 2013
7
0
WD40 heb ik staan. Grafietpoeder waarschijnlijk ook nog. Dat gebruikte ik vroeger om mijn sloten te "smeren".
Zal dan toch grafietpoeder worden. Alles is goed schoon en droog nu. Van de week weer terug in elkaar zetten.

Bedankt voor de adviezen en tips !!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Er bestaan speciale droge smeermiddelen. Ik heb een product van CRC (de naam is ondertussen onleesbaar) wat ik 20 jaar geleden gekregen heb in een bedrijf wat spuitbussen afvult. Werkt prima, alleen stinkt het behoorlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.