Welk hout zouden jullie gebruiken?

vincentmdr

Nieuw lid
7 mrt 2017
7
0
Hallo allen,

ik ben bezig met een stapelbare bed bank (nagemaakt van een ontwerp dat ik online vond) namelijk deze: https://www.suiteny.com/product/detail/bedroom-beds/guest-bed-403
In sketchup heb ik al het ontwerp uitgetekend zoals jullie in de bijlage kunnen zien.

stapel logeerbed.jpgstapel logeerbed2.jpg

Nu ben ik als onervaren meubelmaker benieuwd welk hout jullie adviseren en waarom. Het hout mag wel een kleur krijgen maar ik wil wel de mooie nerven eruit laten komen.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!

groetjes
vincent
 

vincentmdr

Nieuw lid
7 mrt 2017
7
0
Ja oke.. ik maak het voor een bekende van me en die wilde weten wat het ongeveer zou gaan kosten dus vandaar mijn vraag.. maar 400 a 500 euro zou moeten lukken denk ik.. De prijs mag ook meegenomen worden in het advies overigens!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik keek even op de lnk en hun leveren het in allerlei soorten.
Als je het niet te duur wilt maken kijk dan op mp voor een oude eettafel(s) in massief hout.
Als je wat geduld en geluk hebt koop je die voor weinig (50 a 100 euro) of soms gratis en die zaag je in de maten die je nodig hebt.
http://www.marktplaats.nl/z/huis-en...=S,32&attributes=M,10102&startDateFrom=always
Ik zou met de persoon even overleggen want je hebt natuurlijk ook te maken met de rest van het interieur.
Als het niet zoveel uitmaakt en je wil een mooie tekening dan kan je denken aan bijv kersenhout of bijv palisander of noten als het wat donkerder moet zijn.
Je zet het in de olie en dan blijf je de mooie tekening van het hout zien.
Hier wat info voor toepassingen en afbeeldingen zodat je wat beter op ideëen kan komen
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase
https://www.google.nl/search?q=afbe...ff7drSAhVKSRoKHaesBS0QsAQIMQ&biw=1600&bih=770
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
als je creatief bent, eiken vloerdelen
verlijmen en je hebt ze dubbel dik, als je een beetje met je zaagwerk/lijmen oplet zie je niks van de groeven die aan de onderkant zitten
Vuren kan ook nog wel, worden zat bedden van gemaakt
 

vincentmdr

Nieuw lid
7 mrt 2017
7
0
Bedankt voor je tip van de eettafels Willem, ik ga eens kijken inderdaad!
Ook de eiken vloerdelen zijn misschien wel een optie ja. En vuren heb ik ook overwogen maar ik heb het idee dat vurenhout best wel veel kan gaan werken waardoor het misschien krom kan trekken? Dit zeg ik uit mijn ervaring met steigerhout namelijk. Of moet ik dan op zoek naar extra gedroogd vuren bijvoorbeeld?
 

vincentmdr

Nieuw lid
7 mrt 2017
7
0
Ik vond zelf planken van iroko hout. dit vind ik zelf wel mooi en zou volgens mij ook wel geschikt zijn?
iroko.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
In je link staat al het een en ander aan houtsoorten vermeld: beuken, eiken, walnoot. Maar eigenlijk maakt het nauwelijks uit, zolang je maar geen extreem lichte houtsoort als bijv. balsa gaat gebruiken. Kies gewoon iets dat de opdrachtgever mooi vind en kan betalen.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Heb je al een plaatje voor ogen hoeveel van dit soort planken je nodig hebt? Dan gaat je 500 EUR er waarschijnlijk redelijk snel aan.
 

vincentmdr

Nieuw lid
7 mrt 2017
7
0
Ik denk dat ik 1 compleet bed kan maken van iets minder als 15m1 (kopmaat 25x200). Bij een lokale houthandelaar kan ik kunstmatig gedroogd vuren kopen voor 5 euro per m1 dat komt globaal op 90 euro
als ik eikenhout bestel bij een andere houthandelaar kost me dat even meer als 300 euro. Dus voor 2 bedden eikenhout ga ik het inderdaad niet redden met 500.

Ik gok dat het vuren gaat worden.

Bij kunstmatig gedroogd vuren hoef ik me weinig tot geen zorgen te maken over de werking van het hout klopt dat?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou zeggen: kijk eens rond. 20 euro per meter lijkt me redelijk veel voor dergelijke eiken planken.

En hout werkt altijd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je kan kiezen tussen nieuw vuren of gebruikt hardhout dan zou ik kiezen voor hardhout want waarom nieuw hout van de handelaar waar je duur voor betaald en het is beter voor het millieu als je oud hout gebruikt maar hoe belangrijk je dat vindt is aan jou natuurlijk.
Hardhout verwerkt fijner en is een stuk steviger, gaat langer mee en vaak ook mooier. (alhoewel dat natuurlijk persoonlijk is)
Tegenwoordig gebruikt men van alles om meubels mee te maken tot en met vuren en pallethout aan toe maar als je naar de geschiedenis kijk van het meubelmaken dan kom je eigenlijk altijd meubels tegen van hardhout.
Het heeft een reden dat vurenhout in de meeste gevallen niet voor de meubelmakerij wordt gebruikt dus kijk bij de link voor toepassingen van het hout en daaruit kan je afleiden welke houtsoorten het meest geschikt zijn.
Daarnaast heb je te maken met fijnheid van nerf bijv wat ten goede komt van het afwerken.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik vond zelf planken van iroko hout. dit vind ik zelf wel mooi en zou volgens mij ook wel geschikt zijn?
Bekijk bijlage 61234
Probeer exotisch hout zoveel mogelijk te vermijden!
Er is een ruime keuze aan prachtig inlands (of Europees hout) beschikbaar.
In Nederland zijn er verschillende zagerijen waar je terecht kan voor lokaal gezaagd hout.
Die exotische houtsoorten zijn meestal ook niet zo fijn om te verwerken. Bewerken geeft veel stof dat bovendien giftig kan zijn en allergische reacties veroorzaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.