Geheel zelfvoorzienend

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op dit moment word onze Nuon warmte aansluiting verwijderd, daarmee zijn we dan voor meer dan 100% zelfvoorzienend (we houden zelfs over)

Op het dak 20 zonnepanelen goed voor een jaar opbrengst van ruim 6250 kw/u (2016)
In de huiskamer een houtkachel die de boiler voed (800 liter)
In de boiler een electrische heater van 3kw (backup)
Op de zuidgevel 75 4Flex Heatpipes

Vandaag is de installatie afgerond en volledig in bedrijf
Voor het testen heeft de kachel een paar uur gebrand en de rest komt uit de collectoren en de boiler staat op 69,5 graden :)

Hoe groen wil je het hebben... :)
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Maar je hebt nog wel een enorme netaansluiting nodig.
Of heb je een garage vol batterijen?

'Zelfvoorzienend' is m.i. niet aan de orde.
Wel leuk dat je zelf veel produceert.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ja , exact, dat zijn evacuated tubes (vacuum buizen). Prachtig materiaal, lang naar gekeken om zwembad te verwarmen, maar te kostelijk.
Uiteindelijk zelf iets gebouwd en nu verwarm ik gratis mijn 12.000 liter zwembad :)
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Seg, en die houtkachel die de boiler voed, heb je daar ook wat meer info over?
Het systeem, de investering....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
en hoe houd je de boiler in de zomer warm? ga je je houtkachel stoken of gebruik je dan de elektrische backup? Krijg je daar een bad mee vol in de zomer?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die houtkachel is heel mooi maar waarschijnlijk niet toereikend
Dat wil zeggen de verhouding is verkeerd (wist ik niet toen ik hem kocht, maar al doende leert men)
Die is 14kw (ruim voldoende) maar daarvan is 10kw stralingswarmte en 4kw naar het water...dat kan wel eens wat te kort zijn, andersom zou wel goed zijn
We hebben al een kachel gezien van 13,6 die 10kw naar het water doet, dus het kan wel

We hebben voorlopig heel veel stroom over (op dit moment zo een 2750kw) en dat word nog meer deze zomer
Voor komende winter zullen wij (daar waar nodig) gewoon de electrische verwarmer inschakelen als ondersteuning
Daarna beslissen we of we uitkijken naar en andere kachel of deze houden

De investering was 12K, daarvan krijg je via subsidie ruim 2k terug
Het restant hebben we laten financieren (10K) waarvan de aflossing slechts enkele euro's scheelt met wat we aan de energie maatschappij betaalde
Na 8 jaar is het geheel betaald en gaan we er dus flink op vooruit

In de zomer hebben we heatpipes scheppie
deze stonden een kwartier geleden nog 78,5 graden warmte in de boiler te pompen :) en dan is het nog geen eens zomer
800 liter, ja daar krijg je wel een bad mee vol (het moet nog terug gemengd worden naar prettigere gevoels temperatuur ;))

Bram hoe doe je dat nu met zelf bouw, ik neem aan alleen voor de lente/zomer periode ?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Toxiq, ja klopt hoor, enkel in de warmere dagen. Voor mij is dat voldoende gezien ik geen nood heb om te zwemmen als het koud of bewolkt is.
Slakkenhuizen gebouwd met polyethyleen buizen van 16mm , via eigen gebouwd manifold wordt dit vanuit de zwembad filter naar boven gepompt op het dak en zo verwarmd.

Vorige zomer heb ik gans de zomer lang mijn zwembad op 29° gehouden met 2 zo'n paneeltjes, deze zomer komen er nog 2 bij dus zal makkelijk tot 32° kunnen gaan
continue. S'ochtends bij eerste ingebruikname had het water 21°, om 15u in de namiddag was dit al 27° , en de volgende dag naar 29° en zo gans de zomer gehouden.

Staan op de planning : voorverwarming via zelfgebouwde kachel (voor het eenmalig vullen van het bad met warm water) en composthoop-verwarming is ook een aankomend experiment :)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Maar je hebt nog wel een enorme netaansluiting nodig.
Of heb je een garage vol batterijen?

'Zelfvoorzienend' is m.i. niet aan de orde.
Wel leuk dat je zelf veel produceert.

Misschien is nul op de meter een betere omschrijving.

Vind het wel top hoor Jeroen, alleen al dat je deze moeite ervoor doet in een bestaande woning:cool:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
mooi hoor dit, denk dat er weinig dingen zijn waar je nu beter in kan investeren dan dit. Zeker gezien alle eisen die op komst zijn, en de subsidies die er nu nog zijn.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Netjes hoor, hier gebruiken we nog een beetje gas maar bergen minder als vroeger. En we produceren elektriciteit, meer dan we gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Staan op de planning : voorverwarming via zelfgebouwde kachel (voor het eenmalig vullen van het bad met warm water) en composthoop-verwarming is ook een aankomend experiment :)

Dat is verloren moeite.Velen zijn je voorgegaan, maar zonder resultaat. Als je warmte gaat onttrekken aan de composthoop valt het gistingsproces stil. Bij grotere installaties voor waterzuivering en vergisters voor biogas wordt zelfs warmte toegevoerd (restwarmte van de wkk/gasmotor) om het proces te versnellen.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Maar ehhhh toch wel nog een analoge meter anders is terug leveren ook niet bar interessant!

Binnenkort hier 8kw wegleggen dan gaan we voor het groene keurmerk der meubel fabrikaat :)

Maar goed bezig!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inderdaad analoog, we produceren zo een 6250 kw/u per jaar en gebruiken er 3500
De overige KW gaan we opmaken aan warmte

Ieder zo zijn ding Mans, er zijn zat landen waar je niks anders ruikt (en ik vind het lekker) want daar stoken ze vooral op hout of kolen
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik snap niet hoe je in de maanden van circa november tot maart kWh's over kan houden, of bedoel je het totaal van het jaar dus inclusief wat je teruglevert aan het net?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.