Bevestigen leuning rood blauwe stoel Rietveld

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Hallo.

Ik heb een hele tijd geleden ooit een roodblauwe stoel van Rietveld gemaakt, maar omdat dit 1 van mijn eerste projecten was, wil ik dat nog eens over doen. De eerste versie was niet zo heel nauwkeurig en vooral de rugleuning is al enkele keren losgekomen, dus ik wil mij goed bezinnen over de bevestiging van de platen.

De oorspronkelijke versies van Rietveld hadden een zitting die gespijkerd was op de latten, maar hieronder zijn de 3 opties die ik overweeg:
opties.jpg

Optie 1: ik laat 4 stalen hoeken plooien en schroef die op de latten en de rugleuning. Dit is ook zoals Cassina de officiele versie maakt (zie foto)
Gerrit-Rietveld-Cassina_9746.jpg
Voordeel: het is zoals Cassina, dus het zal wel stevig zijn. Relatief gemakkelijk af te schrijven en te bevestigen.
Nadelen: het is geen pure houtbewerking meer. De rest van de verbindingen in de stoel zijn met pen/gat of houten deuvels en lijm.
Vraag: Bij mijn kapotte eerste stoel heb ik ook al eens een reparatie gedaan door middel van schroeven en de schroef in de leuning kwam terug los. De plaat is slechts 10 of 12mm dik. Wat zijn de beste opties om deze hoeken stevig op de plaat vast te maken? Is gewoon voorboren voldoende? Hoe diep kan ik gaan zonder dat de schroef zich aan de bovenkant aftekent? Bestaat hier een soort plug voor?

Optie 2: In de rugleuning 4 gaten boren en hierin een ronde staaf verlijmen. Na uitharden de bovenkant terug vlak schuren/schaven. In de latten schuine gaten boren en de leuning na het lakken in de lat verlijmen
Voordeel: de "zuiverste" optie, alles is verlijmd, met deuvels of rond hout en alle latten blijven zuivere balken
Nadelen/vraagtekens?: Gaat de staaf zich na verloop van tijd niet aftekenen in de lak? Is het stevig genoeg? Moeilijk om juist af te tekenen en onder de juiste hoek in de lat te boren.
In mijn eerste poging heb ik een variant van dit systeem toegepast waarbij ik niet volledig door de plaat ging. Onder andere door de spanningen als gevolg van de onnauwkeurigheden, kwam de rugleuning los.

Optie 3: Een dun latje tegen de steunlatten maken en een schuine gleuf frezen in de leuning
Voordeel: "Zuiverder" dan de stalen beugels, maar minder "zuiver" dan optie 2 omdat de steunbalken geen zuivere balken meer zijn
Nadeel: Moeilijk af te tekenen. Moeilijk frezen onder de juiste hoek.

Wat lijkt jullie de beste optie, of is er nog een betere 4e, 5e ... optie? Mijn voorkeur gaat voorlopig het meest naar optie 1 omdat dit het veiligst lijkt, maar alle input is welkom.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Optie 2 en 3 lijken me geen goede oplossing, ik denk dat je de rugplaat beter heel kunt laten, onderbrekingen en verbindingen ga je onherroepelijk in het schilderwerk terugzien. Dus de Cassini oplossing vind ik zo gek nog niet:)

Leuk project! Overigens nog welkom hier. Ken je mijn topic van het Rietveld divantafeltje?

Fons
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb laatst in het Rijksmuseum eens naar de Rietveldstoelen gekeken. Het grappige vond ik dat het juist een soort tegenbeweging op 'mooie hout-op-hout verbindingen' was. De zigzagstoel zit vol met bouten en moeren! Hier op het forum kijken we natuurlijk liever naar vol-hout verbindingen, maar meneer Rietveld zelf keek niet op een schroef meer of minder :)
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Dat zijn al 2 duidelijke voorkeuren voor optie 1. Zou ik de hoeken best gewoon met een euroschroef in de plaat vastzetten? of weten jullie een betere oplossing?

@Athanor: Ik had dat topic nog niet gezien. Dat tafeltje staat nog wel op mijn lijstje voor in de verre toekomst. Zo'n mooi resultaat kan ik nu nog niet halen vrees ik.

@Nerf: De zigzagstoel (versie zonder bouten en moeren) is het eerstvolgende volledige project dat ik wil beginnen. Ik plan een multiplexversie op kinderformaat om wat te oefenen (vooral om te kijken of ik die scherpe hoeken mooi krijg, en om wat te experimenteren met de verbindingen daar). En als die lukt 1 (of ineens 2 als het echt goed lukt) in vol hout met de echte afmetingen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het zit niet in het zicht, dus veel maakt het niet uit. Als je het kan maken zoals het originele ontwerp doe dat dan, anders maak je de beste verbinding die je zelf kan bedenken. Dus bijvoorbeeld door er een lat tegenaan te lijmen. Lekker makkelijk - heel stevig:

opties.jpg
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
De driehoekige lat zoals jij die tekent zou wel in het zicht zitten als je achter de stoel staat. Aan de andere kant van de lat (rechts op de tekening) zou inderdaad uit het zicht zijn.
Maar ik zou graag de zitting en rugleuning apart lakken en dan moet ik de verbinding met de driehoekige lat dus lakvrij houden owv goede hechting met de lijm. Dan lijkt schroeven mij gemakkelijker.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik denk dat een driehoekige lat geen recht doet aan het originele ontwerp. Zag dat eerst ook als een mogelijkheid, maar lijkt me nu toch minder origineel, waarschijnlijk ook de reden waarom Cassini voor de driehoekjes aan de onderkant heeft gekozen.

Fons
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Is het misschien niet ook een Idee om de stoelen iets zwaaarder uit te voeren? We zijn inmiddels allemaal langer en zwaarder geworden en dan is iets Meer " vlees" misschien geen gek Idee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
In het zelfmaak-boek staat dat in de regels waar de zitting en rugleuning 'opliggen' elk twee gaten doorgeboord moeten worden, en wel zodanig dat de schroeven haaks op de zitting en rug uitkomen. Ik denk dat je die gaten dan logischerwijs zo situeert dat ze zoveel mogelijk uit het zicht zijn, dus bij de rugleuning onderaan en bij de zitting aan de binnenkanten.

Over de maatvoering: het is niet voor niets dat Vitra van een aantal klassiekers 'opgeschaalde' versies maakt -- mensen zijn langer en vooral forser geworden, de laatste halve eeuw : )
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Opschalen ga ik niet doen. Mijn vrouw en ik zijn alletwee niet groot, en de versie die ik al gemaakt had zit heel goed in de verhoudingen zoals hij nu is (alleen kraakt hij wat owv de niet zo perfecte uitvoering). Een dikkere platen en stijlen zonder de algemene grootte aan te passen gaat niet mooi zijn, dan kloppen de verhoudingen niet meer en dan is het minder as-lijnen en vlakken zoals het oorspronkelijk bedoeld was.

Ik ga het denk ik doen zoals de schets hieronder maar heb nog wat twijfels over de te gebruiken schroeven.
Scanned from a Xerox Multifunction Printer.jpg
Schroef A: gewone houtschroef, 25mm lang
Schroef B: Euroschroef 11mm (stalen hoek van 2mm dik, en plaat van 12mm dik, dan blijft ze nog 3mm van de bovenkant van de plaat)
Schroef C: ??? Iets met een stompe kop? Bestaan er euroschroeven of iets gelijkaardigs van 35mm lang? Misschien een spreidmof in de plaat?
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Ik vind als kleinste rampamoer een M4 van 8mm hoog. In een plaat van 12mm zou dat toch ook moeten lukken en dan is er geen lijm nodig denk ik.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Even voor je uitgeprobeerd, was er zelf ook benieuwd hoe dat gaat.... voorzichtig met boren, ik heb een rampamoertje m4 gebruikt, dat is 10 mm diep gaat net lukken, alleen bij het inschroeven willen de fineerlagen van het multiplex wel wat splitsen. Maar goed dat risico kun je nemen omdat het de achterkant van de stoel is en het hoekijzertje er overheen gaat vallen. Je zou wat ondieper kunnen boren en de rampamoer afvijlen?

Fons

IMG_3977.jpg

IMG_3978.jpg

IMG_3979.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Gaaf dat je dat voor 'm uitprobeert! Leuk experiment. Misschien het gat met een verzinkboor een klein tikje uitruimen aan de bovenkant om dat splijten te voorkomen?
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Leuk Fons: Proof of Concept!
Zou iets ruimer boren helpen tegen het splijten van de lagen?

Zit nu te denken: zou je dan het hoekijzertje helemaal kunnen laten vervallen en door de lat een (verzonken) gat maken waar het boutje, evt met een ringetje, doorheen gaat?
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Bedankt voor het testen Fons. Als ik de rampamoeren in de plaat steek voor ik ze lak, dan kan ik dat gesplijt stuk nog wel wegschuren/bijplamuren. En het gaat inderdaad uit het zicht zijn. Er zijn ook rampamoeren m4 van 8mm hoog te vinden. Dan kan ik ondieper boren zonder af te vijlen.
Wat zou voor de rug het stevigst zijn? Een rampamoer en boutje, of een euroschroef rechtstreeks in de plaat?
Voor de rugleuning zou ik werken met die stalen hoekjes, aan de zitting ga ik inderdaad gewoon doorboren en verzinken (zie ook de foto van de Cassina versie in de eerste post).
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Volgens mij zitten er in het origineel toch niet zoveel "Ijzerwaren" en is het veelal deuvels (zie attachment).
Bekijk bijlage Rietveld RoodBlauwe stoel.pdf

Gewoon houtschroeven van 35mm
"Gaten zodanig boren dat de schroef haaks op de rugleuning of zitting uitkomt. Schroeven zo diep verzinken dat ze 5mm in het plaatwerk steken"
Op de originele tekening staat dat de zitting en rugleuning "op de latten gespijkerd" wordt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.