Kolomboormachine: Optimum of Huvema?

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Omdat mijn oude 350W kolomboormachine toch echt te weinig vermogen heeft voor de grotere boren ben ik aan het kijken naar een machine met meer vermogen. Op dit moment heb ik de Huvema HU 16NH-2 of de Optimum B23Pro op het oog: beide 850W, beide 230V (er is geen 400V). De prijs is rond de 600 euro ook ongeveer gelijk, en zit op het maximum dat ik eraan wil uitgeven. De Huvema lijkt een wat grotere machine qua opbouw te zijn, met een iets grotere uitlading en grotere tafel maar met een kleinere capaciteit (16mm in staal). De Optimum heeft een grotere capaciteit (25mm in staal) en een Rohm boorkop.

Is er iemand die ervaring heeft met (een van) beide machines? Zijn er nog betere opties te koop? Hoe verhoud zich de opgave in staal eigenlijk tot die in hout (en de werkelijkheid)? En hoe zit het met de beschikbaarheid van onderdelen van deze leveranciers, is daar iets over bekend?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Leon,

Ik heb geen ervaring met de Optimum B23, maar ik heb verleden jaar een Optimum B14 gekocht en daar ben ik nou niet bepaald tevreden over.
In de 'folder' wordt gesproken over een uiterst nauwkeurige rondloop, maar er wordt niet bij verteld dat er een flinke speling zit in de as van de boor zelf. Ratelt en rammelt.
Dit gemeten met de boor helemaal naar beneden en al gauw 1 mm speling. Dus gemeten aan het eind van een boortje wordt dat wel erg veel.
E.e.a. opgenomen met de leverancier in Utrecht en die kwam ronduit onbeschoft over: eerst niet reageren en vervolgens zeggen dat ik maar een andere had moeten kopen. Maar neen: "het is beslist geen Ferm". Dat klopt denk ik ook wel, want daar lees ik vaak betere verhalen over. Tot zover mijn ergernis

Daarom maar eens naar Veghel (Huvema) gereden: ook de kleine kolomboormachines (13 mm) zijn een en al degelijkheid en spelingsvrij. Wordt niet in NL gemaakt, maar netjes afgewerkt en degelijk.
En inderdaad staat een Huvema nu ook op mijn verlanglijst.

Thomas
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Huvema is een prima machine,, zeker de oudere,
Optimum zie je ook wel hier en daar bij bedrijven,, is echt geen slechte boor,, maar vind huvema wat beter.
Contimac kan ook, is ook prima,, denk gelijk aan huvema.

wil je een trede beter dan huvema kun je idd Flott overwegen,,, dat zijn geweldige machines.

suc 6

groet robert
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je precisie belangrijk vind, kan je een flott sb 18 plus overwegen.
Fantastische machine, maar waar vind je die voor rond de 600 euro? Bij mijn weten zijn zelfs de 13's die regelmatig op marktplaats staan meestal boven de 1000 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
SB 18 plus kost 4000 euro. Maar dan kan je wel heel precies boren. Daalt de prijs, daalt de precisie mee.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
SB 18 plus kost 4000 euro. Maar dan kan je wel heel precies boren. Daalt de prijs, daalt de precisie mee.

Naast het feit dat een nieuwe Flott dubbel en dwars over het budget van de TS heen gaat, ben ik het niet helemaal met je eens. Ook voor minder dan € 4000,- krijg je leuke machines die nog precies zijn. Dat ze alleen niet zo degelijk zijn (en/of niet zo lang c.q. een leven lang meegaan) is een ander verhaal.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben 100% voor Flott, en ben ook in het bezit van een model uit de nieuwe "plus" serie, maar andere iets goedkopere merken maken ook precisie-boormachines. Alleen staan ze op andere gebieden (een heel stuk) achter Flott :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik zit de boel een beetje te stangen. Precisieboormachines zijn voor gereedschapsmakers. Hout is geen precisiemateriaal, je kan met werkelijk elke boormachine werken. Als je een gat boort in hout is het niet rond en niet recht. Wel voor een houtbewerker, maar niet voor een gereeschapsmaker. Ik kan geen toepassing bedenken waarbij een hele hoge rondloop naukeurigheid belangrijk is in hout. De meeste houtboren hebben de punt al niet helemaal in het midden zitten als je ze koopt. Ze zijn niet stijf, vaak hebben ze een lange dunne schacht of een hele dunne kern. Dit verbeterd de spaanafvoer, maar een recht gat boren met enige precisie is een utopie. Koop gewoon een boormachine die je kan betalen en ga aan het werk.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Wil je een goede boormachine,kijk eens bij een machinehandelaar in metaalbewerkingsmachines.Er zijn zat 2e hands machines te koop die kwalitatief vele malen beter zijn dan een huvema en die je als hobbyist nooit zult verslijten.
Liever een degelijke professionele machine van 25 jaar oud voor 600 euro die je zelf een lik verf geeft dan een nieuwe huvema chinees.De meesten zijn veel te bang en denken direct, oh 2e hands dus het zal wel ........scheef,krom of gaar zijn,want waarom is die anders te koop,maar kan natuurlijk ook van een bedrijf zijn geweest die een maatje groter koopt of er mee gestopt is of zijn productie in het buitenland voort zet en alles hier in 1 koop van de hand doet,enz,enz.
De meesten zullen versteld staan van wat er soms te koop staat en welke goede deals je kunt sluiten (extra boor/freesklem,boren) en aan alle machines zit een stekker,dus je kunt altijd testen en controleren op speling.
Zijn er nog betere opties te koop?
Ja,dus en vooral n
iet te bang zijn!
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Ja,maar dan nog liever dit met bv een freq.regelaar of + 0,75 kw 220V motor erachter.
Want nieuw en echte degelijke kwaliteit voor 600 ????
Dan liever als voorbeeld een oude alzmetall bouwjaar 1979 en nog steeds top of
nieuw uit de doos en ????? (zie reactie Thomasz)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb al een tijdje naar tweedehands exemplaren gekeken, maar het zijn inderdaad bijna altijd 400V uitvoeringen of vrij lichte machines. En een nieuwe motor of frequentieregelaar kost ook weer geld, dus dan blijft er minder van het budget over voor de machine. Ofwel: die 400V machine wordt nog ouder. 1979 is trouwens bijna 40 jaar terug, dus dan mag de machine inderdaad wel top zijn want onderdelen zullen zo onderhand wel een probleem worden.

De Huvema gaat het waarschijnlijk worden, het is een showroomexemplaar dus ik kan het exemplaar dat ik koop gewoon testen en misschien valt hij zelfs nog goedkoper uit. Bevalt hij niet dan kan ik altijd nog naar iets anders gaan kijken. Zoals Chevy als aangaf: rondloopnauwkeurigheid is leuk, maar ik heb het niet echt nodig. Een beetje stille en mooie loop is echter nooit weg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb zelf een tafelboormachine van voor de tweede wereldoorlog. Nieuwe platte riem er op en draait al weer jaren. Er kan weinig aan stuk . In het ergste geval, vier nieuwe lagers ,een schakelaar en een nieuwe riem. Als de veer van de spindel ooit breekt,maken ze bij een verenfabriek voor een paar euro een nieuwe. Als de boormachine waar je voor gaat kijken netjes zonder rare geluiden loopt en de tafel gaat soepel op en neer dan kan je er volgens mij geen buil aan vallen. Soms zitten er wat boorgaten in de tafel,maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Hoi Leon,

Ik heb geen ervaring met de Optimum B23, maar ik heb verleden jaar een Optimum B14 gekocht en daar ben ik nou niet bepaald tevreden over.
In de 'folder' wordt gesproken over een uiterst nauwkeurige rondloop, maar er wordt niet bij verteld dat er een flinke speling zit in de as van de boor zelf. Ratelt en rammelt.
Dit gemeten met de boor helemaal naar beneden en al gauw 1 mm speling. Dus gemeten aan het eind van een boortje wordt dat wel erg veel.
E.e.a. opgenomen met de leverancier in Utrecht en die kwam ronduit onbeschoft over: eerst niet reageren en vervolgens zeggen dat ik maar een andere had moeten kopen. Maar neen: "het is beslist geen Ferm". Dat klopt denk ik ook wel, want daar lees ik vaak betere verhalen over. Tot zover mijn ergernis

Daarom maar eens naar Veghel (Huvema) gereden: ook de kleine kolomboormachines (13 mm) zijn een en al degelijkheid en spelingsvrij. Wordt niet in NL gemaakt, maar netjes afgewerkt en degelijk.
En inderdaad staat een Huvema nu ook op mijn verlanglijst.

Thomas

Thomas............als Huvema op je verlanglijstje staat, kijk dan zeker even op de site van LTS Schaijk. Daar heb ik mijn Huvema 13 N2 gekocht. En een stuk goedkoper....nieuw in de doos!!!

Paul

- - - Updated - - -

Sorry.......het moet zijn LTC Schaijk
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik zit de boel een beetje te stangen. Precisieboormachines zijn voor gereedschapsmakers. Hout is geen precisiemateriaal, je kan met werkelijk elke boormachine werken. Als je een gat boort in hout is het niet rond en niet recht. Wel voor een houtbewerker, maar niet voor een gereedschapsmaker.
Inderdaad ja, wat een houtbewerker precies noemt, dat vind een metaalbewerker prutswerk :D
Het hoeft niet eens een Flott te zijn, de meeste industriele boormachines zullen voor de houtbewerkers wel voldoen.

Ook wat betreft bijvoorbeeld winkelhaken, Woodpeckers is populair onder houtbewerkers die graag een goede winkelhaak willen hebben.
Maar dat er ook een officiele DIN-norm is voor winkelhaken, de DIN-875 dat is veel houtbewerkers vaak onbekend.
Zie deze uitstekende reactie bijvoorbeeld: http://www.woodworking.nl/showthrea...ede-winkelhaak&p=226871&viewfull=1#post226871
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kaaz

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik ben gisteren bij LTC geweest, het is de Huvema geworden. De Huvema is echt een slag groter als ik dacht: met een uitlading van 215mm en een gewicht van bijna 80Kg is het een forsere machine dan de Optimum. Voorlopig heb ik de machine even opgeslagen, tot de tafel klaar is waar deze op gemonteerd moet worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.