Multiplex paneel in kozijn

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ik twijfel over het vervangen van een multiplex paneel bij mijn voordeur en zou graag jullie om advies vragen.
Hoe ik het een aantal jaar geleden heb gedaan was in ieder geval niet goed aangezien de plaat al redelijk vergaan is.

Ik heb toen het paneel strak in het kozijn geplaatst waardoor en geen plaats meer was voor acrylaatkit. Het plan is nu om ~3 a 4 mm tussen het kozijn en het paneel te houden zodat er voldoende kit geplaatst kan worden.
Mijn vraag is of het verstandig is om ook de onderste naad te kitten of is het beter deze juist open te laten?
Mijn gedachte is dat als het open blijft kan het blijven ventileren terwijl er bij een gekitte naad capillaire werking kan ontstaan en het vocht onder de plaat kan ophopen.
Misschien wat te moeilijk gedacht, ik ben benieuwd naar jullie advies

De vorige keer heb ik de kanten van de plaat ook niet afgewerkt of afgerond. Ik zal dit nu beide doen.

IMG_20170314_080038.jpg
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
onderzijde zou ik open houden
en ik zou de plaat iets los van de damp open folie voor de isolatie zetten
opbouw is mijn inzien de volgende: 1 Binnen bekleding 2 dampdichte folie 3 isolatie 4 damp open folie 5 tengels 12 minimaal 12 mm 6 multiplex afwerking buiten zijde. deze aan de onderkant laten ventileren
Ik hoop dat je hier want aan hebt en vergeet de zijkanten van het multiplex niet om te sealen!
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Bedankt voor je antwoord Peter. De opbouw bestaat nu uit drie platen multiplex zonder isolatie of folie tegen elkaar. Aangezien de ruit erboven enkel glas is maakt de isolatie misschien wat minder uit. De ventilatie achter de plaat lijkt me een goed idee. Er zat een plaat van 18 mm. Als ik die vervang door 12 mm blijft er 6 mm voor de tengels over. Zou dat een optie zijn?
Aan de binnenkant is de plaat al afgewerkt dus die zou ik graag intact houden als dat mogelijk is.

De randen zullen inderdaad gesealed worden.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
normaal word hier vaak 10 mm uniprime of gelijkwaardig voor gebruikt. Dit geeft je al weer een paar mm meer speling deze zou ik persoonlijk zo groot mogelijk proberen te creëren. optie is eventueel de middelst plaat er uit te zagen met een multitool en dan de opbouw inclusief folie te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.