OSB plantenbak

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Hallo!

Ik wil voor in onze woning en op de galerij een plantenbak maken. Mijn idee is om OSB platen hiervoor te gebruiken. Deze wil ik zwart verven zodat ze dezelfde kleur als het bed en de gang wand hebben.

Ik heb al gelezen dat OSB niet echt lekker samen gaat met vochtige dingen, zoals planten en aarde. Toch ben ik eigenwijs en wil ik graag gebruiken maken van OSB.

Ik denk dat het hout eerst moet worden geïmpregneerd en dan worden geverfd. Hebben jullie goede ideeen over hoe ik kan zorgen dat het OSB hout vocht bestendig wordt?

Het ontwerpje:
Schermafbeelding 2017-03-14 om 21.12.25.jpg
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Als je zorgt dat het OSB zelf niet in contact komt met het vocht (voldoende lak) dan hoeft er niets aan de hand te zijn. Maar als het beschadigd, bijvoorbeeld door het vast schroeven, dan heb je een probleem. Ik zou zelf niet zo snel voor OSB kiezen, maar als je het toch doet zou ik 't zo goed mogelijk sealen. Epoxy misschien?
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
OSB kan goed let wel dat je het OSB haalt bij een hout handel en niet bij een grote bouwmarkt. Er zijn meerdere klasse OSB en de een is beter vochtbestendig als de ander. Je kunt het voelen aan de plaat.
OSB wordt toch niet voor niets gebruikt als dakbeschot en kijk eens hoeveel dit in Amerika gebruikt word. Een nadeel is alleen de randen deze moet je goed moeten afwerken maar dat probleem heb je ook met multiplex.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik zou hier gewoon vijverfolie in plaatsen om het hout extra te beschermen. Dat lijkt me voor zo'n plantenbak beter en niet echt kostbaar materiaal.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Als je OSB voor de structuur oid wilt gebruiken zou je een aparte binnenbak van 8mm multiplex kunnen maken en dan evt. in combinatie met folie.

Oh, zie net reactie van 3dmazter :p, een plastic binnenbak is idd wel makkelijker en veiliger mbt waterschade.
Maar dan zit je wel veelal met vast maten - maar als de gewenste er net tussen zit
..
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
OSB kan goed let wel dat je het OSB haalt bij een hout handel en niet bij een grote bouwmarkt. Er zijn meerdere klasse OSB en de een is beter vochtbestendig als de ander. Je kunt het voelen aan de plaat.
OSB wordt toch niet voor niets gebruikt als dakbeschot en kijk eens hoeveel dit in Amerika gebruikt word. Een nadeel is alleen de randen deze moet je goed moeten afwerken maar dat probleem heb je ook met multiplex.

Enige reden waarom dit is, is de prijs. Heb al heel vaak daken moeten repareren die inderdaad van osb waren gemaakt. Maar dus gewoon helemaal dik waren geworden en rot.

Maar wat ik me afvraag is, waarom perse osb? Dan ga je bakken maken die aan de buitenkant een hele grove afwerking hebben, en aan de binnenkant moet je allerlei toeren overhoop halen om te zorgen dat de osb droog blijft. Daarnaast zal je de kopse kanten nooit helemaal dicht kunnen krijgen met als gevolg dat hij snel uit elkaar gaat vallen door vocht uit de lucht en evt regen.
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
De reden dat ik OSB wil gebruiken is dat ik al berken multiplex in mijn huis heb. Verder heb ik veel beton. Ik ga het OSB zwart verven, RAL 9005. Dezelfde kleur als onze gang en het bed. Wij wonen in een loft en er moet mogelijk een (kinder)kamer/huisje gebouwd moet gaan worden in de toekomst. Deze wil ik zelf bouwen gebruikmakend van OSB platen. Dit heeft niet perse met geld te maken. De structuur van OSB vinden wij mooi en geeft een goed contrast met het berkenmultiplex en beton in de woning.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?21000-Timmeeeyy.

Een binnenbak maken is wel een idee alleen wordt de inhoud dan weer minder. Folie of epoxy zou ook kunnen... Ben er nog niet helemaal uit...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
OSB is geen best constructiemateriaal. Als er vocht in het spel is, dan is het onverstandig om hiermee te gaan construeren. Bovendien moet de bak waar de aarde in zit echt 100% waterdicht zijn, anders loopt bij het water geven de boel over de vloer. Met folie werken moet dan al secuur gebeuren.

Als het om het uiterlijk gaat, is een constructie uit multiplex het beste, en de OSB daar dan tegenaan voor alleen de decoratie.

Als de OSB kapot gaat en de aarde over de vloer gaat, dan is je goedkope oplossing ineens niet zo leuk meer.
Het advies is al meer gegeven, ik zou hier serieus over nadenken.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Denk ook aan de afwatering, anders verzuipen de planten.

Je kan de binnenkant eventueel bekleden met bitumenmatten, heb ik gebruikt voor de binnenkant van mijn auto (niet tegen vocht) maar zou je aan de binnenkant kunnen plakken. Daarmee houdt vrijheid in je maten en kan je eventueel ook ronde bewerkingen maken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Als je die bak goed in de epoxy zet zou je hem zelfs van karton kunnen maken.

ik heb al 10 jaar een mdf badkamer meubel die op die manier is afgewerkt.
dat gaat ook prima.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
als je met epoxy aan de slag gaat gebruik je dit ook als lijm.
de koppen zijn dan automatische dicht.

als je wilt kan je de hoeken nog nader verstevigen met een stukje vezel zoals je dit ook bij een boot doet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe hou je bij epoxy de aansluitingen/hoeken blijvend waterdicht?

Epoxy even goed verdunnen met aceton een bakje maken waar de panelen in passen (niet té groot) dan een laagje hele dunne epoxy er in, hout er even een minuut of 2 inzetten zodat het goed kan opzuigen aan de kopsekant, paneel op zijn plek schroeven en even narollen met onverdunde epoxy
Als het op deze manier niet goed gaat, dan gaat niks goed denk ik
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Kunststof binnenbak(ken) (plantenbak van het tuincentrum) die je los erin/eruit kan halen. Onderplaat van Multiplex maken of gewoon open (ivm afwatering) waarbij de plastic binnenbak op balkjes rust. OSB dus alleen decoratief aan zijnkanten. OSB vol in de beits/lak en/of verwachten dat het 2 zomers mee kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.