Mijn eerste mesheften.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
gewoon puur om even te delen en natuurlijk op zoek naar tips en trucs wou ik wat foto's plaatsen van mijn eerste 3 handvaten voor messen die ik gemaakt heb:

Nummer een: handvat van walnoot afgewerkt met tung olie deze olie eerst verwarmd en daarna aangebracht
IMG_20170220_142450_374.jpg

Nummer twee: Handvat van wenge ditmaal weer met verwarmde tungolie
IMG_20170302_164040_841.jpg

Nummer drie: handvat is van letterhout gemaakt en ditmaal met verwarmde lijnzaad olie (bij deze ook een simpele mozaïeken pin gemaakt).
17125897_1072677842837402_8348780733904453632_n.jpg 17267476_1797696977162692_696722241773109248_n.jpg

Hetgene waar ik met de hardere houtsoorten tegen aanloop is dat bij het boren van de gaten het hout splintert als de boor er doorheen komt. zijn er trucjes voor om dit te voorkomen?

Verder omdat dit forum regelmatig hulp biedt wou ik dit eventjes delen,

groetjes.
 
P

Pel

Guest
Als je er een gat in boort, moet je er een plankje onder leggen, of nog beter er onder klemmen, dan kan het niet meer splinteren. Wat voor staal gebruik je voor de messen?

Groet Pel.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Splinteren kan je voorkomen door aan de achterkant van het te boren deel een restplankje te klemmen. Als je dan door het werkstuk en het plankje heen boort voorkom je dat splinteren.
Zelf vind ik dat het splinteren ook minder wordt als ik een slangenboor gebruik ipv een normale houtboor.

Ook heb ik wel eens had dat aan de voorkant van mijn werkstuk een splinter los kwam door het boren. Nog een plankje aan de voorkant klemmen zou dat oplossen, alleen wordt het mikken met de boor dan wat lastiger...;)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Eerst met een dun boortje er door heen en dan met de juiste dikte van iedere kant boren.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Als je er een gat in boort, moet je er een plankje onder leggen, of nog beter er onder klemmen, dan kan het niet meer splinteren. Wat voor staal gebruik je voor de messen?
Groet Pel.

zo simpel maar toch enorm handig bedankt!

1095 en ik geloof d2 gereedschapsstaal

Splinteren kan je voorkomen door aan de achterkant van het te boren deel een restplankje te klemmen. Als je dan door het werkstuk en het plankje heen boort voorkom je dat splinteren.
Zelf vind ik dat het splinteren ook minder wordt als ik een slangenboor gebruik ipv een normale houtboor.

Ook heb ik wel eens had dat aan de voorkant van mijn werkstuk een splinter los kwam door het boren. Nog een plankje aan de voorkant klemmen zou dat oplossen, alleen wordt het mikken met de boor dan wat lastiger...;)

scheve gaten staan ook leuk haha. bij het wenge heb ik het splinteren het meeste gemerkt. splinter van 3cm net onder de eerste huidlaag...

Mooi geworden, zeker de laatste vind ik erg geslaagd.
Je kunt ipv het hierboven genoemde tegen het splinteren, ook eerst met een klein boortje voorboren en dan van beide kanten opboren.

Hartstikke bedankt, moet natuurlijk nog veel leren maar heb ik ook wel wat jaartjes voor haha.

Eerst met een dun boortje er door heen en dan met de juiste dikte van iedere kant boren.

Bedankt voor de tip, als het nu nog steeds splintert ligt het in ieder geval niet aan het advies.

Prachtige messen! Heb je de lemmets ook zelf gemaakt?

jaap

Helaas niet maar dat is de volgende stap wel, zal wel even sparen worden voordat dat gerealiseerd kan worden maar het lijkt mij prachtig om te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.