Schaaf experiment.

D

DervishD

Guest
Een blokschaafje heeft meestal het schaafbed onder een hoek van 12 graden en aan de beitel maak ik vrijwel altijd een vouw van 30 graden. Dan heb je dus een schaafhoek van 42 graden wat prima is voor allround gebruik. Nu heb ik vandaag geëxperimenteerd met een vouw aan de rug van de schaafbeitel, die heb ik 6 graden gemaakt. Dan heb je aan de schaafbeitel dus een effectieve hoek van 36 graden maar de schaafhoek verandert niet. Onder de schaafbeitel heb je dan nog 6 graden aan vrije ruimte. Dit blijkt dus heel goed te werken. Ik was de zijkanten van multiplex aan het schaven wat zeer belastend is voor een schaafbeitel is maar de beitel bleef merkbaar langer scherp.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste Dervish,

dus als ik het goed begrijp verander je de onderkant van de beitel dusdanig dat dit het effect heeft alsof de (schaaf)hoek van de kikker (schaafbed) 6 graden minder lijkt, zodat je een lower angle effect krijgt? Sorry, ben een newbie, maar als ik het dus goed begrijp heb je een beitel die normaal bevel up in de schaaf ligt van een bevel aan de onderkant voorzien? Heeft het ook invloed op de kracht die je moet zetten om te schaven?

Groet, Zaagselsnuiver
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk experiment maar wat doe je dan als de beitel bot wordt ? dan moet je 2 kanten slijpen. Ik heb het nooit zoiets gezien bij mijn oude schaafjes. Maar het is wel gebruikelijk om een achter vouw (back bevel) te maken. (mijn veritas slijphulp kan het wel geloof ik) Maar das niet veel meer dan een paar tiende graden ? En ik heb Rob Cosman het wel is zien doen met een soort van shim / vulplaatje aan de bovenkant van de beitel om zo een micro vouw te maken aan de achterkant. succes met je experiment.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dan zit je keerbeitel ook verder naar achteren?
Ik ben dan erg benieuwd hoe dat op eiken of essen is. Dat zijn moeilijke houtsoorten die een scherpe beitel en een nauwkeurige afstelling van de keerbeitel eisen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een blokschaafje heeft meestal het schaafbed onder een hoek van 12 graden en aan de beitel maak ik vrijwel altijd een vouw van 30 graden. Dan heb je dus een schaafhoek van 42 graden wat prima is voor allround gebruik. Nu heb ik vandaag geëxperimenteerd met een vouw aan de rug van de schaafbeitel, die heb ik 6 graden gemaakt. Dan heb je aan de schaafbeitel dus een effectieve hoek van 36 graden maar de schaafhoek verandert niet. Onder de schaafbeitel heb je dan nog 6 graden aan vrije ruimte. Dit blijkt dus heel goed te werken. Ik was de zijkanten van multiplex aan het schaven wat zeer belastend is voor een schaafbeitel is maar de beitel bleef merkbaar langer scherp.

MMMMm, heel leuk maar volgens mij maak je hier een denk fout. Je veranderd de aanvals hoek( is schaafhoek) van 12 graden naar 6 graden dus een schaafhoek van 6 graden. Nu moet je je schaafbeitel aan twee vlakken een vouw slijpen. Werkt niet heel handig
Plus hij moet super scherp zijn anders hobbelt de schaaf over het hout.
Maar je zegt dat hij langer scherp blijft ben benieuwd hoe het over een langere periode gaat uitpakken.

groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dan zit je keerbeitel ook verder naar achteren?
Ik ben dan erg benieuwd hoe dat op eiken of essen is. Dat zijn moeilijke houtsoorten die een scherpe beitel en een nauwkeurige afstelling van de keerbeitel eisen.

Raymond bij een lage hoekschaaf is er geen keer beitel en inderdaad Essen eiken, maar ook iepen zijn prima te schaven met een midden hoek schaaf(43 a 46 graden) maar liever een een hoge hoek schaaf van bv 55 of 57 graden.

groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Interessant.

Normaal gesproken zit die vrijloop hoek onder de beitel er niet voor niks. Bij het schaven slijt de onderkant van de vouw net zo hard als de bovenkant. Dat slijten resulteert in een bolle vorm van de onderkant van de snede. De vrijloop hoek is dus bedoelt om hier zolang mogelijk ruimte aan te bieden. Met andere woorden, minder vrijloop werkt goed zolang de beitel scherp is, maar het houdt sneller op, dus de uiteindelijke stand tijd van de beitel wordt er niet langer op. ik heb wel eens een test gelezen van een Canadees die dat helemaal uitgezocht had en tot de conclusie kwam dat het maximaliseren van de vrijloop hoek de stand tijd van de beitel allen maar ten goede komt. In normaal hout.

Maar jij hebt hier een specifieke toepassing. Bij het schaven van multiplex heb je te maken met de uiterst agressieve lijm lagen in het materiaal. Bij het schaven van de zijkant van multiplex slijpen die lijmlagen groeven in de snede van je beitel. Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw aanpassing in dit specifieke geval zeker helpt omdat het slijpeffect van die lijmlagen sneller gaat dan het normale slijtage proces van het schaven in hout.
 
D

DervishD

Guest
Hier een tekening om duidelijk te maken wat ik heb gedaan.
ogVsZpj.jpg
Je hebt op deze manier nog steeds de vrijloop aan de onderkant van de schaafbeitel. Ik heb het vandaag ook geprobeerd op eiken en ook nu was de standtijd langer maar het verschil was niet zo groot als bij het schaven van de kopse kant van multiplex. Het slijpen gaat ook sneller want je bent op deze manier niet de hele rug aan het vlakken. De vouw aan de achterkant is nog geen 3mm breed dus je hoeft veel minder materiaal af te nemen. Daarnaast is het aanbrengen van de achtervouw een eenmalig iets.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier een tekening om duidelijk te maken wat ik heb gedaan.
Bekijk bijlage 61201
Je hebt op deze manier nog steeds de vrijloop aan de onderkant van de schaafbeitel. Ik heb het vandaag ook geprobeerd op eiken en ook nu was de standtijd langer maar het verschil was niet zo groot als bij het schaven van de kopse kant van multiplex. Het slijpen gaat ook sneller want je bent op deze manier niet de hele rug aan het vlakken. De vouw aan de achterkant is nog geen 3mm breed dus je hoeft veel minder materiaal af te nemen. Daarnaast is het aanbrengen van de achtervouw een eenmalig iets.

Van een vrijloop is alleen sprake bij een midden hoekschaaf of hoge hoekschaaf met de vouw naar beneden dus
Bij een lagehoek schaaf is geen vrijloop nodig.
Het aanbrengen van een achtervouw is helaas niet eenmalig naarmate je slijpt zal het achtervlak van de vouw steeds kleiner worden ergo om de zoveel keer slijpen zul je de achtervouw ook mee moeten nemen.
En zowiezo zul je bij het aanzetten/wetten de achtervouw ook mee moeten nemen om de ontstane braam te verwijderen. Als je uit de hand slijpt loop je de kans de snede over de kop te wetten omdat de achtervouw een klein oppervlak heeft.
Maar wellicht werkt dit voor jou fijn ik slijp voornamelijk uit de vrije hand en vind bij lage hoekschaven een achtervouw niet heel praktisch.
Bij normale of hoge hoek schaven ligt het verhaal iets anders maar het gevaar blijft dat je een te grote achtervouw creëert wat je slijp resutaat nadelig beinvloeden kan.

groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
Ook bij een lagehoekschaaf heb je vrijloop nodig. Stel dat de achtervouw 12 graden is dan ligt de vouw horizontaal in het verlengde van de zool en kun je niet meer effectief schaven.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij een lagehoek schaaf is geen vrijloop nodig.

Nou Roeland, jij hebt zeker meer verstand van houtbewerken dan ik, maar wat snijden betreft komen hout en metaal elkaar hier tegen, want het principe van snijhoek en vrijloophoek is hier hetzelfde.

De snijhoek is de hoek waarmee het materiaal wordt verspaand, de vrijloophoek bepaald hoe goed en hoe aggressief de snijkant het materiaal in kan dringen.

Geen vrijloophoek betekent dus dat je niet in het materiaal kunt dringen, maar over de oppervlakte blijft schuiven. Dat is hetzelfde effect als een houtbeitel vlak op het werk leggen en vooruit schuiven.
Het enige dat je dan nog snijdt zijn de eventuele uitsteeksels die je tegenkomt, daar wordt het schaven niet echt effectief door.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ook bij een lagehoekschaaf heb je vrijloop nodig. Stel dat de achtervouw 12 graden is dan ligt de vouw horizontaal in het verlengde van de zool en kun je niet meer effectief schaven.

Precies!!!! Dat is dus de rede dat je geen achtervouw toepast op een lagehoekschaaf omdat bij een lage hoekschaaf de vouw naar boven is en je het snij effect hiervan teniet doet.

groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
En toch kan ik je nu uit ervaring vertellen dat je met een achtervouw op een lagehoekschaaf toch nog kunt schaven zolang er vrijloop is.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou Roeland, jij hebt zeker meer verstand van houtbewerken dan ik, maar wat snijden betreft komen hout en metaal elkaar hier tegen, want het principe van snijhoek en vrijloophoek is hier hetzelfde.

De snijhoek is de hoek waarmee het materiaal wordt verspaand, de vrijloophoek bepaald hoe goed en hoe aggressief de snijkant het materiaal in kan dringen.



Geen vrijloophoek betekent dus dat je niet in het materiaal kunt dringen, maar over de oppervlakte blijft schuiven. Dat is hetzelfde effect als een houtbeitel vlak op het werk leggen en vooruit schuiven.
Het enige dat je dan nog snijdt zijn de eventuele uitsteeksels die je tegenkomt, daar wordt het schaven niet echt effectief door.

Inderdaad bij een lage hoekschaaf is dus geen vrijloophoek want geen vouw die in de weg zit en op het houtoppervlak duwt, de vrijloophoek bij lagehoek(low angle) is dus de diepte instelling. De snede raakt direct het hout want de vouw zit immers boven en het is geen fraismachine he!! het verspaant niet maar snijd krullen zo lang als je wilt. :) Overigens gaat de vergelijking met een houtbeitel mank je hebt immers de aanvalshoek van de schaaf het bed waar het schaafmes op rust bv 12 graden. Als ik met de houtbeitel met de vouw naar beneden gericht wil gaan snijden heb ik rekening te houden met deze vouw en de vrijloophoek van enkele graden met de vouw naar boven kan ik elke willekeurige snij of aanvalshoek nemen behalve 0 graden want dan ligt de spiegel vlak op het hout en snijd alleen uitstekende delen weg!!!


groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
En toch kan ik je nu uit ervaring vertellen dat je met een achtervouw op een lagehoekschaaf toch nog kunt schaven zolang er vrijloop is.

Dat ontken ik ook niet zolang die achtervouw maar kleiner is als 10 graden (bij een schaaf van 12 graden)je hebt een graad of 2 vrijloop nodig sommige zeggen zelfs een graad of zes want je hebt immers nu een vouw aan de onderzijde. Ikzelf zou dat niet heel snel doen kun je net zo goed een gewoon blokschaafje pakken met de vouw naar beneden.

groetnis, Roeland
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die aanvalshoek van 12 graden is dus je vrijloophoek!!

Dervish maakt daar met zijn vouw aan de onderzijde dus 6 graden van.

Het kan een verwarring van termen of interpretatie zijn, want je slijpt normaal geen vrijloophoek aan de beitel zelf, maar deze wordt gevormd door de hoek waaronder de beitel in de schaaf wordt geplaatst.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die aanvalshoek van 12 graden is dus je vrijloophoek!!

Dervish maakt daar met zijn vouw aan de onderzijde dus 6 graden van.

Het kan een verwarring van termen of interpretatie zijn, want je slijpt normaal geen vrijloophoek aan de beitel zelf, maar deze wordt gevormd door de hoek waaronder de beitel in de schaaf wordt geplaatst.

Bij een "normale" schaaf, dus waar de beitel met de vouw naar beneden zit, slijp je juist wel de vrijloop hoek. Dit om het even compleet te maken... ;)

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.