Schalen draaien

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb enkele stammen en stammetjes iep gekregen. Het zijn allemaal bomen die aangetast zijn door de iepenspintkever en al verschillende jaren afgestorven. Op één boom na stonden ze wel nog allemaal recht. De grootste diameter van stam is een goede dertig cm, maar er zijn enkele stukken bij die iets dikker zijn. Of daar bruikbaar hout in zit valt nog af te wachten. Het zijn de onderste stukken van de stam en behoorlijk aangetast door schimmel en rot. De meeste stukken zijn tot nu toe vrij van barsten en houtworm.

file1.jpg

file.jpg

Ik ben begonnen met een slecht stuk.

file8.jpg

Ongeveer 35 cm en het paste nog net onder de lintzaag. Met een beetje beleid had de machine geen enkele moeite om het stuk te zagen.

file7.jpg

Eerst ruwe vorm gedraaid en dan met de schalensteker aan de slag. Na wat wikken en wegen heb ik onlangs de Easy Core van Oneway aangeschaft, welliswaar met enkel het kleinste mes. Dit voldoet voor de stukken hout die ik nu heb liggen, uitbreiden kan nog. De Easy Core werkt erg prettig. Instellen gaat vlot en 5 minuten later had ik twee schalen (en veel minder krullen).

file5.jpg

Dan de schaal nog even bijgewerkt en weggelegd om te drogen. Het vocht van de levende boom is allang verdwenen, maar doordat de bomen tot voor enkele weken gewoon buiten stonden is het hout tussen de 20 en 30% vochtig. Het resultaat is een schaal van een goede 30 cm en eentje van 20 cm.

file2.jpg

file3.jpg

Deze schaal heb ik enkele weken geleden uit de zelfde stam gedraaid:

IMG_0259.jpg

Hoe krijg ik de foto's recht gezet???
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
file10.jpg
Zeer bizar. De foto's staan juist maar als ik ze invoeg draaien ze zich. En waarom de laatste foto helemaal op zijn kop gaat staan is helemaal een raadsel. Maar als ik de foto vanuit dit draadje opsla, juist zet en terug invoeg, staat hij wel juist. Ik veronderstel dat jij (de Haan) dat ook zo hebt gedaan.
Met foto's van mijn android telefoon heb ik dit probleem nooit gehad. Deze foto's zijn afkomstig van een iPhone.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.