Hulp bij bouwstofzuiger.

picardo

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Ik ben al een tijdje aan het hobbyen met mijn zaagtafel dw745. Maar nu geeft dat toch wel aardig wat stof .
Nu ben ik op zoek naar een afzuiging die prijs/kwaliteit goed is aangezien ik niet veel budget heb.
Een voorwaarde is wel dat hij automatisch aangaat als de tafel aangaat.
Ik zie tussen de bomen het bos niet meer en weet niet waar ik op moet letten.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb een starmix gekocht, was wel rond de 600 euro maar nooit geen spijt van gehad, alle goedkopere waren weg gegooid geld.

Dus mijn advies, investeer direct in een zuiger die het werk an kan.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
tja altijd lastig om een adv te geven,, wat is je butget?

liever korte pijn dan lange jeuk,,

wat ik er mee wil zeggen zoals skybiker al aangeef koop iets goed of liever anders niet.

even doorsparen misschien?.. of evt goed 2 de hands kopen een festool b.v. had zelf ook starmix hiervoor maar omdat ik veel van festool heb was dat zn drama met die aansluiting maar verder prima stofzuiger..

festool begint bij zn 300€ dacht ik..

suc6
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Je zou de festool ctl 26e kunnen nemen. Die is nog iets goedkoper als de bovengenoemde starmix, en heb hem zelf ook in combinatie met een dw 745 en dat werkt perfect. Slang past precies in het verloopstuk wat bij de zaag zit, en hij heeft een flink grote zak dus je kan lang zagen voordat hij vol is.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een starmix gekocht, was wel rond de 600 euro maar nooit geen spijt van gehad, alle goedkopere waren weg gegooid geld.
Dus mijn advies, investeer direct in een zuiger die het werk an kan.
Meen je dat nu echt dat alle stofzuigers onder de 600 euro weg gegooid geld is?
Mvg,:).
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Met redelijk wat inventiviteit is een elektrische BBQ afzuiger een goed en goedkoop alternatief
Heb dit zelf ook in gebruik met een lintzaag en invalzaag en ben zeker niet ontevreden.
Ik wil ook een Dewalt DW745 aanschaffen - wat zijn je bevindingen ?
Een BBQ afzuiger kost b.v. bij van craenenbroek / wehkamp nog geen 40 euries ( er zullen er vast meer zijn )
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ben ik niet mee eens. Met deze Starmix lukt het prima:

http://www.hornbach.nl/shop/STARMIX...32-EH-incl-accessoires-D/8456269/artikel.html

Goed filter, en master/slave schakeling.

Met deze aansluitadapters: http://www.stofzuigerhuis.nl/index....r&action=article&group_id=29&aid=2800&lang=NL

en deze slang: http://www.stofzuigerhuis.nl/index....__&action=article&group_id=24&aid=557&lang=NL

hang je de zaag rechtstreeks aan de zuiger. Starmix heeft een eigen aansluiting op de zuiger, maar accepteert ook de standaard 58mm aansluiting die Festool, Makita en Nilfisk ook gebruiken. Die aansluitingen die ik hierboven geef zijn 58mm aansluitingen, die ook direct achter op de Dewalt zaag passen.

Zo heb je een 50mm slang aan je zaag hangen, die zuigt als een malle. Dezelfde opstelling gebruik ik op de Metabo zaag van mijn vader, zowel de tafelzaag als de lintzaag hebben ook dezelfde 58mm aansluiting.

Oh ja, wil je de hoek om, dan past deze adapter er ook nog op: http://www.gereedschappro.nl/overig...bocht-haakse-adapter-51-63-5-mm-diameter/2517
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook al mijn festool apparaten gaan zonder problemen op de Starmix, ook Bosch en Metabo en mijn Dewalt zaagtafel. Ik heb 1 50mm koppel stukkie bij de gamma gehaald en dat lost alle problemen op.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Met redelijk wat inventiviteit is een elektrische BBQ afzuiger een goed en goedkoop alternatief
Heb dit zelf ook in gebruik met een lintzaag en invalzaag en ben zeker niet ontevreden.

Een BBQ afzuiger kost b.v. bij van craenenbroek / wehkamp nog geen 40 euries ( er zullen er vast meer zijn )

Lijkt me een leuke oplossing, kan hem alleen niet vinden bij Wehkamp. Heb je misschien een link?
Is hij ook geruisloos, of zit er een lawaaierig motortje in? Ik zoek namelijk naar een "geruisloze" stofzuiger voor in mijn kleine schuurtje.

vr gr
quatorze
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik heb een Makita bouwzuiger aan mij Dewalt dwe7491 hangen en alhoewel ik zeer tevreden ben van de stofzuiger mag je in combinatie met de zaagtafel toch geen wonderen verwachten. In combinatie met een schuurmachine of invalzaag komt er vrijwel geen stof vrij. In combinatie met de zaagtafel toch wel wat....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
100% stofvrij zagen doe je alleen als je helemaal niet zaagt:p

Het gaat er bij het afzuigen om het schadelijke fijne stof af te zuigen, grover zaagsel is misschien wel vervelend als je het schoon wil houden, maar niet schadelijk voor de gezondheid. De afzuiging is primair om gezond te werken, schoon werken is een prettige bijkomstigheid.

Waar gewerkt wordt, vallen spaanders, en de schadelijke willen we wegnemen:D
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Met redelijk wat inventiviteit is een elektrische BBQ afzuiger een goed en goedkoop alternatief
Heb dit zelf ook in gebruik met een lintzaag en invalzaag en ben zeker niet ontevreden.
Ik wil ook een Dewalt DW745 aanschaffen - wat zijn je bevindingen ?
Een BBQ afzuiger kost b.v. bij van craenenbroek / wehkamp nog geen 40 euries ( er zullen er vast meer zijn )

Dat zou een goede basis kunnen zijn als je hem aanpast zoals je in onderstaand filmpje kunt zien.

Fons


 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Gebruik al jaren deze (samen met een muurfrees gekocht) ... en nu staat hij aan mijn machines. Prima spul, zeker al 20 jaar oud en nog steeds prima performantie.
120080604033031.jpg
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Welke je ook kiest zet er cycloon tussen, dan behoudt je zuigkracht omdat het filter niet dicht gaat zitten door het stof. Zoek even op het forum naar welke cycloon het best bij je past. Succes!
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb een Karcher WD6 gekocht. Kost nu rond de 188 euro als ik zo kijk. Zuigt als een tierelier, en heeft een geschakelde aansluiting. Oftewel steek de stekker van de machine er in, en de stofzuiger gaat samen met het aangesloten apparaat aan. Best tevreden mee.

Wil er tzt wel nog een cycloon voor zetten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.