Help met maatvoering

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hoi allen,

Voor familielid wil ik een tafeltje gaan maken zoals hieronder;

Bekijk bijlage 61038

Het blad heb ik al gemaakt maar kom niet uit de juiste maatvoering voor de poten. Ben vorig weekend al flink aan het rekenen gegaan maar doe iets fout en kom er niet meer uit.

De afmetingen van het blad zijn 55x55x4 cm

Nu is het de bedoeling dat de hoogte van het tafeltje 45 cm wordt en het zou mooi zijn als de poten 1 cm naar binnen vallen. Wie kan mij helpen met het berekenen/ bepalen van de maat vd poten. Hoe berekenen jullie dit?

(p.s. ben zelf al et Pythagoras en tangens aan de gang geweest en kwam op 67 cm met 52,3 gr hoek maar met een test stuk kwam ik op een veel te hoog eind resultaat)

Ik hoor het graag
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Uit mijn hoofd zou de hoek best een kunnen, maar je hebt de hoek waarschijnlijk van de horizontaal genomen en niet van de verticaal. Bij een hoek van de horizontaal is 90-52,3=37,7, dan kom je qua hoogte aardig in de richting. Nogmaals even uit het hoofd.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hey John,

Super!! Zoiets zou ik ook moeten kunnen... dat mist er nu nog structureel bij mijn projectjes => het vermogen om en technische tekening te maken. Wat voor programma is dat en zou een leek daar mee kunnen werken? (kan niet helemaal aflezen wat er tussen de pijltjes staat) iig erg bedankt. Voor de rest van de tips ook nog bedank beste mensen.

Ben er nog niet helemaal uit maar denk erachter te zijn wat er niet goed gaat. Mijn berekening lijkt te kloppen. Het lijkt mis te gaan bij mijn zaag kwaliteiten/ inzichten. Een zijde van het paneel lukt wel om op de zaagtafel op 52,3 graden te zagen. Maar de 37,7 aan de andere zijde zou ik dan naar mijn inzicht moeten zagen door het paneel op de zijkant te zetten (zoals; https://www.youtube.com/watch?v=a9DqdPI0c5s). Nogal een gedoe want dan moet ik weer een hulpstuk maken voor mijn langsgeleider..

Wat zijn jullie ervaringen doen jullie het ook zo? Of zijn er makkelijkere methoden of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt wederom!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik gebruik fusion 360 om te tekenen, ook omdat het een cam pakket is.
alles is te leren, maar er zijn wel programma's die wat makkelijker werken.
tussen de pijltjes staat 97.7 graden, beetje wazig idd.
als ik de foto van het tafeltje zie lijkt het kruis 90 graden.
je maakt het jezelf niet makkelijk door de verhouding hoogte-breedte aan te passen
ik zou het kruis 90 graden hebben gelaten, dat maakt het net een beetje simpeler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.