Kapdoos reparatie/restauratie

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Mijn (inmiddels overleden) Opa heeft ooit een kapdoos gemaakt. Niet iets super geavanceerd en daardoor meer emotionele waarde.
Nu wil ik dat ding opknappen en toch iets van authenticeit bewaren en ben op zoek naar tips (weggooien kan ik toch niet over mn hart verkrijgen).

- Het geheel schuren en opnieuw beitsen lakken ???
- Het frame om de Spiegel (die aardig verweerd is ) is los, kan er een nieuwe Spiegel in (laten) snijden en dan vastlijmen (of zo verweerd laten).

De Spiegel heeft met 2 spijkertjes die als scharnier dienden vastgezeten maar dat is afgebroken.
Er heeft een miniatuur piano scharnier aangezeten kan ik dat nog ergens krijgen ?

De spijkertjes (in de deksel) er uit proberen te pulken ? (die zijn zeker niet origineel, net als de bruislijm.

IMG_4968.jpg
IMG_4969.jpg
IMG_4970.jpg
IMG_4971.jpg

Alle tips zijn welkom.

Groeten, Bram
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
100% authentiek blijft het alleen als je er niets aan doet. De emotionele waarde is voor ons natuurlijk niet in te schatten, ook niet als je het doosje op zou knappen. Het heeft zo te zien al wel wat te lijden gehad en ook al een aantal reparaties gehad, dus wellicht dat er dan meer voldoening uit te halen valt om het doosje in zijn originele staat en werking terug te brengen, zodat de functie ook weer wordt hersteld. Een herinnering is mooi, maar je kunt de emotionele waarde voor jezelf ook weer opnieuw opbouwen. Een erfstuk moet ook ooit een keer beginnen met ontstaan.

Goede herinneringen blijven ook als je het doosje zelf weer restaureerd, daar zit voor jouw de meeste waarde, die blijft altijd bestaan, en je kunt het doosje zelf weer gaan gebruiken, of je vrouw/kinderen, als je die hebt natuurlijk.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
en werking terug te brengen, zodat de functie ook weer wordt hersteld.
In dit geval zou ik wat reparaties doen en die verweerde spiegel vind ik de doos een groot deel van het karakter geven.
Ga ik doen, functies herstellen, verweerde Spiegel er in laten maar wel iets aan de "lak" doen, wat is wijsheid , schuren met fijn schuurpapier, beitsen en aflakken ?
Of schuren en meteen een kleurlak er op zetten ?
 

WR1944

Oud hout
Dat is een grappig stuk jeugdsentiment voor mij. M'n vader had zo'n doos die gebruikt werd om z'n scheerspullen in op te bergen. Daarom noemden wij als kinderen het de scheerdoos. Toen Philips met z'n Philishave kwam raakte de scheerdoos in ongebruik. De natte scheerspullen werden in een medicijnkast opgeslagen als noodvoorziening en de scheerdoos kreeg een tweede leven als documentenbewaarplaats nadat de (gebarsten) spiegel plus lijst en de vakverdeling verwijderd waren. Volgens m'n herinnering van meer dan 50 jaar terug was de doos wel wat luxer uitgevoerd in zwart met Japanse lakmotieven in het deksel.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
gewoon lekker zo laten,, zou meer of alles of nagenoeg niks doen.. des te meer blijft het de oude charme behouden..

suc6 ,,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.