Bijenhotel bescherming en oude uitstraling (lijnolie)

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Hallo,

Ik zou graag hout willen afwerken voor een bijenhotel (ik heb een afbeelding van mijn 3D model onder aan de tekst toegevoegd voor hoe het er uit ziet).
Hiervoor wil ik goedkoop vuren houten kopen (bijv. dit) en voor de bescherming lijnolie (bijv. deze) gebruiken.
Nieuw geolied hout ziet er, in mijn ogen, niet mooi uit in de tuin, dus ik wil het er ouder uit laten zien.
Ik weet dat ik ook gewoon kan wachten tot het hout grijs wordt, maar ik heb het liever sneller.
Welke opties heb ik hiervoor en kan dit samen met lijnolie?

Het zou ook mooi zijn als het dakje zwart (of donkerder is) dan de rest.
Ik gebruik het liefst zo min mogelijk (onbekende) chemische middelen, dus geen onbekende beits, lak, verf e.d..
Kleuren van het hout met bijvoorbeeld zwarte ijzeroxide vind ik dan weer prima. Maar kan dit samen met lijnolie? Blijft niet zitten denk ik.
Branden is mogelijk ook nog een mooie optie (zoals hier) dacht ik. Moet dat voor het aanbrengen van de lijnolie?

Jaarlijks gaat het hotel van de schutting af en wordt het leeg gemaakt, dan kan ik ook weer een laagje olie plaatsen indien nodig.

Ik heb ook nog een vraag over het aanbrengen van lijnolie.
Is het ook handig/beter om het hout goed te drogen in de oven bijvoorbeeld? En/of de lijnolie warm/heet aan te brengen?

Afbeelding bijenhotel:
bijenhotel 3D model.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je zou het hout kunnen vergrijzen met peroxide of azijn, en na drogen behandelen met lijnolie. Azijn laat wel residuen achter die wellicht interfereren met de olie - peroxide 'verdwijnt' in zijn geheel, en is waarschijnlijk een betere keus.

Gezien het doel zou ik hiervoor rauwe lijnolie gebruiken. Volgens mij heeft warm aanbrengen weinig voordelen, behalve dat het, omdat het dunner is, wat beter/sneller intrekt. Meer zou ik denk ik niet doen.
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Bedankt voor de snelle reactie!

Waterstofperoxide voor vergrijzen heb ik nog niet eerder gelezen op internet, maar het klinkt wel logisch gezien de sterk oxiderende werking en voornamelijk water als eindproduct.
Welke concentratie raad je aan? Of gewoon een beetje uitproberen? Zal de reactie snel verlopen? Is het seconden, minuten of uren werk?

Zou ik voor het donker maken van het hout (voor het dakje) ook zwavelzuur kunnen gebruiken? Aangezien dit spul bij hoge concentratie makkelijk door papier heen 'brandt'.
Dit laat helaas wel residuen achter zoals azijnzuur denk ik. Misschien is branden dan beter/handiger?

Sorry als dit al eens eerder is gevraagd, maar waarom rauwe lijnolie ipv gekookte lijnolie? Ik lees op internet alleen dat gekookte lijnolie sneller (op)droogt/reageert.
Ik kan rauwe lijnolie ook niet zo gauw vinden online, is dit gewoon te koop bij bouwmarkten?
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Kun je niet ergens een oude pallet ophalen, dat hout is vaak al vergrijsd.
Of naar een houtzagerij/timmerwerkplaats, misschien dat daar nog ergens een ruw bezaagd plankje/schaaldeel buiten ligt oud te worden.
Ook zitten er misschien wel scheuren/spijkergaten in, waar de bijen en anderen ook in kunnen gaan zitten.
Ik zou er ook niet teveel op gaan smeren, denk niet dat de bijen daar goed tegen kunnen.

Het dak zou je dan idd kunnen gaan branden, als je hout met hars hebt dan geeft dat wel een mooi effect.

Maar, zou er persoonlijk niet teveel opsmeren.
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Bedankt voor de reacties.

Kun je niet ergens een oude pallet ophalen, dat hout is vaak al vergrijsd.
Of naar een houtzagerij/timmerwerkplaats, misschien dat daar nog ergens een ruw bezaagd plankje/schaaldeel buiten ligt oud te worden.
Ook zitten er misschien wel scheuren/spijkergaten in, waar de bijen en anderen ook in kunnen gaan zitten.
Ik zou er ook niet teveel op gaan smeren, denk niet dat de bijen daar goed tegen kunnen.

Het dak zou je dan idd kunnen gaan branden, als je hout met hars hebt dan geeft dat wel een mooi effect.

Maar, zou er persoonlijk niet teveel opsmeren.

Ik heb een mooi ontwerp gemaakt in 3D op basis van een bepaalde plankmaat, dus daar wil ik eigenlijk niet van af.
De bijen zitten in de buisjes en komen in principe niet in aanraking met het hout, misschien alleen aan de voorkant dan.
Maar ik ben het wel met je eens, niet teveel opsmeren als dat niet nodig is. Het zijn kleine beestjes dus schadelijke stoffen zijn al snel te veel.

De planken een paar dagen in mest ondergedompeld laten liggen & het is zo grijs als wat. Plus een stuk weerbestendiger.

Sorry, ik zie niet in hoe dit het hout 'weerbestendiger' maakt, hout gaat toch sneller rotten als het (te) nat wordt? Wat voor mest bedoel je precies? Zou kunstmest ook kunnen werken?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de snelle reactie!

Waterstofperoxide voor vergrijzen heb ik nog niet eerder gelezen op internet, maar het klinkt wel logisch gezien de sterk oxiderende werking en voornamelijk water als eindproduct.
Welke concentratie raad je aan? Of gewoon een beetje uitproberen? Zal de reactie snel verlopen? Is het seconden, minuten of uren werk?

Bij voorkeur sterker dan drogist-kwaliteit (3%). Vanaf zo'n 5% waterstofperoxide moet je uit gaan kijken voor jezelf. 35% en hoger is echt 'gevaarlijk' - in die zin dat je het niet op je huid en kleren wilt krijgen. Maar ook met 50% waterstofperoxide zou het inwerken op hout een minuten tot uren kwestie moeten zijn. Zie wat je kunt vinden, en experimenteer. Peroxide en ammonia zou ook een interessante optie moeten zijn, om organisch materiaal te verbruinen - maar het is mij nog nooit gelukt (ik probeerde het met vliegbindmateriaal). Picrinezuur maakt eea overigens prachtig olijfkleurig...


Zou ik voor het donker maken van het hout (voor het dakje) ook zwavelzuur kunnen gebruiken? Aangezien dit spul bij hoge concentratie makkelijk door papier heen 'brandt'. Dit laat helaas wel residuen achter zoals azijnzuur denk ik. Misschien is branden dan beter/handiger?

Dat zou zeker moeten kunnen - je hebt dan wel geconcentreerd (lees puur) zwavelzuur nodig. Da's een stuk listiger dan waterstofperoxide, en werkt ook sneller. Het zal niet eenvoudig zijn om een dergelijke reactie te stoppen - precies de juiste mate van inwerking te bereiken. Over de residuen zou ik me overigens bij zwavelzuur niet zo'n zorgen maken.

Sorry als dit al eens eerder is gevraagd, maar waarom rauwe lijnolie ipv gekookte lijnolie? Ik lees op internet alleen dat gekookte lijnolie sneller (op)droogt/reageert. Ik kan rauwe lijnolie ook niet zo gauw vinden online, is dit gewoon te koop bij bouwmarkten?

Elke bouwmarkt zou ook rauwe lijnolie moeten hebben. 'Gekookte' lijnolie droogt veel sneller dan rauwe omdat er katalysatoren (zware metaalzouten) inzitten. Voor een bijenhotel zou ik het zekere voor het onzekere nemen en iets gebruiken dat die zware metalen niet bevat. Rauwe lijnolie droogt dan wel veel langzamer, en minder hard, maar dat is voor een stuk hout dat je buiten aan de muur hangt als bijenhotel denk ik minder relevant dan een sier- of gebruiksvoorwerp binnenshuis.
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Dankjewel voor de uitgebreide reactie.

Ik ga zeker experimenteren met waterstofperoxide, ik heb (als het goed is) nog een fles met een hogere concentratie dan 3% in de kast staan.

Wel interessant dat je verschillende zuren kan gebruiken om meer kleur uit hout te halen.
Ik heb bijvoorbeeld ook nog citroenzuur, zoutzuur en oxaalzuur.
Zouden deze verschillende zuren het hout verschillende kleuren kunnen geven (zoals picrinezuur)?

Ik wil onbehandeld vurenhout gebruiken, daar zit volgens mij niet veel tannine in voor het verouderen/verkleuren. Is tannine toevoegen dan een optie?
Ik lees op internet dat vaak thee wordt gebruikt om tannine toe te voegen, maar mij lijkt dat niet een weerbestendige methode, sowieso niet voor het zwarte(re) dakje.
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Ik zou heel voorzichtig zijn met alle producten/manieren die hier aangehaald worden en eens nakijken wat de bezoekers er van vinden. Goed mogelijk dat het door de behandeling een mooier uitzicht heeft en langer meegaat, maar dat de bijen het niks vinden door bepaalde geuren/stoffen. Zouden bijen veel harshoudende naaldsoorten sowieso al niet mijden?


edit: hierbij een link met wat aandachtspunten: https://www.natuurpunt.be/sites/default/files/documents/hoe_bouw_ik_een_bijenhotel_-_low_res.pdf
 
Laatst bewerkt:

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Ik zou heel voorzichtig zijn met alle producten/manieren die hier aangehaald worden en eens nakijken wat de bezoekers er van vinden. Goed mogelijk dat het door de behandeling een mooier uitzicht heeft en langer meegaat, maar dat de bijen het niks vinden door bepaalde geuren/stoffen. Zouden bijen veel harshoudende naaldsoorten sowieso al niet mijden?


edit: hierbij een link met wat aandachtspunten: https://www.natuurpunt.be/sites/default/files/documents/hoe_bouw_ik_een_bijenhotel_-_low_res.pdf

Bedankt voor de link, dat artikel had ik nog niet gelezen. In het artikel wordt voor het dakje van het hotel ook lijnolie aangeraden.
Het is trouwens niet zo dat de bijen in een houtblok gaan dat bewerkt is. Het hout is puur voor de constructie zoals een vogelhuisje.
De bijen zelf gaan in een aluminium buisje (met gaten om te ademen) bedekt met papier aan de binnenkant.
Het enige hout dat ze aanraken is de voorkant en dat komt niet in aanraking met de eieren, larven, voedsel e.d.

Ik had afgelopen jaar een kastje met plastic buisjes, dat werkte redelijk goed nog.
Iets van 15 mooie cocons van (rosse) metselbijen, maar er zaten ook dode beschimmelde bij omdat het plastic niet ademt.
Dus daar heb ik weer van geleerd, het moet goed kunnen ademen - vocht moet weg kunnen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Mag ik vragen waarom je aluminium gaat gebruiken? Is het niet beter om alles zo natuurlijk mogelijk te houden.
Rietstengels, hout waar je gaten in boort etc.
Er zijn genoeg natuurlijke mogelijkheden lijkt me.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben zelf IVN Natuurgids en begrijp het ook niet allemaal waarom dit soort buisjes te gebruiken.
Maak even een raamwerkje en vul dat op met een aantal blokken hout, rietstengels en bamboe.
Boor met diverse diameters boren gaatjes in het hout en je krijgt door de variatie aan verschillende maten gaten een zeer gevarieerd insectenbezoek.
Gewoon puur natuur en geen poespas van plastic, aluminium en afwerkmiddelen.
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Mag ik vragen waarom je aluminium gaat gebruiken? Is het niet beter om alles zo natuurlijk mogelijk te houden.
Rietstengels, hout waar je gaten in boort etc.
Er zijn genoeg natuurlijke mogelijkheden lijkt me.

Voor hergebruik en voorkomen van ziektes/parasieten. De aluminium buisje krijgen gaten (zeg maar gatenkaas) en aan de binnenkant een rolletje papier.
Dat papiertje kan makkelijk uitgevouwen worden en wordt jaarlijks weggegooid. Het aluminium buisjes kan dan goed schoongemaakt worden.

Daarnaast steken de aluminiumbuisje iets uit met een schuine hoek zodat die het regen beter tegenhouden en het papier niet (te) nat wordt.
Zie ook afbeelding eerste post.

De afwerkmiddelen worden alleen gebruikt voor het goed houden van de buitenkant (het hout) van het huisje en de uitstraling.

Het is dus net een stap meer dan gewoon een blok ophangen met paar verschillende gaten en vergeten, ik wil de beestjes en buisjes in de gaten houden en helpen.
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Je zou het hout kunnen vergrijzen met peroxide of azijn, en na drogen behandelen met lijnolie. Azijn laat wel residuen achter die wellicht interfereren met de olie - peroxide 'verdwijnt' in zijn geheel, en is waarschijnlijk een betere keus.

Gezien het doel zou ik hiervoor rauwe lijnolie gebruiken. Volgens mij heeft warm aanbrengen weinig voordelen, behalve dat het, omdat het dunner is, wat beter/sneller intrekt. Meer zou ik denk ik niet doen.

Ik heb 3% en zelfs 30% waterstofperoxide geprobeerd, totaal geen effect. De 30% is al wel wat ouder (3 jaar ofzo), misschien dat dat de reden was, maar anders zou ik zeggen dat waterstofperoxide niks doet.

Zie hieronder voor het resultaat.
Ik ben bijna het hele weekend er mee bezig geweest, haha, ik werk niet zo snel en het duurde langer dan ik had verwacht.
Het duurde ook zo lang omdat ik het mooi wou hebben en de afkortzaag het niet meer goed deed (scheef blad ofzo), dus alles maar met de hand gezaagd.
Het achterste plankje is ook te kort als je goed kijkt, per ongeluk te veel zitten raspen.
De buisjes kostte ook wat meer werk dan ik wou. Het boren in aluminium (voor ontluchting) is lastig om mooi te doen. Voor de laatste paar buisjes vond ik (eindelijk) een soort boortje voor frezen - dat werkte beter.
Oh ja, ik wou ook de schroeven wegwerken zodat die aan de binnenkant zitten, dat neemt ook wat tijd in. De achterkant heeft wel gewoon "zichtbare" schroeven.

De "grijze kleur" heb ik uiteindelijk verkregen door sterke thee over het hout te smeren (laten drogen) en dan ijzer(II-III)acetaat eroverheen. Heet ook wel 'ebonizing' volgens mij op internet.
Het dakje had twee keer sterke thee en de zijkanten maar een keer verdunde thee. Het is wel een leuke reactie, ijzer slaat denk ik gewoon neer als ijzerhydroxide of een ijzeroxide variant.
Het kan ook redelijk goed vlekken op vingers, haha.
De niet-gekookte lijnolie was niet te koop bij de Gamma en Praxis, maar wel bij de Welkoop. Het is echt een soort "anders geurende olijfolie" die maar moeilijk intrekt.
Ik ben benieuwd hoe lang het huisje het overleeft. Het ontwerp is toch niet zo super als ik wou kwam ik achter. Het hout aan de zijkanten kan aan de rand (boven) gewoon nat worden... hmmm
Het was eigenlijk ook de bedoeling om met een houtschaaf alles behalve het dakje dunner te maken, maar de houtschaaf die we hebben is eentje uit het jaar nul dus dat ging em niet worden.
Als ik het niet vergeet zal ik aan het einde van de zomer een nieuwe foto maken om te laten zien hoe het er dan uit ziet. Hopelijk is het dan ook bewoond. :)
Zo, wat een lang verhaal, leuk als je nog steeds leest, dan nu eindelijk de foto.

Afbeelding van eindresultaat:
bijenhotel_final.jpg

Foto van de binnenkant: Dacht het niet, dat is één grote bende, haha.
 
Laatst bewerkt:

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Update 25 maart 2017:
Het hout zet uit, wat ik ook wel wist maar was meer dan ik had verwacht.
Kieren en barst aan de voorkant, ook mijn luiheid is nu zichtbaar. Je ziet plekken waar ik geen kleur heb aangebracht (met de thee + ijzer(II-III)acetaat methode).
Kastje uit elkaar gehad om beter vast te schroeven, kieren nu minder maar nog wel aanwezig helaas.

Fotootje:
IMG_20170325_kier.jpg

Update 13 à 17 april 2017:
Eerste bezoekers zichtbaar, dit zijn volgens mij mannetjes van de rosse metselbij. Ze hebben een witte snor, haha.
Op de andere foto zitten er meerdere te wachten om te gaan vliegen. Vrouwtjes komen later en zullen de buisjes (hoop ik) vullen met eitjes.

Twee foto's:
IMG_20170413_metselbij01.jpg
IMG_20170413_metselbij02.jpg
 

Zigzag

Nieuw lid
8 mrt 2017
9
0
Bedankt voor de leuke reacties. :)

Ik heb wel een beetje gesmokkeld. Het aantal bezoekers kan minder indrukwekkend zijn het eerste jaar.
Er hing namelijk de jaren er voor ook al bijna hetzelfde soort hotel maar dan met plasticbuizen in een oud aangepast vogelhuisje.
Plasticbuizen zijn trouwens niet aan te raden, vocht kan niet echt weg.
Hieruit had ik de cocons gehaald en in een oud vogelhuisje laten uitkomen.

Hierdoor waren er sowieso al meer wilde (metsel)bijen en gingen de mannetjes (die eerder uitkomen) in de buurt blijven vanwege de geur.
Ik had zelfs voor de zekerheid een "deur" geïnstalleerd op het "ontpop"-vogelhuisje zodat de mannetjes de nieuwe vrouwtjes niet verdrukken.

In de tussentijd zijn bijna alle cocons uitgekomen en in het afgelopen weekend wel paar vrouwtjes gezien die zaten te schuilen.
Ik heb helaas nog niet het idee dat ze ook bezig zijn geweest met het vullen.
Er staat ook nog niet zoveel in bloei (in onze tuin tenminste nog niet), dat kan een oorzaak zijn.

Hier een foto van de uitgekomen cocons:
(ter info: dit ware de cocons van een ander huisjes van vorig jaar die dit jaar zijn uitgekomen)
IMG_20170508_uitgekomen_wilde_bijen_01.jpg

Wat betreft het huisje zelf. Het hout lijkt het nog goed te doen behalve paar lange 'scheurtjes' aan de voorkant.
Er heeft echter wel een vogel twee keer op het dak gescheten. :)
De zware regen van de afgelopen dagen heeft het wel iets weggespoeld, maar de vlekken zijn nog wel zichtbaar (lichtere kleur), haha.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.