beitel upgrade opknap schaaf

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, Roeland, die had ik ook al gezien. Ik durfde ze niet aan te raden, omdat het eerder middensegment is. Als de beitel hard genoeg is, valt er wel iets mee te doen denk ik.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou maar gewoon een wat oudere Record of Stanley kopen met houten handvatten, dan weet je tenminste zeker dat je een goede hebt. Worden regelmatig op marktplaats aangeboden met prijzen tussen de 25 en 40 euro.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb je gezien wat die kosten bij ducotools? Ook op marktplaats gaan ze zo voor 40 - 50 euro weg. Dat vind ik best veel geld terwijl je dan nogsteeds niet weet wat je dan krijgt.
Ik ben er wel een beetje door afgeschikt. Het is wat teveel business waarvan best veel mensen een graantje van mee willen pikken. Dus je moet toch wel een beetje inzicht hebben in wat je koopt.
IK denk dat ik toch maar een nieuwe Nr. 62 ga kopen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
EVS, je moet wat geduld hebben. Er zitten veel handelaren op Marktplaats, en die vragen inderdaad de hoofdprijs. Wacht tot een particulier er 1 verkoopt. Laatst heb ik een Stanley 4 1/2 + houten sponningschaaf kunnen kopen voor 10 euro, excl. verzending. Een low angle jack plane zou ik niet kopen. Die zijn goed voor kops hout en in combinatie met futselplank, maar je krijgt er sneller uitbraak mee op hard en/of warrig hout.

Als je tweedehands koopt, en je kiest voor een degelijk merk zoals Stanley of Record (met houten handvatten), heb je ongeveer 90% kans dat het wel goed zit. Je mag ons altijd consulteren in verband met een advertentie.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@evs, wel 90+ euro willen uitgeven voor een schaafbeitel met keerbeitel maar dan 40 euro voor een goede schaaf teveel vinden... :confused:
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@evs, wel 90+ euro willen uitgeven voor een schaafbeitel met keerbeitel maar dan 40 euro voor een goede schaaf teveel vinden... :confused:

Dat lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Op marktplaats moet je maar afwachten wat je krijgt en 40 euro weggooien vind ik te veel.
En een nieuwe A1 schaafbeitel is ook een upgrade.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb een tijdje geleden 2 stanley schaven gekocht bij iemand via martkplaats. (kievit, apeldoorn > heeft nu weer iets staan) het waren een stanley #4 en #5, zo bot als maar kan... wel mooi vlak aan de onderzijde. Niet al te enthousiast gedaan en op de afgesproken prijs van 75 euro nog 5 euro kunnen afdingen. dus voor 70 euro 2 schaven met houten handvatten. vervolgens wat schuurpapier gekocht 120, 180, 240, 400 en 600 en een slijpsteun. Bij de schoenmaker een stukje leer gehaald en een potje silvo zilverpoets. met dit alles en 3 keer naar de video van paul sellers kijken heb ik 2 perfect geslepen en werkende schaven!
probeer het eens. Ook al is de beitel niet heel best, de techniek van het slijpen heb je hoe dan ook nodig... zeker als je van plan bent de schaven te gaan gebruiken... dan zal je later toch eens moeten gaan schaven!
succes met je keuzes in elk geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.